Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26667
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วัลลภา ศุนาลัย | - |
dc.contributor.author | สุปราณี พฤติการณ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-28T09:46:27Z | - |
dc.date.available | 2012-11-28T09:46:27Z | - |
dc.date.issued | 2518 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26667 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518 | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “โคลงสี่สุภาพ” ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น การดำเนินการวิจัย 1. สร้างแบบทดสอบก่อนเรียนบทเรียนและแบบทดสอบหลังเรียนบทเรียน เป็นแบบทดสอบฟอร์มขนาน 40 ข้อ ชนิด 4 ตัวเลือก 39 ข้อ และให้เขียนโยงสัมผัส 1 ข้อ 2. สร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “โคลงสี่สุภาพ” ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น 3. นำบทเรียนและแบบทดสอบไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง ตามลำดับชั้นดังนี้ ก. การทดลองรายบุคคล รวม 6 คน ข. การทดลองกลุ่มย่อย กลุ่มละ 10 คน รวม 2 กลุ่ม ค. การทดลองภาคสนาม ครั้งละ 100 คน รวม 2 ครั้ง ระหว่างการทดลองมีการปรับปรุงแก้ไขบทเรียนและแบบทดสอบทุกครั้ง ผลการวิจัย บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพถึงเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 คือ นักเรียนทำแบบฝึกหัดในบทเรียนได้ร้อยละ 96.40 ทำแบบทดสอบหลังเรียนบทเรียนได้ร้อยละ 90.03 และนักเรียนก้าวหน้าขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ ข้อเสนอแนะ การทดลองนำบทเรียนแบบโปรแกรมไปใช้สอนได้ผลดี ครูจึงน่าจะเปลี่ยนวิธีการสอนภาษาไทยเป็นการสอนด้วยบทเรียนแบบโปรแกรมบ้าง | - |
dc.description.abstractalternative | Objective To construct and to find out the efficiency of a Programmed Lesson on “Klong See Su-Phab” for Lower Secondary Level. Procedures: 1. Write out parallel pre and post-tests consisting of forty items. Thirty-nine items are of the multiple choice type with four alternatives. The other item is drawing a line to show rhyming patterns in different verses. 2. Construct a programmed lesson on “Klong See Su-Phab” for Lower Secondary Level. 3. Assign the prepared tests and the programmed lesson to a selected group of students at the secondary level. The results were obtained by using the three following test procedures: a) a group of six students (One-to-one Testing) b) two groups each consisting of ten students (Small Group Testing) c) two groups of 100 students each (Field Testing) Results: The efficiency of the constructed programmed lesson reached the standard of 90/90. The number correct on the exercises in the lessons was 96.04 percent while the average student-grade on the post-test was 90.03 percent. The programmed lesson encouraged student development significantly. Suggestions: The results of the test imply that the programmed lesson is certainly an effective pedagogical technique. As a result, it should be employed by teachers of the Thai language in their classes in order to fulfill the objectives of their course | - |
dc.format.extent | 404785 bytes | - |
dc.format.extent | 693831 bytes | - |
dc.format.extent | 1233270 bytes | - |
dc.format.extent | 1899749 bytes | - |
dc.format.extent | 1356805 bytes | - |
dc.format.extent | 381973 bytes | - |
dc.format.extent | 855313 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | โคลง | - |
dc.subject | Poetry | - |
dc.title | บทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "โคลงสี่สุภาพ" ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น | en |
dc.title.alternative | programmed lesson on "Klong See Su-Phab" for lower secondary level | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | มัธยมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supranee_Ph_front.pdf | 395.3 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supranee_Ph_ch1.pdf | 677.57 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supranee_Ph_ch2.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supranee_Ph_ch3.pdf | 1.86 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supranee_Ph_ch4.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supranee_Ph_ch5.pdf | 373.02 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supranee_Ph_back.pdf | 835.27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.