Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9809
Title: การค้าประเวณี : กรณีนักศึกษาหญิงในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Prostitution : a case study of female university students in Bangkok
Authors: อัญชลี พินิจรักษ์ธรรม
Advisors: นวลน้อย ตรีรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะเศรษฐศาสตร์
Advisor's Email: Nualnoi.T@chula.ac.th
Subjects: การค้าประเวณี -- ไทย
นักศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ
ธุรกิจบริการทางเพศ -- ไทย
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาโครงสร้างธุรกิจค้าประเวณีในกลุ่มนักศึกษาหญิง ซึ่งประกอบด้วยตัวนักศึกษาและนายหน้า(อุปทาน) และผู้ซื้อบริการทางเพศ(อุปสงค์) โดยในด้านอุปทานจะใช้การสร้างสถานการณ์เหมือนการติดต่อซื้อขายบริการทางเพศจริง และสัมภาษณ์ข้อมูลจากหญิงเหล่านั้นโดยไม่ให้รู้ตัวเป็นหลัก ในส่วนของอุปสงค์ และทัศนคติจากสังคมใช้การเก็บแบบสอบถามเป็นหลัก และนำมาวิเคราะห์ประมวลผลด้วยโปรแกรม SPSS การวิเคราะห์ภาพรวมในเชิงธุรกิจจะใช้ PORTER'S 5 FORCES MODEL เป็นหลัก อย่างไรก็ตาม การวิจัยนี้ศึกษาจากกลุ่มนักศึกษาตัวอย่างจำนวนน้อย และยังจำกัดอยู่ในกลุ่มที่ขายบริการอยู่ในช่วงราคาระหว่าง 1,500-3,000 บาทซึ่งเป็นกลุ่มระดับกลางและล่าง จึงไม่อาจเป็นตัวแทนของประชากรนักศึกษาหญิงที่ขายบริการทางเพศทั้งหมดได้ ผลการศึกษาพบว่า นักศึกษาที่เข้ามาขายบริการทางเพศมีสาเหตุหลายประการขึ้นอยู่กับตัวบุคคล และจะมีสาเหตุหลายอย่างประกอบกัน เช่น ปัญหาการเงิน ปัญหาครอบครัว ความเป็นวัตถุนิยม ผลจากการติดยาเสพติด การเล่นพนัน มีเพื่อนหรือคนรู้จักขายบริการทางเพศ โดยที่การเคยมีเพศสัมพันธ์มาก่อนเป็นปัจจัยเสริมที่สำคัญ และช่วยให้การตัดสินใจเข้าสู่กระบวนการขายบริการทางเพศง่ายขึ้น นายหน้าจะหักค่านายหน้าประมาณ 20-50% ขึ้นอยู่กับการเจรจาต่อรอง ในด้านอุปสงค์พบว่า สาเหตุที่เลือกซื้อบริการจากนักศึกษาเพราะต้องการทดลอง และคิดว่าน่าจะให้ความรู้สึกที่ดีกว่าเป็นหลัก ช่องทางการซื้อบริการส่วนใหญ่จะติดต่อผ่านเอเย่นต์หรืออาจจะติดต่อกับนักศึกษาโดยตรง อย่างไรก็ตามกลุ่มผู้ซื้อบริการทางเพศจากนักศึกษายังมีจำนวนไม่มากนัก ธุรกิจค้าประเวณีในกลุ่มนักศึกษาจัดอยู่ในตลาดผู้ขายมากราย แม้ว่าธุรกิจนี้จะเป็นตลาดซื้อขายสินค้าที่กระจายตัวมาก ไม่เป็นหลักแหล่งแน่นอน แต่การติดต่อซื้อขายเป็นไปอย่างง่ายดาย ราคาของสินค้าเป็นไปตามราคาเฉลี่ยของตลาด ทั้งนี้จะมากหรือน้อยขึ้นอยู่กับปัจจัย 3 ประการคือ สถานที่และช่องทางในการขายบริการ กลุ่มลูกค้า, คุณภาพของตัวสินค้า เมื่อวิเคราะห์ด้วย PORTERʼS 5 FORCES MODEL พบว่าอำนาจต่อรองของนักศึกษามีมากกว่าหญิงขายบริการกลุ่มอื่น ในขณะที่ผู้ซื้อบริการยังคงมีอำนาจต่อรองสูง เพราะบริการทางเพศจากนักศึกษาหญิงมีกลุ่มอื่นที่สามารถทดแทนได้ และยังมีนักศึกษาอีกเป็นจำนวนมากที่พร้อมเข้าสู่ธุรกิจ นอกจากนี้กฎหมายและทัศนคติจากสังคมมีผลให้ธุรกิจนี้ต้องกระทำอย่างแอบแฝง แต่การต่อต้านจากสังคมที่อ่อนลงทำให้ธุรกิจนี้ยังคงมีแนวโน้มขยายตัวในอนาคต
Other Abstract: To study the female university student sexual business structure: supply side includes both female student prostitutes and sexual service agent, while demand side focuses on sex buyer group. Research methodology for supply side was to create a situation like real business negotiation and interview student sample group informally while they do not know. For demand side, information was collected by questionnaire and processed by SPSS. Moreover, PORTER'S 5 FORCES MODEL was employed to analyze the business structure. However, this research has a little sample size on supply side and focuses on lower and middle group who charges1,500-3,000 baht for their fee, these limitations cause the research cannot explain whole female student prostitutes population. According to the research, we found that each female student engaging in sexual business such as financial problem, family problem, materialism, effects from drugs and gamble or have friends who being prostitutes. Moreover, having sex experience makes it easier to come into this business. Agents will charge their commission around 20-50% depend on negotiation. For demand side, found that reasons to consume sex service from female students are "just want to test" and "expect for better feeling". The main channels for buying this service are through the agent or direct contact to the sellers. Female students sexual business is classified as the monopolistic competitions market. Although both sellers and buyers highly scatter, but business negotiation is very easy. Price differentiation varies to 3 factors e.g. channel of buying and selling, customer group, and product's quality. Using Porter's 5 forces model, we found that female students have more bargaining power than other prostitute groups, because the services can be substituted by other groups in high degree, while the buyers still have high bargaining power and there are a lot of female students who are ready to engage to this business. However, law and social attitude cause this business to be taboo. The weakness of social anti-power cause this business still continue to grow.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เศรษฐศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9809
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.527
ISBN: 9740303048
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2001.527
Type: Thesis
Appears in Collections:Econ - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AnchaleePi.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.