Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17482
Title: | การวิเคราะห์เนื้อหาและประเมินผลแบบเรียนภาษาไทย สำหรับนักเรียนชาวเขา |
Other Titles: | A content analysis and evaluation of Thai textbooks for hill tribe pupils |
Authors: | นงลักษณ์ สินสืบผล |
Advisors: | กิติยวดี บุญซื่อ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ภาษาไทย -- แบบเรียน ภาษาไทย -- แบบเรียน -- วิเคราะห์ |
Issue Date: | 2521 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อวิเคราะห์และประเมินผลแบบเรียนภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขาเล่ม 1-3 ของแผนกวิชาประถมศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ในด้านเนื้อหา แนวคิด และคุณลักษณะของแบบเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) ตารางวิเคราะห์เนื้อหาแบบเรียนภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขา ผู้วิจัยสร้างขึ้นโดยการประมวลเนื้อหาและแนวคิดจากหลักสูตรทั้ง 4 หลักสูตร คือ หลักสูตรประโยคประถมศึกษาตอนต้น พุทธศักราช 2503 หลักสูตรประโยคประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 หลักสูตรโรงเรียนชาวเขา พุทธศักราช 2508 และหลักสูตรพิเศษสำหรับการฝึกอบรมครูช่วยสอนเด็กชาวเขา พุทธศักราช 2516 ตารางวิเคราะห์เนื้อหาแบ่งออกเป็น 26 เรื่อง ประกอบด้วยหัวข้อรายละเอียดเนื้อหาทางภาษาไทย 190 ข้อ และแนวคิดทางภาษาไทย 46 ข้อ (2) ตารางวิเคราะห์คุณลักษณะของแบบเรียน คณะผู้วิจัยทั้ง 5 คนร่วมกันสร้างเป็นตารางคะแนน สร้างหัวข้อรายละเอียดของแบบเรียน แบ่งออกเป็น 3 หัวข้อใหญ่ มีเกณฑ์การแบ่งและพิจารณาคะแนน จากคะแนนเต็ม 1,000 คะแนน คือ เนื้อหาวิชา 450 คะแนน วิธีการเขียน 300 คะแนน และการจัดทำรูปเล่ม 250 คะแนน การวิเคราะห์เนื้อหาใช้การขีดรอยคะแนนเป็นความถี่ของแต่ละหัวข้อเรื่อง การวิเคราะห์คุณลักษณะของแบบเรียนใช้วิธีให้คะแนน แล้วนำมาหาคะแนนเฉลี่ย คณะผู้วิจัยร่วมกันอภิปรายผลการวิเคราะห์เนื้อหา แนวคิด และคุณลักษณะของแบบเรียนทุกวิชา ผู้วิจัยมีหน้าที่รับผิดชอบโดยตรงในการเก็บรวบรวมผลการอภิปราย เพื่อประเมินผลแบบเรียนภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขา ในด้านเนื้อหา แนวคิด และคุณลักษณะของแบบเรียน พร้อมกับเสนอผลการวิจัยในรูปแบบของการบรรยาย ผลการวิจัยสรุปได้ว่าแบบเรียนภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขาเล่ม 1-3 มีเนื้อหาและแนวคิดครอบคลุมหลักสูตรทั้ง 4 หลักสูตร จุดเด่นของแบบเรียนชุดนี้คือ การสอนอ่าน-เขียน และสามารถแทรกค่านิยมทางสังคมเข้าไปในบทเรียนได้อย่างเหมาะสม ส่วนด้านคุณลักษณะของแบบเรียน คะแนนเฉลี่ยของแบบเรียนแต่ละเล่มอยู่ในเกณฑ์ดี ด้านเนื้อหาวิชาและการจัดทำรูปเล่มดีมาก ด้านวิธีการเขียนเหมาะสม ภาพประกอบชัดเจนตรงตามเนื้อเรื่อง และสภาพการณ์ที่เป็นจริง ขนาดของตัวหนังสือเหมาะสมกับสายตาของเด็กแต่ละระดับ ลักษณะของตัวหนังสือสัมพันธ์กับแบบคัดลายมือของแผนกวิชาประถมศึกษา |
Other Abstract: | Purposes: The purpose of this research was to analyzed and evaluated Thai Textbooks, Volumes I-III, for Hill Tribe Pupils, Department of Elementary Education, Faculty of Education, Chulalongkorn University, in content, concept and quality. Procedures: The tools for this research were (1) An Analytical Table of Content of Thai Textbooks for Hill Tribe Pupils, prepared by the researcher, based on a review of the content and concept derived from all the four curricula, namely Curriculum on Pre-Elementary Education of B.E. 2503 (1960), Curriculum on Elementary Education of B.E. 2521 (1978), Curriculum for Hill Tribe Schools of B.E. 2508 (1965) and Curriculum for Training Hill Tribe Teacher’s Aides of B.E. 2516 (1973). The Table analyzes the content under 26 captions, comprising 190 detailed items on content of the Thai Language, and 48 items on concept of Thai Language. (2) A score Card prepared jointly by all 5 researchers, this table scores the detailed topics under 3 majors headings: Subject-Matter Content 450, Method 300, and Physical and Mechanical Features 250, totaling 1,000 points in all. Analysis of content was on the basis of scoring the frequency of each topic. Analysis of quality of the textbooks was by averaging the points allotted. The research team had discussed the analysis of content, concept and quality of each subject matter. The researcher was directly responsible for collecting the discussive conclusions in order to evaluate the Textbooks upon the content, concept and also Textbook quality. The collected data was presented on descriptive basis. Findings: It can be concluded that Thai Textbooks, Volume I-III, for Hill Tribe Pupils were well constructed and also cover the four curricula in content and concept. The outstanding features of these textbooks were the instructional value on reading and writing and in conclusion of social values in good measure. According to Textbook quality, the average score for each book was good; Subject-Matter Content and Physical and Mechanical Features were excellent; suitable for writing style; clear and in harmony with the content and practical situation illustrations; size of type was suitable for a child's reading in its respective stage and in accordance to the handwriting script prescribed by the Elementary Education Department. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17482 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nonglak_Si_front.pdf | 333.74 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nonglak_Si_ch1.pdf | 415.61 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nonglak_Si_ch2.pdf | 427.96 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nonglak_Si_ch3.pdf | 286.43 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nonglak_Si_ch4.pdf | 1.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nonglak_Si_ch5.pdf | 349.79 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nonglak_Si_back.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.