Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25426
Title: | การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในหน่วยการเรียน กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยวิธีสอนโดยใช้หนังสือการ์ตูน กับวิธีสอนตามแผนการสอน ของกระทรวงศึกษาธิการ |
Other Titles: | A comparison of achievement in learning a unit in the area or life experiences of prathom suksa five students learned by using the cartoon books and the lesson plans designed by The Ministry of Education |
Authors: | ชวลี เชื่อมทอง |
Advisors: | ทิศนา แยมมณี สมเชาว์ เนตรประเสริฐ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2528 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยวิธีสอนโดยใช้หนังสือการ์ตูนกับที่เรียนด้วยวิธีสอนตามแผนการสอนของกระทรวงศึกษาธิการในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต วิธีดำเนินการวิจัย การวิจัยกระทำโดยวิธีการทดลองกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ของโรงเรียนวัดแหลมฟ้าผ่า จำนวน 60 คน ด้วยวิธีจัดกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 2 กลุ่มแบบจับคู่คะแนนจากผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต ประจำภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2527 แบ่งนักเรียนเป็นกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลองโดยวิธีสุ่มอย่างง่าย ให้กลุ่มควบคุมเรียนด้วยวิธีสอนตามแผนการสอนของกระทรวงศึกษาธิการและกลุ่มทดลองเรียนโดยใช้หนังสือการ์ตูนเรื่องที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเพื่อการทดลองครั้งนี้ โดยการนำเนื้อหากลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตหน่วยที่ 10 เรื่อง การเมืองการปกครอง ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มาผูกเป็นโครงเรื่องกำหนดเวลาในการเรียนและการทำแบบทดสอบเท่ากันทั้งสองกลุ่ม และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่าง กลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลองโดยการใช้ t-test ผลการวิจัย ผลของการทดลองปรากฏว่า กลุ่มทดลองที่เรียนด้วยวิธีสอน โดยใช้หนังสือการ์ตูนกับกลุ่มควบคุมที่เรียนด้วยวิธีสอนตามแผนการสอนของกระทรวงศึกษาธิการ มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 |
Other Abstract: | Purpose The objective of this research was to find out whether there is significant difference in the achievement of Prathom Suksa Five students who learn the contents in the area of Life Experience by using The cartoon books and the lesson plans designed by the Ministry of Education. Procedures The experiment was conducted with 60 Prathom Suksa Five Students from Wat Leamfapha School. The students were divided into two groups and were matched by pair according to the final examination scores in the area of Life Experience. The control group was taught by using the lesson plans designed by the Ministry of Education. The experimental group was taught by using the cartoon books constructed by the researcher. After the students in both groups had learned their respective lessons, they were post-tested. T-test was then employed for analyzing the data. Finding It was found that there was significant difference at the .01 level in the achievement of Prathom Suksa Five students who learned the contents in the area of Life Experience by using the cartoon books and the lesson plans designed by the Ministry of Education. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25426 |
ISBN: | 9745643092 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chawalee_Ch_front.pdf | 369.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chawalee_Ch_ch1.pdf | 363.29 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chawalee_Ch_ch2.pdf | 760.76 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chawalee_Ch_ch3.pdf | 286.8 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chawalee_Ch_ch4.pdf | 296.64 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chawalee_Ch_ch5.pdf | 344.37 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chawalee_Ch_back.pdf | 4.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.