Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21114
Title: การศึกษาการเปิดรับสื่อมวลชน กับ "ความทันสมัย" ของนักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนต่างกัน : ศึกษาเฉพาะนักศึกษาปริญญาตรีปีที่ 2 หลักสูตร 2 ปี (2524-2525) วิทยาลัยครูพิบูลสงคราม พิษณุโลก
Other Titles: The study of mass media exposure and "individual modernity" of the students at different archievement : a case study of the second year undergraduate students in two years curriculum (2524-2525) at Pibulsongkram Teachers' College Phitsanulok.
Authors: ผ่องลักษม์ จิตต์การุญ
Advisors: อรวรรณ ปิลันธน์โอวาท
อำรุง จันทวานิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Orawan.P@Chula.ac.th
ไมีมีข้อมูล
Subjects: การเปิดรับสื่อมวลชน
ความทันสมัย
สื่อมวลชนกับการพัฒนาประเทศ
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาพฤติกรรมและความสัมพันธ์ของการเปิดรับสื่อมวลชนกับ “ความทันสมัย” ของนักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนต่างกัน โดยทำการศึกษาเฉพาะนักศึกษาปริญญาตรี ปีที่ 2 หลักสูตร 2 ปี (2524-2525) วิทยาลัยครูพิบูลสงคราม พิษณุโลก ซึ่งทำการสุ่มตัวอย่างมาศึกษาเป็นจำนวน 150 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถาม ส่วนการวิเคราะห์ในเชิงพรรณนาใช้ค่าร้อยละ (Percentage) ในการทดสอบสมมุติฐานหาความสัมพันธ์ใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบพาร์เซียล (Partial Correlation Coefficient) และในการทดสอบสมมุติฐานเปรียบเทียบระหว่างกลุ่มนักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนต่างกัน ใช้การวิเคราะห์ค่าความแปรปรวน (Analysis of Variance) ซึ่งประมวลผลด้วยการใช้คอมพิวเตอร์โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยที่สำคัญพบว่า 1. นักศึกษาส่วนใหญ่มีการเปิดรับสื่อมวลชนและ “ความทันสมัย” อยู่ในระดับปานกลาง 2. การเปิดรับสื่อมวลชนกับ “ความทันสมัย” ของนักศึกษาไม่มีความสัมพันธ์กัน 3. การเปิดรับสื่อมวลชนกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษามีความสัมพันธ์กันเชิงบวก โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ = 0.14 4. “ความทันสมัย” กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา ไม่มีความสัมพันธ์กัน 5. นักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในเกณฑ์สูง มีการเปิดรับสื่อมวลชนสูงกว่านักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในเกณฑ์ต่ำ 6. นักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในเกณฑ์สูง มี “ความทันสมัย” ไม่แตกต่างกับนักศึกษาที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในเกณฑ์ต่ำ
Other Abstract: The purpose of this research was to study the behavior and the relationship of the mass media exposure and "individual modernity" of the students at different achievement by investigating only the second year undergraduate students in two years curriculum (2524-2525) at Pibulsongkram Teachers' College Phitsanulok. One hundred and fifty subjects were sampled and the questionaire was used in collecting data for this study. Percentage was used in descriptive analyses while Partial Correlation Coeffient was used to examine the relationship and Analysis of Variance was used to compare between groups of the students at different achievement in testing the hypotheses The computer program SPSS was used in data processing. The major results of this study were as follows: 1. The level of mass media exposure and "individual modernity" of most students were statistically in the middle. 2. There was no significant, correlation between mass media exposure and "individual modernity" of the students. 3. There was positive relation between mass media exposure and achievement of the students and the correlation coefficient was 0.14. 4. There was no significant correlation between" individual modernity" and achievement of the students. 5. The high achievement students were exposed to mass media more than the low achievement ones. 6. The high achievement students had the same level of "individual modernity" as the low achievement ones.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21114
ISBN: 9745622141
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Phongluck_Ji_front.pdf434.57 kBAdobe PDFView/Open
Phongluck_Ji_ch1.pdf513.25 kBAdobe PDFView/Open
Phongluck_Ji_ch2.pdf725.92 kBAdobe PDFView/Open
Phongluck_Ji_ch3.pdf426.31 kBAdobe PDFView/Open
Phongluck_Ji_ch4.pdf753.8 kBAdobe PDFView/Open
Phongluck_Ji_ch5.pdf463.7 kBAdobe PDFView/Open
Phongluck_Ji_back.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.