Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/994
Title: การวิเคราะห์เครือข่ายการสื่อสารเพื่อการพัฒนาการเกษตร ของชมรมสื่อมวลชนเกษตรแห่งประเทศไทย
Other Titles: Communication network analysis for agricultural development of Agricultural Mass Media Association of Thailand
Authors: ผกามาศ ธนพัฒนพงศ์, 2508-
Advisors: ปาริชาต สถาปิตานนท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Parichart.S@chula.ac.th
Subjects: ชมรมสื่อมวลชนเกษตรแห่งประเทศไทย
การสื่อสาร--การวิเคราะห์ข่ายงาน
การสื่อสารทางการเกษตร
Issue Date: 2545
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาลักษณะเครือข่ายของชมรมสื่อมวลชนเกษตรแห่งประเทศไทย การสื่อสารในเครือข่าย และปัจจัยที่มีผลต่อการก่อตัวและขยายตัวของเครือข่าย โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกผู้ให้ข้อมูลสำคัญจำนวน 30 คน ผลการวิจัยพบว่า ลักษณะเครือข่ายของชมรมสื่อมวลชนเกษตรแห่งประเทศไทย เป็นเครือข่ายที่มีความหลากหลาย มีแกนนำเป็นศูนย์กลาง องค์ประกอบของเครือข่าย ประกอบด้วย 3 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มแกนนำ กลุ่มสมาชิก และกลุ่มพันธมิตร โดยการสื่อสารในเครือข่ายเป็นการสื่อสารในแนวระนาบหรือแนวนอนซึ่งมีประเด็นในการสื่อสาร 7 ประเด็น ได้แก่ การจัดกิจกรรมออกค่ายทัวร์เกษตร สถานการณ์การเกษตรของประเทศ การแก้ไขปัญหาต่างๆ ภายในชมรม การประสานข้อมูลและแบ่งปันข้อมูล ความเคลื่อนไหวต่างๆ ของชมรม ประเด็นทั่วๆ ไป และประเด็นเรื่องส่วนตัว ปัจจัยที่ส่งผลต่อการก่อตัวของเครือข่าย ประกอบด้วย 6 ปัจจัย ได้แก่ ลักษณะของแกนนำ แนวคิดอุดมการณ์ของชมรม การใช้เครือข่ายระหว่างบุคคล ความต้องการในผลประโยชน์ โอกาสในการสะท้อนปัญหาทางการเกษตร และบริบทสังคม ปัจจัยที่ส่งผลต่อการขยายตัวของเครือข่าย ประกอบด้วย ปัจจัยหลัก 2 ปัจจัย ได้แก่ ลักษณะของแกนนำ และลักษณะของเนื้อหาหรือสาร นอกจากนั้น ยังประกอบด้วยปัจจัยสนับสนุน 7 ปัจจัย ได้แก่ การเผยแพร่ข่าวทางสื่อมวลชน การบอกปากต่อปากของเครือข่ายระหว่างบุคคล การไปร่วมกิจกรรมทัวร์เกษตร ความหลากหลายของสมาชิก ความต้องการความรู้ทางการเกษตรความต้องการแลกเปลี่ยนประสบการณ์ และบริบทสังคม
Other Abstract: The objective is to study the characteristics of network, the communication process in the network of Agricultural Development of Agricultural Mass Media of Thailand and the factors affecting the success of the association's formation and viability. The qualitative research method with in-depth interview technique was used to collect data from 30 persons. The results of the research are as follows: The Agricultural Development of Agricultural Mass Media of Thailand has various networks and has the leaders as the center. The component of the networks has 3 groups : leaders groups, members groups, alliances groups. The communication network is in the horizontal process, which is composed of activities of agricultural tours, situation of agriculture in country, problem solving in the association, coordination and exchanging of information, activities' movement, general issues and personal talking. The communication factors in forming an association include 6 items : characteristics of the leaders, ideologicalprinciples of the association, interpersonal network, need for profits, opportunities for reflecting agricultural problems and social context. The communication factors in the expansion of information network include 2 main factors : characteristics of the leaders, characteristics of content or massage. The supporting factors include distributing information in mass media, mouth to mouth communication in the network, participation in agricultural tour activities, membership diversities, need for agricultural knowledge, need for experience exchange and social context.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/994
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2002.537
ISBN: 9741728166
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2002.537
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pakamas.pdf26.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.