Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19827
Title: ผลการฝึกทักษะการส่งลูกสองมือล่าง ก่อนและหลังการฝึกทักษะการแตะชูลูกด้วยเวลาที่เท่ากันและไม่เท่ากัน ที่มีต่อสัมฤทธิผลในการเรียนวอลเลย์บอล
Other Titles: Effects of training the underhanded set pass before and after the overhanded set pass in equal time and unequal tine on volley ball learning achievement
Authors: เกรียงไกร รอดปัญญา
Advisors: อนันต์ อัตชู
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: วอลเลย์บอล
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการฝึกทักษะการส่งลูกสองมือล่าง ก่อนและหลังการฝึกทักษะการแตะชูลูก ผลการฝึกทักษะการส่งลูกสองมือล่างและการฝึกทักษะการแตะชูลูกในเวลาที่เท่ากันและไม่เท่ากัน และสัมฤทธิผลของการฝึกทักษะการส่งลูกสองมือล่าง ก่อนและหลังการฝึกทักษะการแตะชูลูก ด้วยเวลาที่เท่ากันและไม่เท่ากัน ตัวอย่างประชากร เป็นนักเรียนชายชั้นมัธยมศึกษาปี่ที่ 3 รวม 120 คน แบ่งออกเป็น 6 กลุ่ม ๆ ละ 20 คน โดยแต่ละกลุ่มมีความสามารถทางกีฬาวอลเลย์บอล และความสามารถในการเรียนรู้ทักษะกลไกทั่วไปของแมคคลอยใกล้เคียงกัน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นแบบฝึก 6 แบบ และแบสอบทักษะการส่งลูกสองมือล่างกับการแตะชูลูก การวบรวมข้อมูล ให้นักเรียนแต่ละกลุ่มฝึกการส่งลูกวอลเลย์บอลตามโปรแกรมการฝึกซึ่งมีอยู่ 6 แบบ เมื่อครบ 24 ชั่วโมงแล้วทดสอบความสามารในการส่งลูกวอลเลย์บอล โดยใช้แบบทดสอบทักษะการส่งลูกสองมือล่างกับการแตะชูลูก นำคะแนนที่ได้จากการสอบมาแปลงเป็นคะแนนมาตรฐาน (T-Score) รวมคะแนนมาตรฐานของแต่ละคนหารด้วย 2 เพื่อหาคะแนนมาตรฐานเฉลี่ย แล้วนำข้อมูลที่ได้รับมาวิเคราะห์หามัชฌมเลขคณิตและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน เปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างมัชฌิมเลขคณิต และวิเคราะห์ความแปรปรวนสองทางของกลุ่มต่าง ๆ ทั้ง 6 กลุ่ม ผลการวิจัยปรากฏว่า ความสามารถในการส่งลูกวอลเลย์บอลของกลุ่มที่ 1 (เริ่มการส่งลูกสองมือล่าง 12 ชั่วโมง ต่อด้วยการแตะชูลูก 12 ชั่วโมง) กับกลุ่มที่ 2 (เริ่มการแตะชูลูก 12 ชั่วโมง ต่อด้วยการส่งลูกสองมือล่าง 12 ชั่วโมง) ไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 ความสามารถในการส่งลูกวอลเลย์บอลของกลุ่มที่ 3 (เริ่มการส่งลูกสองมือล่าง 8 ชัวโมง ต่อด้วยการแตะชูลูก 16 ชั่วโมง), กลุ่มที่ 4 (เริ่มการแตะชูลูก 8 ชั่วโมง ต่อด้วยการส่งลูกสองมือล่าง 16 ชั่วโมง), กลุ่มที่ 5 (เริ่มการส่งลูกสองมือล่าง 16 ชั่วโมง ต่อด้วยการแตะชูลูก 8 ชั่วโมง) และกลุ่มที่ 6 (เริ่มการแตะชูลูก 16 ชั่วโมง ต่อด้วยการส่งลูกสองมือล่าง 8 ชั่วโมง) ไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 ความสามารถในการส่งลูกวอลเลย์บอลของกลุ่มที่ 1, กลุ่มที่ 2, กลุ่มที่ 3, กลุ่มที่ 4, กลุ่มที่ 5,และกลุ่มที่ 6 ไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05
Other Abstract: The purposes of this study were to deter in the effects of training the underhanded set pass before and after the overhanded set pass, the effects of training the underhanded set pass and the overhanded set pass in equal time and unequal time and the achievement of training the underhanded set pass before and after the overhanded set pass in equal time and unequal time. The subjects participated in the study were 120 male students, whom studied in Matayom Suksa 3. They were divided into six groups of 20 each, each group has equal skill at volleyball ability and hcgloy general moter ability test. Preachments of the research were six training models and the underhanded set pass with the overhanded set pass skill test after training. The data were collected from students who were trained the volleyball pass in the program. They were trained to pass for 24 hours and had ability test on volleyball pass with the underhanded set pass and the overhanded set pass skill test after training. The data of each subject were transferred to T-Score, added and divided by two for T-Secre average. Consequently, the data were analyzed for the arithmetic means, standard diviations, t-test and two-way analysis of variance of six groups. It was found that: Ability on volleyball pass of the first group (begin with the underhanded set pass for 12 hours and the overhanded set pass for 12 hours) and the second group (begin with the overhanded set pass for 12 hours and the underhanded set pass for 12 hours) were not significantly different at the .05 level. Ability on volleyball pass of the third group (begin with the underhanded set pass for 8 hours and the overhanded set pass for 16 hours), the fourth group (begin with the overhanded set pass for 8 hours and the underhanded set pass for 16 hours), the fifth group (begin with the underhanded set pass for 16 hours and the overhanded set pass for 8 hours) and the sixth group (begin with the overhanded set pass for 19 hours and the underhanded set pass for 8 hours) were not significantly different at the .05 level. Ability on volleyball pass of the first, the second, the third, the fourth, the fifth and the sixth group were not significantly different at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19827
ISBN: 9745663638
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kriangkrai_Ro_front.pdf592.66 kBAdobe PDFView/Open
Kriangkrai_Ro_ch1.pdf884.71 kBAdobe PDFView/Open
Kriangkrai_Ro_ch2.pdf453.68 kBAdobe PDFView/Open
Kriangkrai_Ro_ch3.pdf431.44 kBAdobe PDFView/Open
Kriangkrai_Ro_ch4.pdf797.93 kBAdobe PDFView/Open
Kriangkrai_Ro_ch5.pdf540.89 kBAdobe PDFView/Open
Kriangkrai_Ro_back.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.