Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9878
Title: | การจัดเรียงลำดับเหตุขัดข้องด้วยวิธี Zbus สำหรับการประเมินความมั่นคงในระบบไฟฟ้ากำลัง |
Other Titles: | The Zbus method in contingency ranking for security assessment in electrical power systems |
Authors: | วันชัย ไพศาลรัตนากุล |
Advisors: | บัณฑิต เอื้ออาภรณ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Bundhit.E@chula.ac.th |
Subjects: | ระบบไฟฟ้ากำลัง |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้แสดงถึงการจัดเรียงลำดับเหตุขัดข้องในระบบไฟฟ้ากำลังตามระดับความรุนแรงที่ส่งผลต่อระบบ โดยอาศัยการวิเคราะห์เหตุขัดข้องด้วยวิธี Zbus ร่วมกับค่าดัชนีสภาวะ ซึ่งให้คำตอบในเวลารวดเร็วเนื่องจากไม่จำเป็นต้องทำการคำนวณการไหลของกำลังไฟฟ้าใหม่ทั้งหมดเพียงแค่อาศัยค่าคำตอบของระบบในสภาวะปกติก่อนเกิดเหตุขัดข้องมาใช้ประกอบในการคำนวณเท่านั้น โดยทำการทดสอบกับระบบทดสอบ 30 บัส และ 57 บัส และพิจารณาถึงผลของค่าความต้านทานของสายส่งที่มีต่อความถูกต้องของการคำนวณด้วย ผลการวิจัยพบว่าสามารถแยกแยะและจัดเรียงลำดับเหตุขัดข้องที่ส่งผลทำให้ระบบเสียหายอย่างรุนแรงออกจากเหตุการณ์ที่ส่งผลต่อระบบเพียงเล็กน้อยได้ และผลการจัดเรียงที่ได้มีความถูกต้องใกล้เคียงกันกับผลการจัดเรียงลำดับเหตุขัดข้องด้วยการคำนวณการไหลของกำลังไฟฟ้า แต่ใช้เวลาในการคำนวณน้อยกว่ามาก |
Other Abstract: | This thesis presents results of the study of contingency ranking in electrical power systems. The contingency ranking is analysed using Zbus method and performance indices, without any necessary to recalculate the overall power flow problem. Consequently, the results can be obtained within a very short computation time. The developed method has been tested with 30-bus and 57-bus test systems. The effect of line resistance in the calculation is also taken into account. The results show that, with the proposed method, the critical contingencies can be distinguished from the normal ones within a much shorter time. The ranking results are very satisfactory compared to the conventional power flow method. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมไฟฟ้า |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9878 |
ISBN: | 9743317058 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vanchai_Ph_front.pdf | 961.32 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_ch1.pdf | 904.43 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_ch2.pdf | 953.27 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_ch3.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_ch4.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_ch5.pdf | 1.57 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_ch6.pdf | 762.05 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanchai_Ph_back.pdf | 1.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.