Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22774
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนันทา โกวิทวานิช
dc.contributor.advisorณัฐดนัย อินทรสุขศรี
dc.contributor.authorอัญชลี อนุกูล
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑฺตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-10-21T17:01:18Z
dc.date.available2012-10-21T17:01:18Z
dc.date.issued2527
dc.identifier.isbn9745631981
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22774
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527en
dc.description.abstractการสื่อสารแห่งประเทศไทยและองค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทย ได้จัดสวัสดิการให้พนักงานคล้ายคลึงกัน สรุปได้เป็น 7 กลุ่ม ดังนี้ สวัสดิการตามกฎหมายแรงงานกำหนดสวัสดิการที่ใช้จ่ายจากเงินกองทุนบำเหน็จสำหรับพนักงาน สวัสดิการที่เป็นเงินช่วยเหลือ สวัสดิการที่เป็นสิ่งของช่วยเหลือ สวัสดิการที่เป็นการให้บริการ สวัสดิการที่เป็นการให้สิทธิพิเศษ และสวัสดิการที่เป็นหน่วยงานอิสระและทางองค์การให้การสนับสนุน จากการวิจัยปรากฏว่าพนักงานทั้งสององค์การมีความพอใจสวัสดิการที่องค์การจัดให้ในระดับที่ใกล้เคียงกัน สมมติฐานข้อแรก “การจัดสวัสดิการของรัฐวิสาหกิจทั้งสององค์การ ผู้ดำเนินการไม่สามารถดำเนินการตามเป้าหมายให้ทั่วถึงได้นั้น เนื่องจากได้รับงบประมาณน้อย” จากการวิจัยปรากฏว่าไม่เป็นความจริง เพราะเงินงบประมาณสวัสดิการต่าง ๆ ถ้ายังใช้จ่ายไม่เพียงพอสามารถจะนำเงินหมวดอื่น ๆ ในงบทำการมาใช้จ่ายได้ ยิ่งกว่านั้นทางองค์การสามารถตั้งงบประมาณเพิ่มกลางปี แล้วเสนอไปยังคณะกรรมการขององค์การเพื่อพิจารณาอนุมัติตามที่เห็นควร ส่วนสวัสดิการในบางเรื่องที่ต้องปรับปรุง เปลี่ยนแปลง แก้ไข หรือเพิ่มเติม ถ้าคิดเป็นตัวเงินได้ ต้องได้รับความเห็นชอบจากคณะรัฐมนตรี โดยผ่านความเห็นชอบจากกระทรวงการคลังก่อน จึงสามารถตั้งงบประมาณขึ้นมาใช้จ่ายได้ สมมุติฐานข้อสอง “พนักงานทั้งสององค์การต้องการให้ปรับปุรง แก้ไข สวัสดิการบางประเภท” จากการวิจัยปรากฏว่าเป็นความจริง เพราะพนักงานทั้งสององค์การทุกคนต้องการให้แก้ไขสวัสดิการบางประเภท สมมุติฐานข้อสาม “พนักงานทั้งสององค์การต้องการให้เพิ่มสวัสดิการให้มากประเภทขึ้น” จากการวิจัยปรากฏว่าเป็นความจริง กล่าวคือ กสท. ต้องการให้จัดสวัสดิการประเภทใหม่ ๆ ที่องค์การไม่เคยจัดมาก่อน ร้อยละ 44.83 ของพนักงาน กสท. ที่ตอบแบบสอบถาม องค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทย ร้อยละ 50.61 ของพนักงาน ทศท. ที่ตอบแบบสอบถาม ผลการวิจัยมีข้อเสนอแนะผู้บริหารของการสื่อสารแห่งประเทศไทย ดังนี้ ควรขยายสถานที่รับประทานอาหารให้กว้างขึ้น ขยายห้องวารสารให้ใหญ่ขึ้น ขอหนังสือจากห้องสมุดที่กองฝึกอบรมมาไว้ที่ห้องวารสารบางส่วน เพื่อให้พนักงานได้อ่าน ควรขยายวงเงินกู้ในกรณีจำเป็นเพิ่มเป็น 20,000 - 30,000 บาท ควรหาที่เก็บเอกสารที่วางเกะกะที่ตึกไปรษณีย์กลางให้เหมาะสม เอกสารใดไม่จำเป็นควรทำลายเสีย ร้านสหกรณ์ควรหาสินค้ามาขายให้มากขึ้น แผนกสงเคราะห์พิเศษควรจัดกิจกรรมทางศาสนาบ้าง เช่น นิมนต์พระมาเทศน์ สอนฝึกวิปัสสนา ข้อเสนอแนะผู้บริหารองค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทย มีดังนี้ ควรเปลี่ยนการแบ่งส่วนงานของกองสวัสดิการใหม่ โดยแบ่งออกเป็น 6 หน่วย คือ หน่วยเงินสงเคราะห์ หน่วยกองทุน หน่วยบริการ หน่วยวางแผนและติดตามผล หน่วยแรงงานสัมพันธ์ และหน่วยพยาบาล กองสวัสดิการควรรวบรวมสวัสดิการต่าง ๆ ทั้งหมดที่องค์การจัดให้แก่พนักงานจัดทำเป็นหนังสือคู่มือปฏิบัติงานด้านสวัสดิการ เพื่อให้หน่วยงานและพนักงานมีไว้เป็นคู่มือ จะได้สะดวกแก่การใช้ ในเรื่องสถานที่รับประทานอาหารเนื่องจากมีบุคคลภายนอกมาใช้บริการมาก จึงควรขยายสถานที่รับประทานอาหารให้กว้างขึ้น ย้ายเครื่องจักรขนาดใหญ่ที่ติดตั้งในโรงอาหาร (เป็นเครื่องทำความเย็นขนาดใหญ่ที่ทำความเย็น ผ่านไปตามท่อเพื่อทำความเย็นตามอาคาร) ไปไว้ที่อื่นเพราะมีเสียงดังมาก สถานพยาบาลคัดแคบมากควรขยายสถานพยาบาลให้ใหญ่ขึ้น จัดหาสถานที่เพื่อใช้เป็นห้องสมุดที่สำนักงานใหญ่ (ถนนเพลินจิต) ในเรื่องการกู้ควรขยายเงินกู้เพื่อการศึกษาบุตร ซึ่งแต่เดิมให้พนักงานกู้ 500 บาท ต่อบุตร 1 คน ควรเปลี่ยนมาเป็น 3,000 บาท ต่อบุตร 1 คน และกู้ได้อย่างสูงไม่เกิน 9,000 บาท อีกเรื่องหนึ่งที่พนักงานมีความเดือดร้อนมาก คือ เรื่อง ห้องน้ำ ห้องส้วมมีน้อย ดังนั้นจึงควรสร้างห้องน้ำ ห้องส้วมเพิ่มให้มากขึ้น
dc.description.abstractalternativeThe Communications Authority of Thailand and the Telephone Organization of Thailand have provided similar welfare programs to their employees, which may be summarized into 7 groups namely, the welfare program according to the Labour law which stipulates welfare program to be expended from the employee’s retirement fund, the welfare which is given in aid money, the welfare which is given in kind, the welfare which is given in services, welfare which is give in special privileges, and the welfare which is an independent body supported by the organizations. The study indicated that the employees of both organizations are satisfied with the welfare provided by the organizations at nearly the same level. The first supposition on the provision of welfare of state enterprise by both organizations could not be executed thoroughly as targeted because of limited budgets, has been repudiated by the study to be unfounded. The reason is that the budget for various welfare programs if found to be insufficient could be supplemented by the budget in other categories. Besides, the organizations would be able to make mid-year additional budget and present for approval as deemed appropriate to the Board of Committee of the organizations, while the welfare on some matters which needs to be improved modified, amended or added, if can be calculated in money, must obtain approval from the Cabinet through prior approval of the Ministry of Finance before a budget could be compiled. The second supposition on the employees of both organizations desirous to have some categories of welfare improved, modified, has been supported by this study for being true, because it was found that the employees of both organizations do want some categories of welfare modified. The third supposition on the employees of both organizations wanting the categories of welfare increased, has been supported by this study for being true. That is to say, 44.83% of the employees of the Communications Authority of Thailand who responded the questionnaires, and 50.61% of the employees of the Telephone Organization of Thailand who responded the questionnaires, desired that new categories of welfare which the organizations have never provided before be provided. The result of this study has following suggestions for the management of the Communications Authority of Thailand : the canteen should be expanded, the periodicals room should be expanded and more books be acquired from the library of the Training Section so that parts of the books there would be kept here for the employee’s reading, the amount of loan in case of necessity should be increased to 20,000-30,000 Bath, the unorganized placed documents at the Central P.O. Building should have appropriate place for keeping, any documents which are no longer needed should be destroyed, the Cooperative Store should have more goods for sale, the Special Relief Section should have some religious activities such as inviting priests to preach or to teach the training of meditation. The suggestions for the management of the Telephone Organization of Thailand are as follows : the Welfare Section should be reorganized into 6 units i.e. Relief Fund Unit, Monetary Fund Unit, Service Unit, Planning and Follow-up Unit, Labour Relations Unit, and the First Aid Unit. The Welfare Section should compile all the various welfare programs which the organization provides for the employees into a handbook for carrying out the welfare works, so that the related units and the employees could refer to the handbook for convenience in the using of welfare. The canteen, the service of which has been frequented by outsiders, should be expanded to have more spacious area, and the large machinery installed in the canteen (which is a large refrigerator which sends cool air through ducts for the air-conditioning system of various buildings) should be moved to other place because the operation of the machine is very noisy. The First Aid Clinic has a very limited space and should be expanded to have a larger space. Space should be provided as library at the Head Office (Plernchit Road). In regard to lending facility, the amount of lending for the education of children should be increased from 500 baht to 3,000 baht per head of children but not exceeding a total of 9,000 baht. Another matter which is extremely trouble some the employees is the toilet problem. Toilets are insufficient and therefore more should be built.
dc.format.extent581763 bytes
dc.format.extent510348 bytes
dc.format.extent878557 bytes
dc.format.extent721984 bytes
dc.format.extent3217232 bytes
dc.format.extent2519314 bytes
dc.format.extent842908 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการศึกษาเปรียบเทียบสวัสดิการระหว่างพนักงานการสื่อสาร แห่งประเทศไทยกับพนักงานองค์การโทรศัพท์แห่งประเทศไทยen
dc.title.alternativeA comparative study of employees' welfare between the communications authority of Thailand and the telephone organization of Thailanden
dc.typeThesises
dc.degree.nameพาณิชยศาสตรมหาบัณฑิต
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineพาณิชยศาสตร์
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anchalee_an_front.pdf568.13 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_an_ch1.pdf498.39 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_an_ch2.pdf857.97 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_an_ch3.pdf705.06 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_an_ch4.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open
anchalee_an_ch5.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open
anchalee_an_back.pdf823.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.