Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24093
Title: | เปรียบเทียบสัมฤทธิผลทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาโดยการสอน ด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์กับสอนด้วยวิธีการบรรยาย |
Other Titles: | A comparison of social studies learning achievement by historical method and lecture method |
Authors: | วรรณมาศ กลั่นแก้ว |
Advisors: | พิบูลศรี วาสนสมสิทธิ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2523 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทดลองสอนวิชาสังคมศึกษาเรื่องการเมืองการปกครองสมัยอยุธยา พ.ศ. 1893-2310 โดยการสอนวิธีการทางประวัติศาสตร์และเพื่อเปรียบเทียบสัมฤทธิผลทางการเรียนวิชาสังคมศึกษาของนักเรียนที่ได้รับการสอนด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์กับนักเรียนที่ได้รับการสอนด้วยวิธีการบรรยาย วิธีดำเนินการวิจัยตัวอย่างประชากรของการวิจัยนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 (ม.2) ของโรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ปีการศึกษา 2523 ทั้ง 2 กลุ่มมีผลการเรียนซึ่งพิจารณาจากคะแนนการสอนวิชาสังคมศึกษา ภาคปลาย ปีการศึกษา 2522 ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ผู้วิจัยสร้างบทเรียนเพื่อใช้ทดลองการสอน โดยให้กลุ่มทดลองได้รับการสอนด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์และกลุ่มควบคุมได้รับการสอนด้วยวิธีการบรรยาย แล้วให้นักเรียนทั้ง 2 กลุ่มทำแบบสอบสัมฤทธิผลทางการเรียนสังคมศึกษา นำคะแนนที่ได้จากแบบสอบของนักเรียนทั้ง 2 กลุ่ม มาเปรียบเทียบมัชฌิมเลขคณิตและทดสอบความมีนัยสำคัญด้วยค่าที ผลการวิจัย สัมฤทธิผลทางการเรียนของนักเรียนกลุ่มที่ได้รับการสอนด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์กับกลุ่มที่ได้รับการสอนด้วยวิธีบรรยายไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | Purposes; The purpose of this research were to make an experiment of teaching on “Politics and Government of Ayudhaya During 1893 - 2310 B.E.” by historical method and to compare the students’ learning achievement gained from the experiment with that gained from lecture method. Methodology: Two groups of Kasetsart University Demonstration School students, 32 each, were equated by their second semester social studies achievement scores and their achievement were not significantly different at the .05 level. The researcher constructed two lessons for teaching by historical method and lecture method. The experimental group was taught by historical method and the control group was taught by lecture method. The achievement of both groups of students were determined by the achievement test constructed by the researcher. The results of both groups were compared by t-test. Results. There was no significant difference in learning achievement between the two groups taught by historical method and lecture method, at the .05 level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24093 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vanamas_Kl_front.pdf | 434.42 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanamas_Kl_ch1.pdf | 527.14 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanamas_Kl_ch2.pdf | 1.69 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanamas_Kl_ch3.pdf | 422.37 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanamas_Kl_ch4.pdf | 266.18 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanamas_Kl_ch5.pdf | 553.63 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Vanamas_Kl_back.pdf | 2.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.