Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22848
Title: บทบาททางวิชาการของครูใหญ่โรงเรียนประถมศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนครปฐม
Other Titles: Academic roles of elementary school principals of Changwad Nakorn Pathom administrative organization
Authors: อำนวยพร วงษ์ถนอม
Advisors: รุจิระ สุภรณ์ไพบูลย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2521
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้เพื่อศึกษาบทบาททางวิชาการของครูใหญ่ โรงเรียนประถมศึกษาสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนครปฐม ซึ่งผลการวิจัยจะเป็นแนวทางในการแก้ไขปัญหาและการปรับปรุงงานด้านวิชาการของครูใหญ่โรงเรียนประถมศึกษา ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามบทบาททางวิชาการ 100 ข้อ ซึ่งประกอบด้วย แบบสอบถาม 2 ชนิด คือ ชนิดมาตราส่วนประเมินค่า และแบบให้ตอบโดยเสรี เพื่อสอบถามบทบาททางวิชาการของครูใหญ่เกี่ยวกับหลักสูตรและวัสดุหลักสูตร กิจกรรมการเรียนการสอน การนิเทศการศึกษา การบริการทางวิชาการ การวัดและประเมินผลการศึกษา แล้วส่งแบบสอบถามนี้ไปยังครูใหญ่ในจังหวัดนครปฐม ซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างประชากร 252 คน นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ทางสถิติ หาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ในการเปรียบเทียบบทบาททางวิชาการของครูใหญ่ในบทบาทที่ควรจะเป็นกับบทบาทที่ปฏิบัติจริง และเปรียบเทียบบทบาททางวิชาการด้านปฏิบัติจริงของครูใหญ่โรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลางกับขนาดเล็ก โดยการทดสอบค่าไคสแควร์ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. บทบาททางวิชาการของครูใหญ่โรงเรียนประถมศึกษาสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนครปฐมในบทบาทที่ควรจะเป็นกับบทบาทที่ปฏิบัติจริงแตกต่างกัน 2. บทบาททางวิชาการด้านปฏิบัติจริงของครูใหญ่โรงเรียนประถมศึกษาขนาดกลางกับขนาดเล็กแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to study the academic roles of elementary school principals of changwad Nakorn Pthom Administrative Organization. The findings of this study will be the valuable guidelines for the principals to solve problems concerning the academic roles of the elementary school principals. One hundred items of questionnaires were constructed and sent to 252 elementary school principals of Changwad Nakorn Pathom Administrative Organization. The questionnaires consisting of two types of questions : rating-scale type and open-end type which were about curriculum and curriculum materials, learning and teaching activities, supervision, academic services and evaluation. The obtain data was analyzed in order to find out mean (X̅ ) and standard deviation (S.D.) in order to compare the ideal and the actual academic roles of the elementary school principals. The chi-square test (X2 – test) was used for testing significant difference at five percent level to compare the actual academic roles of the middle size elementary schools and the small size elementary schools. Findings : 1. The ideal and the actual academic roles of the elementary school principals are different. 2. The actual academic roles of the middle size elementary schools and the small size elementary schools are significant differently at .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22848
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amnuaypron_Wo_front.pdf410.05 kBAdobe PDFView/Open
Amnuaypron_Wo_ch1.pdf547 kBAdobe PDFView/Open
Amnuaypron_Wo_ch2.pdf900.78 kBAdobe PDFView/Open
Amnuaypron_Wo_ch3.pdf368.28 kBAdobe PDFView/Open
Amnuaypron_Wo_ch4.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Amnuaypron_Wo_ch5.pdf542.2 kBAdobe PDFView/Open
Amnuaypron_Wo_back.pdf944.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.