Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12019
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ชูเวช ชาญสง่าเวช | - |
dc.contributor.author | ภัทรา หิตตราวัฒน์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2010-02-17T09:07:34Z | - |
dc.date.available | 2010-02-17T09:07:34Z | - |
dc.date.issued | 2542 | - |
dc.identifier.isbn | 9743334831 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12019 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542 | en |
dc.description.abstract | พัฒนาผู้ผลิตชิ้นส่วนรถยนต์ภายในประเทศ โดยการถ่ายทอดเทคโนโลยีการจัดการจากผู้ประกอบรถยนต์ และนำความรู้ไปปรับปรุงระบบการผลิตให้มีประสิทธิภาพขึ้น โดยกรณีศึกษา โรงงานผลิตท่อไอเสียรถยนต์ งานวิจัยนี้ ผู้ประกอบรถยนต์ได้ถ่ายทอดเทคโนโลยีการผลิตแบบทันเวลาพอดี ในรูปของกิจกรรมความร่วมมือระหว่างบริษัทผู้ผลิตรถยนต์ และบริษัทผลิตชิ้นส่วนท่อไปเสียรถยนต์ เพื่อปรับปรุงสายการผลิต และระบบการผลิต ของชิ้นงานท่อไอเสีย อีกทั้งประเมินผลความรู้ก่อนและหลังการถ่ายทอดเทคโนโลยี โดยใช้แบบสอบถามและแบบทดสอบ พร้อมทั้งติดตามผลหลังจากได้ทำกิจกรรม ประมาณ 3 เดือน ผลการวิจัยปรากฏว่า จากการปรับปรุงสายการผลิตโดยใช้งานมาตรฐาน (standard work) ศึกษาลำดับการทำงาน และระดมสมองเพื่อปรับปรุงวิธีการทำงาน อีกทั้งปรับปรุงตำแหน่งการวางเครื่องจักร และการจัดลำดับการทำงานในสายการผลิต ผลคือสามารถลดรอบระยะเวลาการผลิต (cycle time) และชั่วโมงการทำงานต่อชิ้นในแต่ละสายการผลิต ดังนี้ รอบระยะเวลาการผลิตของสายการผลิตการดัดท่อ ลดลง 32.6% จากเดิม รอบระยะเวลาการผลิตของสายการผลิตประกอบท่อ ลดลง 25% จากเดิม รอบระยะเวลาการผลิตของสายการผลิตประทับตรา ลดลง 5% จากเดิม รอบระยะเวลาการผลิตของสายการผลิตประกอบท่อไอเสียลดลง 24.5% จากเดิม ชั่วโมงการทำงานต่อชิ้นของสายการผลิตหม้อพักกลางลดลง 2.2% จากเดิม ชั่วโมงการทำงานต่อชิ้นของสายการผลิตหม้อพักปลายลดลง 26.7% จากเดิม นอกจากนี้ยังปรับปรุงระบบการผลิตโดยใช้คัมบัง ซึ่งปรับปรุงการขนส่งโดยจัดพนักงานเดินจ่ายชิ้นงานเดิน 1 ชั่วโมงต่อครั้ง แทนที่จากเดิมพนักงานจะเดินไปเบิกชิ้นงานเอง อีกทั้งปรับปรุงการสั่งการผลิตโดยจัดทำอุปกรณ์ในการผลิตแบบทันเวลาพอดี ทำให้การควบคุมระบบคัมบังมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น และลดขนาดล็อตของชิ้นงานสำเร็จรูปจากเดิม 20 ชิ้นงานต่อรุ่น ต่อ 1 คัมบัง เหลือ 10 ชิ้นงานต่อรุ่น ต่อ 1 คัมบัง ซึ่งทำให้จำนวนชิ้นงานสำเร็จรูปลดลง 33.3% ชิ้นงานในกระบวนการผลิต สายการผลิตประกอบท่อไอเสียลดลง 44% จากเดิม สายการประทับตราลดลง 48.1% จากเดิม สายการผลิตหม้อพักปลายลดลง 40.2% จากเดิม สายการผลิตหม้อพักกลางลดลง 40% จากเดิม สายการผลิตประกอบท่อไอเสียลดลง 44% จากเดิม การประเมินผลการถ่ายทอดเทคโนโลยีการผลิตแบบทันเวลาพอดีโดย ใช้แบบทดสอบ และแบบสอบถามความคิดเห็น พบว่า จากการทดสอบสถิติ (t-test) ระดับคะแนนหลังจากการอบรมมีระดับสูงกว่าก่อนการอบรม ที่ระดับนัยสำคัญ 0.01 และผู้ที่ได้รับการอบรมสามารถมาประยุกต์ใช้ในงานประจำวันได้ดี ส่วนการติดตามผล หลังจากกิจกรรม เป็นระยะเวลา 3 เดือน พบว่า สามารถรักษารอบระยะเวลาการผลิต และชิ้นงานสำเร็จรูปได้ ใกล้เคียงกับผลที่ได้หลังการปรับปรุงในช่วงแรก | en |
dc.description.abstractalternative | To develop local suppliers by transfering technology from the management team of car assembler and implement their knowledge to enhance the efficiency of the production system of local suppliers, in this case was the exhaust pipe manufacturer. From the research, the car assemblers transferred their technologies of Just In Time (JIT) production by cooperative activities to the exhaust pipe maker. The purpose of these activities is to improve the existing production line and production system. Ultimately, the exhaust pipe manufacturer was evaluated before and after these activities took place by means of test and questionnaire. The follow up was set for 3 months after these activities were implemented to the maker. The results of the research showed that based on the improvement of production lines by standardization of work study, work sequence and brain storming led to work improvement, machine repositioning and change of production sequence. These resulted in decreased cycle time and work-hour/piece in the production line. From the study of pipe bending, pipe assembly, muffler III and exhaust subassembly lines, the cycle time of these activities decreased by 32.6%, 25%, 5% and 24.5%, respectively. The numbers of work-hour/piece of muffler I and muffler II lines decreased by 2.2% and 26.7%. Furthermore, the Kanban production system improved the transportation by having the transportation man collecting Kanban once every hour instead of workers in the production line collecting parts themselves. Improvement of production ordering system was done by setting the equipment of JIT method for efficient Kanban controlling system and the reduction of finished goods lot size from 20 pieces/model/Kanban to 10 pieces/model/Kanban. This improvement of the Kanban production system decreased finished goods inventory by 33.3%. Moreover work-in-process inventories of the pipe assembly, muffler III, muffler II, muffler I and exhaust subassembly production lines decreased by 44%, 48.1%, 40.2%, 40%, respectively. The evaluation of the technology transfer was done by test and questionnaire. From the statistical analysis (paired t-test) with the significance level of 0.01, the results showed that there were improvements over the period prior to the technology transfer, and that trainees had the ability to implement the technology into their jobs. Afger 3 months of follow up of the training activity, it was found that the production line has remained consistent with the same quality of finished goods and the same cycle times as the improvement observed right after the technology transfer. | en |
dc.format.extent | 793605 bytes | - |
dc.format.extent | 742318 bytes | - |
dc.format.extent | 734098 bytes | - |
dc.format.extent | 789278 bytes | - |
dc.format.extent | 1963886 bytes | - |
dc.format.extent | 802309 bytes | - |
dc.format.extent | 805878 bytes | - |
dc.format.extent | 1905178 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | การถ่ายทอดเทคโนโลยี | en |
dc.subject | ระบบการผลิตแบบทันเวลา | en |
dc.subject | รถยนต์ -- ท่อไอเสีย | en |
dc.title | การถ่ายทอดเทคโนโลยีระบบการผลิตแบบทันเวลาพอดี เพื่อปรับปรุงประสิทธิภาพการผลิต ในบริษัทผู้ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ : กรณีศึกษาโรงงานผลิตท่อไอเสียรถยนต์ | en |
dc.title.alternative | Technology transfer of the just in time system for productivity improvement in auto-parts suppliers : case study of an exhaust pipe manufacturer | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | วิศวกรรมอุตสาหการ | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Chuvej.C@Chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pathra_Hi_front.pdf | 775 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_ch1.pdf | 724.92 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_ch2.pdf | 716.89 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_ch3.pdf | 770.78 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_ch4.pdf | 1.92 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_ch5.pdf | 783.5 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_ch6.pdf | 786.99 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pathra_Hi_back.pdf | 1.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.