Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16490
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวไลรัตน์ บุญสวัสดิ์-
dc.contributor.authorไฉน ยังละออ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-01-11T07:40:18Z-
dc.date.available2012-01-11T07:40:18Z-
dc.date.issued2540-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16490-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540en
dc.description.abstractศึกษาการดำเนินงานและปัญหาในการดำเนินงานนิเทศ ภายในโรงเรียนแกนนำสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ตามแนวทางของหน่วยศึกษานิเทศก์ สำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ประกอบด้วยการดำเนินงานเกี่ยวกับงานการนิเทศการศึกษาทั้ง 5 ด้าน ตามแนวคิดของกลิคแมน ผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถาม จำนวน 470 ฉบับ ไปยังผู้บริหารและครูผู้รับผิดชอบการนิเทศภายใน ได้รับคืน จำนวน 452 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 96.17 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่และค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า ผู้บริหารและครูผู้รับผิดชอบการนิเทศภายใน ได้ดำเนินงานนิเทศภายในทั้ง 5 งาน ดังนี้ 1. การให้ความช่วยเหลือแก่ครูโดยตรง ใช้การตรวจแผนการสอน เพื่อให้ครูได้ปรับปรุงการเรียนการสอนให้ดีขึ้น 2. การเสริมสร้างประสบการณ์ทางวิชาการ ให้ครูจัดทำแฟ้มสะสมผลงาน เพื่อรวบรวมผลการปฏิบัติงานและทำให้ทราบจุดเด่น จุดด้อยในการปฏิบัติงาน 3. การพัฒนาทักษะการทำงานกลุ่ม ใช้การวางแผนการปฏิบัติงาน การแก้ปัญหาร่วมกัน และการกำหนดเป้าหมายในการทำงานของกลุ่ม เพื่อเป็นการแบ่งหน้าที่ความรับผิดชอบและการปฏิบัติงาน ตามความสามารถของตนเอง 4. การพัฒนาหลักสูตร ใช้การปรับกิจกรรมการเรียนการสอน เพื่อให้เหมาะสมกับสภาพปัญหาและความต้องการของนักเรียน 5. การวิจัยเชิงปฏิบัติการในชั้นเรียน ใช้การกำหนดปัญหาและความต้องการ เพื่อนำข้อค้นพบมาพัฒนาและปรับปรุงการเรียนการสอน ปัญหาในการดำเนินงานทั้ง 5 งาน ได้แก่ ขาดบุคลากรที่มีความรู้ความเชี่ยวชาญประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน การให้ความรู้ และไม่มีเวลาปฏิบัติงานอย่างต่อเนื่องen
dc.description.abstractalternativeStudying the internal supervision operation as well as its problems of the leading schools under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission following the guidlines provided by the Supervisory Units, the Office of the National Primary Education Commission. The guidlines include the educational supervision operation in 5 tacks according to Glickman (1990). The researcher had distributed 470 questionnaires to the principals and the teachers who were responsible for the internal supervision 452 of the questionnaires or 96.17% were returned. The questionnaires were then analyzed in frequency distribution and persentage. The research findings were as follows: 1. Direct assistance was implemented by examination of lesson plans to help them improve their teaching performances 2. Staff development was implemented by encouraging the teachers to collect their work performance results in the porfolios so as to point out the good and bad points in carrying out the work. 3. Group development was implemented through the work performance planning, together to solve the problems, and setting up the goals of groupwork in order to identify the duty responsibilities and the work performance in accordance with the operators' abilities. 4. Curriculum development was implemented through the adjustment of learning and teaching activities to make them fit the state of the problems and the student's needs 5. Action research was implemented through determining the problems and needs to bring the research finding to develop learning and teaching activities. The problems for the operation of the 5 tasks were the lack of capable personnel with expertise on and experience in the operation and the provision of knowledge, and the discontinued period of the operationen
dc.format.extent792761 bytes-
dc.format.extent767707 bytes-
dc.format.extent1252546 bytes-
dc.format.extent739751 bytes-
dc.format.extent1336885 bytes-
dc.format.extent955453 bytes-
dc.format.extent1099096 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectการนิเทศการศึกษาen
dc.subjectโรงเรียนประถมศึกษาen
dc.titleการศึกษาการดำเนินงานนิเทศภายในโรงเรียนแกนนำ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมแห่งชาติen
dc.title.alternativeA study of the internal supervision operation of the leading schools under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commissionen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorValairat.b@chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chanai_Yo_front.pdf774.18 kBAdobe PDFView/Open
Chanai_Yo_ch1.pdf749.71 kBAdobe PDFView/Open
Chanai_Yo_ch2.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Chanai_Yo_ch3.pdf722.41 kBAdobe PDFView/Open
Chanai_Yo_ch4.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
Chanai_Yo_ch5.pdf933.06 kBAdobe PDFView/Open
Chanai_Yo_back.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.