Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22492
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorคมคาย นิลประภัสสร-
dc.contributor.authorเสาวณิต วิงวอน-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-10-09T08:16:24Z-
dc.date.available2012-10-09T08:16:24Z-
dc.date.issued2519-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22492-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มุ่งวิเคราะห์บทโขนเรื่องรามเกียรติ์โดยชี้ให้เห็นความสัมพันธ์ระหว่างตัวบทกับการแสดง ผู้วิจัยได้ค้นคว้ารวบรวมประวัติความเป็นมาของโขน ศึกษาลักษณะสำคัญและศิลปะของการแสดง เพื่อเป็นข้อมูลประกอบการพิจารณารามเกียรติ์ สำนวนต่าง ๆ ซึ่งแต่งขึ้นเพื่อใช้แสดงโขนในแต่ละยุคแต่ละสมัย ทั้งฉบับตัวเขียนที่ยังมิได้ตีพิมพ์และฉบับที่ตีพิมพ์แล้ว วิทยานิพนธ์แบ่งเป็น 7 บท ผู้วิจัยได้ชี้แจงวัตถุประสงค์ในการวิจัย ขอบเขตและวิธีดำเนินการ ไว้ในบทที่ 1 ซึ่งเป็นบทนำ บทที่ 2 กล่าวถึงที่มาของโขน บทที่ 3 กล่าวถึงการแสดงโขนในสมัยต่าง ๆ ประเภทของโขน ดนตรี เพลงร้อง การพากย์ เจรา ผู้แสดง เครื่องแต่งกาย หัวโขน โอกาสที่แสดง ธรรมเนียมและเคล็ดลาง บทที่ 4 เป็นการวิเคราะห์รูปแบบ เนื้อหา และภาษา ในบทโขนเรื่องรามเกียรติ์ บทที่ 5 พิสูจน์ให้เห็นความสัมพันธ์ระหว่างการแต่งบทกับการแสดง บทที่ 6 วินิจฉัยคุณค่าของบทโขนเรื่องรามเกียรติ์ทั้งในเชิงวรรณศิลป์และนาฏศิลป์ บทที่ 7 เป็นบทสรุปพร้อมด้วยข้อเสนอแนะ-
dc.description.abstractalternativeThe aim of this work is to analyze the masked play poems of Ramakien expressing the relationship between the text and performance. In studying the various versions of Ramakien written for the masked play in different periods, including unpublished manuscripts, the author has taken into consideration the development of the masked play, its main features and the art of presentation. This thesis is divided into 7 chapters. The author states in Chapter I, the introductory chapter, the purpose, scope and method of study. Chapter II deals with the history of the masked play while Chapter III concentrates on the performance of the masked play in different periods, types of the masked play, music, song, recitation, performers, costumes, masks, occasions on which the plays are performed, conventions and superstitious beliefs. Chapter IV is an analysis of the form, content and language in the masked play poems of Ramakien. Chapter V shows the relationship between the text-writing and performance. Chapter VI discusses the literary and dramatic values of Ramakien. The conclusion and recommendations are presented in Chapter VII.-
dc.format.extent358588 bytes-
dc.format.extent485231 bytes-
dc.format.extent1102229 bytes-
dc.format.extent2085002 bytes-
dc.format.extent2605889 bytes-
dc.format.extent806762 bytes-
dc.format.extent738688 bytes-
dc.format.extent372948 bytes-
dc.format.extent364259 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการศึกษาวิเคราะห์บทโขนเรื่องรามเกียรติ์en
dc.title.alternativeAn analytical study of the masked play poems of Ramakienen
dc.typeThesises
dc.degree.nameอักษรศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineภาษาไทยes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sauvanit_Vi_front.pdf350.18 kBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch1.pdf473.86 kBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch2.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch3.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch4.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch5.pdf787.85 kBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch6.pdf721.38 kBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_ch7.pdf364.21 kBAdobe PDFView/Open
Sauvanit_Vi_back.pdf355.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.