Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9860
Title: | กลยุทธ์การสื่อสารในการระดมทุนขององค์กรสาธารณประโยชน์ในการทำงาน เพื่อสังคม |
Other Titles: | Communication strategies for fund-raising of non-profit organisations for social works |
Authors: | กวินดา วัชรสิงห์ |
Advisors: | ปาริชาต สถาปิตานนท์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Parichart.S@chula.ac.th |
Subjects: | การสื่อสาร องค์กรไม่แสวงหากำไร การระดมเงินทุน |
Issue Date: | 2544 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเกิดขึ้นขององค์กรสาธารณประโยชน์และกลยุทธ์การสื่อสารในการระดมทุนขององค์กรสาธารณประโยชน์ในการทำงานเพื่อสังคม ผลการวิจัยพบว่า องค์กรสาธารณประโยชน์ในประเทศไทยเกิดขึ้นจากการเห็นความสำคัญของสภาพปัญหา และดำเนินการจัดตั้งโดยหน่วยงานภาครัฐ กลุ่มบุคคลต่างๆ ในสังคม และการให้งบสนับสนุนจากต่างประเทศ โดยในการดำเนินการจัดตั้งองค์กรสาธารณประโยชน์กลุ่มแกนนำมีการสื่อสารในรูปแบบต่างๆ อาทิ การพูดคุย การแสวงหาพันธมิตร การเรียนรู้ร่วมกัน และการมีปฏิสัมพันธ์กับคนในชุมชน ผลการวิจัยพบว่ากลยุทธ์การสื่อสารในการระดมทุนขององค์กรสาธารณประโยชน์ในการทำงานเพื่อสังคมแบ่งได้เป็น 3 ระยะคือ (1) ระยะจัดตั้ง (2) ระยะดำเนินการ และ (3) ระยะที่ได้รับการยอมรับ โดยกลยุทธ์ทางการสื่อสารในระยะที่มีการจัดตั้งประกอบด้วย การใช้หลักศาสนา การเชื่อมโยงกับสถาบันพระมหากษัตริย์ การใช้เครือข่ายคนรู้จัก การนำเสนอตนเองให้เป็นที่รู้จัก การใช้ของมีค่าหรือรางวัล และการใช้วิธีการขายตรง กลยุทธ์ทางการสื่อสารจะประกอบด้วย การใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง การสร้างความสัมพันธ์อันดีกับสื่อมวลชน การประสานพันธมิตรร่วม และการจัดระบบฐานข้อมูลเพื่อเผยแพร่ กลยุทธ์ทางการสื่อสารในระยะที่ได้รับการยอมรับประกอบด้วย การเน้นความเป็นแม่แบบหรือสถาบันหลัก และการใช้สื่อมวลชนผสานกับสื่อบุคคล |
Other Abstract: | The objective of this qualitative research is to study the formation of non-profit organisations as well as the communication strategies of non-profit organisations in raising funds. The results are as follows: 1. The domestic non-profit organisations in Thailand are originated by problem recognition and are established by three working groups: the government, the public groups and the international non-profit organisations. The communication methods used by such working groups in establishing the domestic non-profit organisations include discussion, alliance formation, information and experience exchanges among working groups and interaction with communities' members. 2. The communication strategies for fund-raising of non-profit organisations can be divided into three stages: the formation stage, the implementation stage and the acceptable stage. 2.1 The formation stage: the communication strategies employed in this stage are religion, faith, royal institution, acquaintance network, self-presentation, prize or award, and direct sale communication method. 2.2 The implementation stage: the communication strategies used during the implementation stage include communicating with the public through well-known people, creating good relationship with media, strengthening alliances and preparing database system for public relations. 2.3 The acceptable stage: the communication strategies used are the emphasis on the organisations' role as a model or leader in this field and the communication through the media and persons |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | นิเทศศาสตรพัฒนาการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9860 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.422 |
ISBN: | 9740304605 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2001.422 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
kawinda.pdf | 2.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.