Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23469
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ถาวร ฉวรรณกุล | - |
dc.contributor.author | มณี จารุมนัส | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-08T17:21:18Z | - |
dc.date.available | 2012-11-08T17:21:18Z | - |
dc.date.issued | 2525 | - |
dc.identifier.isbn | 9745612332 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23469 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (บช.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525 | en |
dc.description.abstract | ในปี พ.ศ. 2522 รัฐบาลได้ตราพระราชบัญญัติการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยขึ้น เปลี่ยนฐานะองค์การส่งเสริมการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย เป็นการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย เพื่อขยายอำนาจและหน้าที่การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยให้กว้างขวางขึ้น โดยที่การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยมีสถานตากอากาศที่อยู่ในความควบคุมและดูแล 3 แห่ง คือ โรงแรมบางแสน โรงแรมเขาใหญ่ และสนามกอล์ฟบางพระ โดยมีโรงแรมบางแสนเป็นสถานตากอากาศที่มีปัจจัยต่างๆ ที่เหมาะสมที่สุดทั้งในด้านความสวยงามของภูมิประเทศและความสะดวกในการเดินทางจากกรุงเทพมหานคร นอกจากนี้แล้วยังเป็นสถานตากอากาศที่ผู้มีรายได้น้อยและปานกลาง ซึ่งเป็นประชาชนส่วนใหญ่ของประเทศนิยมใช้บริการ สมควรจะได้รับการปรับปรุงให้ดีขึ้น จึงได้ทำการศึกษาและวิเคราะห์การดำเนินงานของโรงแรมบางแสน เพื่อเป็นแนวทางในการปรับปรุงและพัฒนา ในการดำเนินการศึกษาและวิเคราะห์การดำเนินงานของโรงแรมบางแสน ได้ศึกษาถึงปัจจัยสิ่งแวดล้อมภายนอกและวิเคราะห์ผลการดำเนินการของโรงแรมบางแสนในปีงบประมาณ 2520-2523 คือการวิเคราะห์อัตราส่วนทางการเงิน การวิเคราะห์จุดเสมอทุน และการวิเคราะห์รายได้ รายจ่ายและต้นทุน ซึ่งจากผลการศึกษาดังกล่าวสรุปได้ว่า โรงแรมบางแสนมีปัญหาและอุปสรรคในการดำเนินงานดังนี้ 1. ปัญหาเกี่ยวกับมวลภาวะของหาดบางแสน 2. ปัญหาเกี่ยวกับระเบียบข้อบังคับต่างๆ ซึ่งทำให้โรงแรมบางแสนขาดความคล่องตัวในการดำเนินงานและเสียโอกาสที่จะได้รับรายได้จากการลงทุนอื่นๆ 3. ปัญหาเกี่ยวกับการเสียรายได้ โดยการให้พนักงานของสถาบันฝึกอบรมวิชาการโรงแรมและท่องเที่ยวใช้บังกะโลเป็นที่พัก การให้ส่วนลดแก่พนักงานการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยและนักข่าวในอัตราที่สูงเกินสมควร และการรั่วไหลของรายได้ในบางแผนก 4. ปัญหาเกี่ยวกับการควบคุมรายจ่ายของแผนกอาหารและเครื่องดื่มและค่าใช้จ่ายดำเนินงาน รวมทั้งการรับภาระรายจ่ายของพนักงานของสถาบันฝึกอบรมวิชาการโรมแรมและท่องเที่ยว 5. ปัญหาเกี่ยวกับประสิทธิภาพในการทำงานของพนักงานสำหรับข้อเสนอแนะนั้นได้เสนอแนะการแก้ไขไว้เป็น 2 ระยะ คือ ระยะสั้น 1. โรงแรมบางแสนควรเป็นผู้ริเริ่มในการพัฒนาหาดบางแสน 2. ลดอัตราการให้ส่วนลดแก่พนักงานการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยเหลือเพียง 50% 3. จัดให้มีการตรวจสอบและปรับปรุงวิธีการควบคุมภายในในจุดที่อาจเกิดการรั่วไหลของรายได้และรายจ่าย 4. พัฒนาและส่งเสริมคุณภาพของพนักงาน 5. ให้ส่วนลดแก่ผู้มาพักในวันธรรมดาและนอกฤดูตากอากาศ ระยะยาว 1. เพิ่มจำนวนหอพัก 2. ปรับปรุงบังกะโลที่มีสภาพทรุดโทรมให้ตรงกับความต้องการของผู้มาใช้บริการ 3. เป็นแกนกลางในการปรับปรุงและพัฒนาหาดบางแสนตามหลักการที่คณะกรรมการสิ่งแวดล้อมแห่งชาติได้เสนอแนะไว้ | - |
dc.description.abstractalternative | In 1979 The Thai Government passed the Tourism Authority of Thailand Act which changed the status of the Tourist Organization of Thailand to Tourism Authority of Thailand in order to expand the scope of power and duty of the organization. Tourism Authority of Thailand operates three 'resorts namely: Bangsaen Beach Hotel, Khoa Yai Moter Lodge, and Bang Phra Golf Course. Bangsaen Beach Hotel is a popular resort for people of low and middle income groups since it possesses nice scenery and is within easy reach from Bangkok. Thus the author has the inspiration to make a study on the operation of the resort in order to look into its problems and suggust any improvements which could be made on the operation. In making the study, external environmental factors were taken into consideration, coupled with an analysis of the result of the resort's operation for the budget years 1977-1980. Financial Ratio Analysis, Break-even Point Analysis and Revenue, Expenses and Cost Analysis were made. The result of the study revealed that Bangsaen Beach Hotel has following problems:- 1. Problems from the pollution of Bangsaen Beach. 2. Problems concerning various rules and regulations which ham per flexibility in operation and create an opportunity loss from other investments. 3. Problems concerning loss of income due to offering free accom¬modation to the personnel of Hotel and Tourism Training Institute and high discount rate to personnel of Tourism Authority of Thailand and to news reporters, as well as insufficient control of revenue in certain divisions of the operation. 4. Problems stemming from insufficient control of expenses of the Food and Beverage Department and operating expenses while the resort also bears the cost of the expenses of Hotel and Tourism Training Institute’s personnel. 5. Problems concerning the efficiency of its own personnel the author thus suggests both short-term and long-term remedies as follow. Short-term Remedies :- 1. Bangsaen Beach Hotel should take initiative in developing Bangsaen Beach and make it free from pollution. 2. The discount rate given to Tourism Authority of Thailand’s personnel should be reduced not higher than 50% of normal rate. 3. Good internal control system should be set up in order to plug the loop-holes concerning both income and expenditures of the resort. 4. Efficiency of Hotel personnel should be improved. 5. Discounts should be offered for week-days or out-of-season. Guests Long-term Remedies :- 1. Numbers of guest-rooms should increased. 2. Existing bungalow should be kept in good state of repair and adapted to suit the purposes of guests. 3. The resort should take initative in developing Bangsaen Beach in accordance with the plan suggested by the office of the National Environment Board. | - |
dc.format.extent | 593606 bytes | - |
dc.format.extent | 331798 bytes | - |
dc.format.extent | 596086 bytes | - |
dc.format.extent | 1248723 bytes | - |
dc.format.extent | 859381 bytes | - |
dc.format.extent | 1361999 bytes | - |
dc.format.extent | 2913872 bytes | - |
dc.format.extent | 819557 bytes | - |
dc.format.extent | 837188 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย | - |
dc.subject | โรงแรมบางแสน | - |
dc.subject | อุตสาหกรรมท่องเที่ยว | - |
dc.title | การวิเคราะห์ผลการดำนินงานของโรงแรมบางแสน ของการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย | en |
dc.title.alternative | An analysis on the result of the operation of Bangsaen beach hotel of tourism authority of Thailand | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | บัญชีมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | การบัญชี | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Manee_Ch_front.pdf | 579.69 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch1.pdf | 324.02 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch2.pdf | 582.12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch3.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch4.pdf | 839.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch5.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch6.pdf | 2.85 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_ch7.pdf | 800.35 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manee_Ch_back.pdf | 817.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.