Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26477
Title: | ผลของส่วนต่อประสานกับผู้ใช้แบบอุปมาและความสามารถในการใช้เบราว์เซอร์ที่มีต่อการเข้าถึงข้อมูลในระบบสนับสนุนสมรรถนะการทำงานด้วยเว็บ ของผู้รับการฝึกอบรมของกรมพัฒนาฝีมือแรงงาน |
Other Titles: | Effects of metaphor in user-interface and abilities in using browser upon information access in web-based performance support system of department of skill development traines |
Authors: | ปภิญญา ทองสมจิตร |
Advisors: | ใจทิพย์ ณ สงขลา |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Issue Date: | 2546 |
Abstract: | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของส่วนต่อประสานกับผู้ใช้แบบอุปมาและความสามารถในการใช้เบราว์เซอร์ ที่มีต่อการเข้าถึงข้อมูลในระบบสนับสนุนสมรรถนะการทำงานด้วยเว็บของผู้รับการฝึกอบรมของกรมพัฒนาฝีมือแรงงาน โดยใช้วิธีวิจัยเชิงทดลองแบบ Randomize Posttest only Factorial Design ตัวแปรที่ศึกษาคือ รูปแบบส่วนต่อประสานกับผู้ใช้แบบอุปมา 2 รูปแบบได้แก่ อุปมาแบบเดียวและอุปมาหลายแบบ ความสามารถในการใช้เบราว์เซอร์ 2 ระดับ คือ ระดับสูงและระดับต่ำ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้รับการฝึกอบรมของกรมพัฒนาฝีมือแรงงานจำนวน 66 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 3 ชิ้น ได้แก่ ระบบสนับสนุนสมรรถนะการทำงานด้วยเว็บเรื่อง “พื้นฐานการใช้โปรแกรม Adobe Photoshop ” แบบทดสอบวัดความสามารถในการใช้เบราว์เซอร์ และแบบทดสอบวัดการเข้าถึงข้อมูลในระบบสนับสนุนสมรรถนะการทำงานด้วยเว็บ ค่าความเที่ยงของแบบทดสอบวัดได้ .82 และ .84 ตามลำดับ สถิติที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบสองทาง (Two-way ANOVA) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผู้รับการฝึกที่ใช้ส่วนต่อประสานกับผู้ใช้แบบอุปมาต่างกัน มีผลการเข้าถึงข้อมูลในระบบสนับสนุนสมรรถนะการทำงานด้วยเว็บ ไม่แตกต่างกัน 2. ผู้รับการฝึกที่ใช้ส่วนต่อประสานกับผู้ใช้แบบอุปมาต่างกัน มีผลการเข้าถึงข้อมูลในระบบสนับสนุนสมรรถนะการทำงานด้วยเว็บ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. มีปฏิสัมพันธ์ระหว่างรูปแบบการอุปมาในส่วนต่อประสานกับผู้ใช้กับความสามารถในการใช้เบราว์เซอร์ที่มีผลต่อการเข้าถึงข้อมูลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the effects of metaphor in user-interface and abilities in using browser upon information access in Web-Based Performance Support System of Department of Skill Development trainees. The variables were metaphorical user interface; single metaphor and multiple metaphors and abilities in using browser ; high and low level. The subjects were 66 Department of Skill Development trainees. Three research tools were Web-Based Performance Support System, a browser using abilities test and an information access test. The reliability of the tests were .82 and .84, respectively. Statistical technique used in data analysis was Two-way ANOVA The results were as follows: 1. There was no significant difference of information access between trainees using different metaphorical user-interface. 2. There was a significant difference of information access between trainees who had different abilities in using browser at the .05 level. 3. There was an interaction between metaphorical user-interface and abilities in using browser on the information access in Web-Based Performance Support System at the.05level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | โสตทัศนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26477 |
ISBN: | 9741735634 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Papinya_th_front.pdf | 3.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Papinya_th_ch1.pdf | 4.8 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Papinya_th_ch2.pdf | 18.59 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Papinya_th_ch3.pdf | 3.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Papinya_th_ch4.pdf | 2.76 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Papinya_th_ch5.pdf | 4.47 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Papinya_th_back.pdf | 12.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.