Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/84696
Title: Strengthening of reinforced concrete members with lap splices using steel collars
Other Titles: การเสริมกำลังองค์อาคารคอนกรีตเสริมเหล็กที่มีการต่อทาบโดยใช้ปลอกเหล็ก
Authors: Aji Ejaz
Advisors: Anat Ruangrassamee
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Issue Date: 2022
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Bond splitting failure of substandard lap splices have caused extensive damage to many structures during earthquakes. Existing methods to strengthen substandard lap splices primarily involve wrapping the substandard lap spliced regions with jackets possessing mainly in-plane stiffness. Hence, the efficiency of such techniques is compromised due to the lateral bulging of concrete and flexural bending of jackets. This study investigated hollow steel section (HSS) collars which offer axial and flexural stiffness in mitigating splitting failures associated with lap splices not conforming to current design codes. Three lap splice lengths, mainly 20, 28, and 35 times the bar diameter (db) were studied. Experiments were conducted on 19 beams subjected to four-point bending, with substandard lap splices within the constant moment region. Test variables involved the lap splice length, concrete cover, and spacing of HSS collars. Results revealed that HSS collars successfully prevented splitting failures resulting in ductile behavior. It was found that the bond stress of the lap-spliced bars increased till the onset of their yielding. Beyond that, the bond stress was maintained close to their peak value in the beams sufficiently confined by HSS collars. By applying HSS collars, improvements in the bond strength for beams with 20db lap splices were evident. The control beams having longer lap splice lengths exhibited yielding, and the improvement in their bond strength was limited despite showing ductile behavior. In order to capture the contribution of HSS collars to the improvement from brittle behavior to ductile behavior, the interfacial fracture energy was also used instead of the bond strength alone. An equation for the increase in the interfacial fracture energy due to the confinement by HSS collars was obtained using nonlinear regression. This equation was utilized to determine the required confinement ratio of HSS collars for a given substandard lap splice. The required confinement ratios of HSS collars obtained from the proposed equation were found to agree with the experiment while overestimation was found in some cases. Nonlinear fiber modeling using OpenSees was performed to predict the experimental load-deflection curves of beams. Several existing approaches were compared to estimate the strength of substandard lap-splices, whereas the splice strength in the case of insufficiently confined beams was predicted by an analytical approach based on interfacial fracture energy dissipated by lap-splices.  An existing approach was adopted to estimate the compressive stress-strain response of HSS collar confined concrete by considering the axial and flexural stiffness of HSS collars. The proposed modeling strategy for beams resulted in close agreement with the experimental results.  The same modeling concept as that for beams was adopted to model HSS collar strengthened RC columns in combination with pinching and strength degradation rules. An energy-based calibration was adopted to calibrate the predicted hysteretic response of RC columns. The pinching and hysteretic damage parameters for sufficiently confined columns were proposed. A good agreement between the predicted and experimental hysteretic response was obtained.
Other Abstract: การวิบัติจากแรงยึดเหนี่ยวที่จุดทาบเหล็กเป็นหนึ่งในความเสียหายในโครงสร้างที่เกิดขึ้นจากแผ่นดินไหว ได้มีการเสริมกำลังบริเวณที่มีการทาบเหล็กที่ไม่ได้มาตรฐานโดยใช้การโอบรัดด้วยปลอกหุ้ม วัสดุส่วนใหญ่มีสติฟเนสตามแนวแกนเป็นหลัก แต่เนื่องจากคอนกรีตจะมีการขยายตัวออกด้านข้างจึงเกิดการดัดตัวของปลอกหุ้ม ส่งผลให้ประสิทธิภาพในการโอบรัดลดลง งานวิจัยนี้ได้ศึกษาปลอกเหล็กแบบหน้าตัดกลวงซึ่งมีสติฟเนสสูงทั้งแนวแกนและการดัดเพื่อช่วยป้องกันการวิบัติจากแรงยึดเหนี่ยวที่จุดทาบเหล็ก ในการศึกษาได้พิจารณาระยะทาบเท่ากับ 20, 28 และ 35 เท่าของเส้นผ่านศูนย์กลางของเหล็กเสริม ได้ทดสอบคานจำนวน 19 ตัวอย่างโดยการให้แรง 4 จุดโดยที่จุดทาบเหล็กอยู่ตรงกลาง และได้มีการแปรเปลี่ยนค่าระยะทาบ ระยะคอนกรีตหุ้ม และระยะห่างระหว่างปลอกเหล็ก จากการทดสอบพบว่าปลอกเหล็กช่วยป้องกันการวิบัติจากแรงยึดเหนี่ยวได้อย่างมีประสิทธิภาพและยังทำให้จุดทาบเหล็กมีความเหนียวอีกด้วย ในการศึกษาได้ใช้หลักการพลังงานเพื่อใช้อธิบายพฤติกรรมแทนการใช้กำลังยึดเหนี่ยว และได้เสนอสมการเพื่อทำนายพลังงานที่เพิ่มขึ้นจากการโอบรัดด้วยปลอกเหล็ก  จากนั้นได้นำสมการที่เสนอไปใช้ในการคำนวณปริมาณการโอบรัดด้วยปลอกเหล็กที่เพียงพอสำหรับการทาบเหล็กที่ไม่ได้มาตรฐาน  ในส่วนสุดท้ายของการวิจัยได้ศึกษาแบบจำลองไฟเบอร์โดยใช้โปรแกรม OpenSees ในการทำนายพฤติกรรมของเสาและคานที่มีการโอบรัดด้วยปลอกเหล็ก โดยได้เสนอแบบจำลองและพารามิเตอร์ที่เหมาะสมภายหลังจากการสอบเทียบข้อมูลกับผลการทดสอบ
Description: Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2022
Degree Name: Doctor of Philosophy
Degree Level: Doctoral Degree
Degree Discipline: Civil Engineering
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/84696
Type: Thesis
Appears in Collections:FACULTY OF ENGINEERING - THESIS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6278808121.pdf20.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.