Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21616
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พิบูลศรี วาสนสมสิทธิ | - |
dc.contributor.author | ศรีพัฒนา สุมะนังกุล | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-08-20T08:45:38Z | - |
dc.date.available | 2012-08-20T08:45:38Z | - |
dc.date.issued | 2525 | - |
dc.identifier.isbn | 9745603331 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21616 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525 | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดีของเยาวชนในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลางและในโรงเรียนรัฐบาล เพื่อเสนอแนวทางการพัฒนาการสอนสังคมศึกษาที่จะส่งเสริมให้เยาวชนมีความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดีอย่างมีประสิทธิภาพ ผู้วิจัยได้ตั้งสมมุติฐานว่าความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดีของเยาวชนในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลาง และในโรงเรียนรัฐบาลแตกต่างกัน วิธีดำเนินการวิจัย เครื่องมือที่ใช้สำหรับการวิจัยคือแบบสอบความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดีที่สร้างขึ้นเอง เป็นแบบเลือกตอบ (Multiple Choice) จำนวน 60 ข้อ มีค่าสัมประสิทธิแห่งความเนี่ยงเท่ากับ 0.813 และแบบสอบถามเกี่ยวกับสถานภาพส่วนบุคคลและสภาพแวดล้อมทางบ้าน ตัวอย่างประชากรเป็นเยาวชนชายทั้งหมด 100 คน ซึ่งอยู่ในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลางและสุ่มตัวอย่างประชากรอย่างง่ายที่เป็นนักเรียนชายและหญิง จำนวน 100 คน จากโรงเรียนรัฐบาล 5 โรงเรียน นำข้อมูลที่ได้จากแบบสอบความเข้าใจมาหาค่าร้อยละ คะแนนเฉลี่ย (X̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และเปรียบเทียบความแตกต่างของคะแนนความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดีระหว่างเยาวชนทั้ง 2 กลุ่ม ด้วยการหาค่าที (t-test) ส่วนผลที่ได้จากแบบสอบถามสถานภาพของเยาวชนใช้วิธีหาค่าร้อยละ ผลการวิจัย 1. เยาวชนในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลาง ได้คะแนนเฉลี่ยต่ำกว่าเยาวชนในโรงเรียนรัฐบาล 2. เยาวชนในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลางและในโรงเรียนรัฐบาล มีความเข้าใจน้อยเกี่ยวกับการเมืองและการปกครองระบอบประชาธิปไตย นอกจากนั้นเยาวชนในสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลางยังมีความเข้าใจน้อยเกี่ยวกับเรื่องการอยู่ร่วมกันในชุมชนและขนบธรรมเนียมประเพณีและวัฒนธรรม 3. เยาวชนในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลาง และในโรงเรียนรัฐบาลมีความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดีแตกต่างกันอย่างมีระดับความมีนัยสำคัญที่ .05 | |
dc.description.abstractalternative | Purpose: The purpose of this research was to study and to compare the understanding of citizenship among youth in Training Schools of the Central Observation and Protection Center and in government schools. The ultimate purpose of this research was to propose recommendation concerning the methods of teaching social studies in order to foster an effective understanding of citizenship. This research was based on the hypothesis that the understanding of social responsibility of youth from the two institutions were different. Procedures: The instruments used for this research were a test to measure the understanding of good citizenship and a questionnaire concerning personal status and home environmental conditions. The test, developed by the researcher, included 60 multiple choice items. Its reliability was 0.813. The subjects for this research included the total amount of 100 students in the Training Schools of the Central Observation and Protection Center and 100 students of both sexes randomly selected from 5 government schools. The test scores of all samples were analyzed through means, standard deviations and the t-test. The answers from the questionnaire were computed by percentages. Finding: 1. Youth in the Training Schools of the Central Observation and Protection Center obtained lower test scores than youth in the government schools. 2. Both youth groups, in the Training Schools of the Central Observation and Protection Center and in the government schools, showed little understanding of politics and of a democratic system of government. Furthermore, youth in the Training Schools of the Central Observation and Protection Center showed a poor understanding of what it means to be part of social group and of customs, traditions and culture. 3. The difference in level of understanding the meaning of good citizenship between the two groups of youth in this study was significant at the .05 level. | |
dc.format.extent | 530598 bytes | - |
dc.format.extent | 986119 bytes | - |
dc.format.extent | 2260026 bytes | - |
dc.format.extent | 417635 bytes | - |
dc.format.extent | 568832 bytes | - |
dc.format.extent | 1137824 bytes | - |
dc.format.extent | 1917032 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | หน้าที่พลเมือง | |
dc.subject | เยาวชน | |
dc.title | การเปรียบเทียบความเข้าใจเกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดี ของเยาวชนในสถานฝึกและอบรมของสถานพินิจและคุ้มครองเด็กกลาง และในโรงเรียนรัฐบาล | en |
dc.title.alternative | A comparison of the understanding of citizenship among youth in training schools of thee cnetral observation and protection center and in governmental schools | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sripatana_Su_front.pdf | 518.16 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sripatana_Su_ch1.pdf | 963.01 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sripatana_Su_ch2.pdf | 2.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sripatana_Su_ch3.pdf | 407.85 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sripatana_Su_ch4.pdf | 555.5 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sripatana_Su_ch5.pdf | 1.11 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sripatana_Su_back.pdf | 1.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.