Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9577
Title: โอกาสสำเร็จการศึกษาของนิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยที่มีภูมิหลังต่างกัน : การเปรียบเทียบ
Other Titles: Educational attainment opportunity of Chulalongkorn University's students with different backgrounds : a comparison
Authors: เสาวนีย์ ดิสวัฒน์
Advisors: สมหวัง พิธิยานุวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Somwung.P@Chula.ac.th
Subjects: การศึกษาขั้นอุดมศึกษา
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย -- นักศึกษา
การสำเร็จการศึกษา
Issue Date: 2521
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้มุ่งที่จะศึกษาถึงโอกาสการสำเร็จการศึกษาของนิสิตจุฬาลงกรณมหาวิทยาลั พร้อมทั้งเปรียบเทียบโอกาสสำเร็จการศึกษาของนิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ที่มีภูมิหลังต่างกัน กลุ่มตัวอย่างประชากรประกอบด้วย นิสิตคณะครุศาสตร์ คณะนิเทศศาสตร์ คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี คณะรัฐศาสตร์ คณะวิทยาศาสตร์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ และคณะอักษรศาสตร์ ที่เข้าศึกษารุ่นปีการศึกษา 2509 ถึง 2511 จำนวน 792 คน ผู้วิจัยเก็บรวบรวมข้อมูลจากหน่วยทะเบียนและสถิติ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยนำมาคำนวณหาโอกาสสำเร็จการศึกษา และทดสอบความแตกต่างของโอกาสสำเร็จการศึกษาด้วยสถิติค่าซี (s-test) ผลการวิจัยปรากฎว่า 1. นิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยมีโอกาสสำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลาสำเร็จการศึกษาหลังกำหนดเวลา และออกกลางคัน เป็น .60, .28 และ .12 ตามลำดับ 2. นิสิตในแต่ละคณะมีโอกาสสำเร็จการศึกษาในแต่ละลักษณะการสำเร็จการศึกษาเป็นไปในทำนองเดียวกับนิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยโดยส่วนรวมยกเว้น นิสิตคณะนิเทศศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์ คณะวิทยาศาสตร์ และคณะวิศวกรรมศาสตร์ 3. นิสิตหญิงมีโอกาสสำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลาสูงกว่านิสิตชายอย่างมีนัยสำคัญ ในทางตรงข้ามนิสิตชายมีโอกาสสำเร็จการศึกษาหลังกำหนดเวลา และโอกาสการออกกลางคันสูงกว่านิสิตหญิงอย่างมีนัยสำคัญ 4. นิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยโดยส่วนรวมและรายคณะ ที่สำเร็จชั้นมัธยมศึกษาจากโรงเรียนในส่วนกลางและจากโรงเรียนในส่วนภูมิภาคมีโอกาสสำเร็จการศึกษาในแต่ละรายลักษณะไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 5. นิสิตจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัยที่มีภูมิลำเนาต่างกัน มีโอกาสสำเร็จการศึกษาในแต่ละรายลักษณะไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 6. นิสิตจุฬาลงกรณมหาิวทยาลัยที่บิดาถึงแก่กรรมหรือรับบำนาญหรือประกอบอาชีพอื่นมีโอกาสสำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลาสูงกว่านิสิตที่บิดามีอาชีพเกษตรกรรมอย่างมีนัยสำคัญ นิสิตที่บิดามีอาชีพเกษตรกรรมมีโอกาสการออกกลางคันสูงกว่านิสิตที่บิดามีอาชีพรับราชการ อาชีพค้าขายและเจ้าของกิจการ และนิสิตที่บิดาถึงแก่กรรมหรือรับบำนาญหรือประกอบอาชีพอื่นอย่างมีนัยสำคัญ 7. นิสิตจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย ที่มารดาเป็นคหปตนี มีโอกาสสำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลาสูงกว่านิสิตที่มารดามีอาชีพค้าขายและเจ้าของกิจการ และอาชีพเกษตรกรรมอย่างมีนัยสำคัญ นิสิตที่มารดามีอาชีพรับราชการและประกอบอาชีพอื่น ๆ มีโอกาสสำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลาสูงกว่านิสิตที่มารดามีอาชีพเกษตรกรรมอย่างมีนัยสำคัญ นิสิตที่มารดามีอาชีพค้าขายและเจ้าของกิจการมีโอกาสสำเร็จการศึกษาหลังกำหนดเวลาสูงกว่านิสิตที่มารดาเป็นลหปตนี อย่างมีนัยสำคัญ และนิสิตที่มารดามีอาชีพเกษตรกรรมมีโอกาสการออกกลางคันสูงกว่านิสิตที่มารดาเป็นคหปตนี มีอาชีพรับราชการและอาชีพค้าขายและเจ้าของกิจการอย่างมีนัยสำคัญ
Other Abstract: The purpose of this research is to study the educational attainment opportunity of Chulalongkorn University students as well as to compare the educational attainment opportunity of the students with different backgrounds. The sample consisted of 792 students from the faculties of Education, Mass Communications, Commerce and Accountancy, Political Science, Science, Engineering, Architecture and Arts; who enrolled during the academic years of 2509 and 2511. The data were collected from the statistics Records Section of Chulalongkorn University. The educational attainment opportunity was calculated and tested by z statistic. Major findings were as follows: 1. The probability of the Chulalongkorn University students who graduated within-due-time, after-due-time and of those who dropped out were .60, .28 and .12 respectively. 2. The students in various faculties; except the students from faculty of Mass Communications, Political Science, Science and Engineering; had similar opportunity of educational attainment (within-due-time, after-due-time and dropping out) to the Chulalongkorn University students. 3. Female students had significantly greater opportunity og graduating within-due-time than male students. In contrast, males had greater opportunity of graduating after-due-time and of dropping out than females. 4. There was no significantly different in the educational attainment opportunity of the Chulalongkorn University stdents who graduated from secondary schools in central and regional areas. 5. There was no significantly different in the educational attainment opportunity of the students with different domeciles. 6. The students whose fathers were deceased or were on pension or were engaged in other occupations had significantly greater opportunity of graduating within-due-time than those whose fathers were engaged in agriculture. The students whose fathers were engaged in agrioulture had significantly greater opportunity of dropping out than the students whose fathers were government officials, proprietors and deceased or on pension. 7. The students whose mothers were housewives had significantly greater opportunity of graduating whithin-due-time than those whose mothers were proprietors, or were engaged in business and agriculture. The students whose mothers were government officials and engaged in other occupations had significantly greater opportunity of graduating within-due-time than those whose mothers were engaged in agriculture. The students whose mothers were proprieters of engaged in business had significanlty greater opportunity of graduating after-due-time than those whose mothers were housewives. The students whose mothers were engaged in agriculture had significantly greater opportunity of dropping out than the students whose mother were housewives, government officials, proprietors or were engaged in business.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9577
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saowanee.pdf18.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.