Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26667
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวัลลภา ศุนาลัย-
dc.contributor.authorสุปราณี พฤติการณ์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-11-28T09:46:27Z-
dc.date.available2012-11-28T09:46:27Z-
dc.date.issued2518-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26667-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “โคลงสี่สุภาพ” ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น การดำเนินการวิจัย 1. สร้างแบบทดสอบก่อนเรียนบทเรียนและแบบทดสอบหลังเรียนบทเรียน เป็นแบบทดสอบฟอร์มขนาน 40 ข้อ ชนิด 4 ตัวเลือก 39 ข้อ และให้เขียนโยงสัมผัส 1 ข้อ 2. สร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “โคลงสี่สุภาพ” ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น 3. นำบทเรียนและแบบทดสอบไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง ตามลำดับชั้นดังนี้ ก. การทดลองรายบุคคล รวม 6 คน ข. การทดลองกลุ่มย่อย กลุ่มละ 10 คน รวม 2 กลุ่ม ค. การทดลองภาคสนาม ครั้งละ 100 คน รวม 2 ครั้ง ระหว่างการทดลองมีการปรับปรุงแก้ไขบทเรียนและแบบทดสอบทุกครั้ง ผลการวิจัย บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพถึงเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 คือ นักเรียนทำแบบฝึกหัดในบทเรียนได้ร้อยละ 96.40 ทำแบบทดสอบหลังเรียนบทเรียนได้ร้อยละ 90.03 และนักเรียนก้าวหน้าขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ ข้อเสนอแนะ การทดลองนำบทเรียนแบบโปรแกรมไปใช้สอนได้ผลดี ครูจึงน่าจะเปลี่ยนวิธีการสอนภาษาไทยเป็นการสอนด้วยบทเรียนแบบโปรแกรมบ้าง-
dc.description.abstractalternativeObjective To construct and to find out the efficiency of a Programmed Lesson on “Klong See Su-Phab” for Lower Secondary Level. Procedures: 1. Write out parallel pre and post-tests consisting of forty items. Thirty-nine items are of the multiple choice type with four alternatives. The other item is drawing a line to show rhyming patterns in different verses. 2. Construct a programmed lesson on “Klong See Su-Phab” for Lower Secondary Level. 3. Assign the prepared tests and the programmed lesson to a selected group of students at the secondary level. The results were obtained by using the three following test procedures: a) a group of six students (One-to-one Testing) b) two groups each consisting of ten students (Small Group Testing) c) two groups of 100 students each (Field Testing) Results: The efficiency of the constructed programmed lesson reached the standard of 90/90. The number correct on the exercises in the lessons was 96.04 percent while the average student-grade on the post-test was 90.03 percent. The programmed lesson encouraged student development significantly. Suggestions: The results of the test imply that the programmed lesson is certainly an effective pedagogical technique. As a result, it should be employed by teachers of the Thai language in their classes in order to fulfill the objectives of their course-
dc.format.extent404785 bytes-
dc.format.extent693831 bytes-
dc.format.extent1233270 bytes-
dc.format.extent1899749 bytes-
dc.format.extent1356805 bytes-
dc.format.extent381973 bytes-
dc.format.extent855313 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectโคลง-
dc.subjectPoetry-
dc.titleบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "โคลงสี่สุภาพ" ระดับมัธยมศึกษาตอนต้นen
dc.title.alternativeprogrammed lesson on "Klong See Su-Phab" for lower secondary levelen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supranee_Ph_front.pdf395.3 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Ph_ch1.pdf677.57 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Ph_ch2.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_Ph_ch3.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_Ph_ch4.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
Supranee_Ph_ch5.pdf373.02 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Ph_back.pdf835.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.