Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12697
Title: การออกแบบเรขศิลป์สำหรับบรรจุภัณฑ์เพื่อสื่อสารประเภทของผลิตภัณฑ์นมโค
Other Titles: Graphic design for packaging to communicate types of cow's milk product
Authors: ภัทรพร อัฉริยะศิลป์
Advisors: ศุภกรณ์ ดิษฐพันธุ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Suppakorn.D@chula.ac.th
Subjects: บรรจุภัณฑ์ -- การออกแบบ
การออกแบบกราฟิก
การบรรจุหีบห่อ -- การออกแบบ
Issue Date: 2550
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาเรื่องการออกแบบเรขศิลป์สำหรับบรรจุภัณฑ์เพื่อสื่อสารประเภทของผลิตภัณฑ์นมโคนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อสื่อสารประเภทของนมโคชนิดต่างๆโดยใช้เรขศิลป์บนบรรจุภัณฑ์เป็นสื่อ ซึ่งได้แก่ สี แบบตัวอักษร และรูปภาพ ทั้งนี้ทำการวิจัยโดยใช้วรรณกรรมที่เกี่ยวกับบรรจุภัณฑ์มาเป็นเครื่องมือในการสร้างแบบสอบถาม และได้มีการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างของสินค้ากว่า 30 ยี่ห้อทั่วโลก เพื่อวิเคราะห์ถึงวิธีการใช้องค์ประกอบเพื่อสื่อสารถึงชนิดของผลิตภัณฑ์นมโค และนำการวิเคราะห์นั้นมาสร้างแบบสอบถามและให้ผู้เชี่ยวชาญ 30 คนเป็นผู้ตอบ และชี้แนะแนวทางในการทำวิจัย เพื่อให้งานวิจัยได้ผลที่น่าเชื่อถือมากที่สุด ในการวิจัยครั้งนี้ได้กำหนดกลุ่มเป้าหมายในงานวิจัยไว้ว่าเป็นวัยรุ่นชาย ดังนั้นจึงมีการศึกษาเรื่องความต้องการด้านภาพลักษณ์ของวัยรุ่นชายไว้ด้วย งานวิจัยชิ้นนี้แบ่งการเก็บผลการวิจัยออกเป็นสองส่วน ซึ่งได้แก่ ส่วนที่ 1 ผลสรุปจากแบบสอบถามที่ตอบและเสนอแนะโดยผู้เชี่ยวชาญ โดยจะมีเกณฑ์การคัดเลือกผู้เชี่ยวชาญเพื่อตอบแบบสอบถามที่ได้ แบบสอบถามจะมี 30 ชุด สมบูรณ์ทั้ง 30 ชุด วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ SPSS พบว่าสีและแบบตัวอักษรบางแบบสื่อนัยสำคัญถึงการสื่อสารชนิดของนมโคส่วนที่ 2 ผลสรุปจากข้อมูลการตลาด และข้อมูลเกี่ยวกับกลุ่มเป้าหมาย ในส่วนนี้จะเป็นการวิเคราะห์สิ่งที่นำมาใช้ได้ในงานวิจัยจากข่าว หรือวรรณกรรมต่างๆ เช่นการเลือกชนิดของนมโคที่จะนำมาใช้ในงานวิจัย ต้องคำนึงถึงสภาพการตลาดของไทยในปัจจุบันด้วยว่านมโคชนิดใดเหมาะหรือไม่เหมาะสำหรับประเทศไทย และรวมไปถึงการเลือกกลุ่มเป้าหมายในการทำงานวิจัยด้วย โดยในงานวิจัยชิ้นนี้เลือกกลุ่มเป้าหมายจากการวิเคราะห์หาช่องว่างทางการตลาดที่ยี่ห้ออื่นๆยังเหลือว่างไว้ จากการศึกษาพบว่า บรรจุภัณฑ์ที่สามารถสื่อสารประเภทของนมโคได้ชัดเจนควรมีองค์ประกอบดังนี้ 1) การใช้สี ควรจะใช้สีหลักๆ 1 สี โดยส่วนมากมักเน้นสีฟ้าเป็นหลัก โดยความเข้ม-อ่อนของสีนั้นส่วนมากจะขึ้นอยู่กับปริมาณไขมันที่มีในนมโคแต่ละประเภท มียกเว้นในประเภทแคลเซียมสูง 2) การใช้แบบตัวอักษรพบว่า ความหนา-บางของตัวอักษรขึ้นอยู่กับปริมาณไขมันในแต่ละชนิดของนมโคเช่นเดียวกันกับสี 3) การใช้รูปภาพนั้น ภาพวาดประกอบเป็นภาพที่ถูกเลือกมากที่สุด แต่ผู้เชี่ยวชาญได้ชี้แนะว่ารูปภาพนั้นควรขึ้นอยู่กับกลุ่มเป้าหมายและการวางตำแหน่งของสินค้ามากกว่า การใช้รูปเพื่อบ่งบอกถึงชนิดของนมโคนั้นเป็นเรื่องยากกว่าการใช้สีและแบบตัวอักษร 4) รูปทรงของบรรจุภัณฑ์พบว่าผู้เชี่ยวชาญเลือกแบบเดียวกันอย่างมีนัยสำคัญ และผู้เชี่ยวชาญเลือกแบบเดียวกันในทุกประเภทของนมโคอีกด้วย
Other Abstract: This study, Graphic Design for Packing to Communicate Types of Cow’s Milk Product, aims to communicate types of cow’s milk by using the graphic designs on packaging, namely, colors, letter formats and pictures. Accordingly, this research was conducted by using literatures relating to packing as main tools to compose a questionnaire and selected more than 30 brands around the globe as samples for my research. This was to analyze the procedure of using such components to communicate types of cow’s milk. The questionnaire was thoroughly created by the aforementioned analysis. The respondents are 30 specialists who gave valuable suggestion to the research in order to increase the reliability of the research results. In this research, the main target group was male teenagers, so the study on image need of male teenagers was also included. The research results are categorized into two parts as mentioned below: Part 1: The summary results from the questionnaires answered and advised by the specialists who are satisfied the criteria. There were 30 complete sets of questionnaires. The data was processed by the SPSS Statistic Package. Study found that certain colors and letter formats significantly communicated or expressed types of cow’s milk. Part 2: The summary from marketing and target group data. For this part, data usable for the research, either data from news or date from literatures, such as criteria from selecting cow’s milk. The factors taking into consideration were current Thai market conditions which types of cow’s milk were proper for Thailand; and the selection of the target groups to be used for this research. The target groups to be used in this research were selected from analyzing marketing gaps left from other brands. The study found from the study that the packaging able to communicate types of cow’s milk should comprise the components as follows: 1) According to color usage, only 1 main color should be used, mostly sky-blue. Color shade was up to fat contained in each type of cow’s milk except milk with high calcium. 2) According to letter format usage, types of letters depended on fat in each type of cow’s milk as same as that of color usage. 3) According to picture usage, the illustration is the most selected. The specialists suggested that the pictures should depend on target groups and the product positioning. 4) According to patterns of packaging, the specialists selected the same pattern for each type of cow’s milk.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550
Degree Name: ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นฤมิตศิลป์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12697
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1244
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.1244
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Patraporn.pdf5.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.