Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26716
Title: การเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับการเป็นพลเมืองดี ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นที่มีภูมิหลังต่างกัน ในจังหวัดราชบุรี
Other Titles: A comparison opinions concerning citizenship of lower secondary school students with different backgrounds in Changwat Ratchaburi
Authors: สิงห์ขร กลางใจ
Advisors: พฤทธิ์ ศิริบรรณพิทักษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: หน้าที่พลเมือง -- การศึกษาและการสอน
นักเรียนมัธยมศึกษา -- สถานภาพทางเศรษฐกิจสังคม
สังคมศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ 1. ศึกษาความคิดเห็นเกี่ยวกับการเป็นพลเมืองดีของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นในจังหวัดราชบุรี 2. เปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับการเป็นพลเมืองดีของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น ที่มีภูมิหลังต่างกันในจังหวัดราชบุรี วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้ใช้แบบสอบถามที่สร้างขึ้นเองในการรวบรวมความคิดเห็นของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นในจังหวัดราชบุรี เกี่ยวกับความเป็นพลเมืองดี กลุ่มตัวอย่างประชากร เป็นนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 1, ปีที่ 2 และปีที่ 3 ปีการศึกษา 2528 จำนวน 390 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน ( Multi – Stage Sampling ) ตามขนาดโรงเรียน ซึ่งแบ่งออกเป็นขนาดใหญ่ กลาง เล็ก ผู้วิจัยส่งแบบสอบถามไปทั้งสิ้น 390 ฉบับ และได้รับคืน 390 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 100 แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( x̅ ) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ( S.D.) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ( One – way Analysis of Variance ) แสดงผลการวิจัยในรูปตารางและอธิบายประกอบ ผลการวิจัย 1. นักเรียนมีความคิดเห็นว่า พลเมืองดีต้องมีความรับผิดชอบในหน้าที่พลเมืองมากที่สุด รองลงไปคือสมาชิกที่ดีในการเมืองและการปกครองระบอบประชาธิปไตย ยึดมั่นค่านิยมและคำสอนในศาสนา มีประสิทธิภาพทางเศรษฐกิจและสามารถอยู่ร่วมกันในชุมชน 2. นักเรียนที่มีภูมิหลังด้านสภาพทางครอบครัว การอบรมเลี้ยงดูของบิดา มารดา และสัมฤทธิ์ผลปางการเรียนแตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการเป็นพลเมืองดีแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 แต่นักเรียนที่มีภูมิหลังด้านจำนวนพี่น้องในครอบครัว บทบาทของบิดา มารดา เกี่ยวกับการเรียนและสถานที่พักแตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการเป็นพลเมืองดีไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Other Abstract: Purposes 1. To study views of lower secondary education students in Ratchaburi in regard to of being good citizen. 2. To compare students’ views on being good citizen as expressed by students with different backgrounds. Methods of Study The researcher has made one set of quiestionnaire for use in gathering opinion of students he had constructed in the collection among the students of lower secondary education of theit views on being good citizens. The sampling population consisted of 390 students studying in the 1st year, 2nd year and 3rd year classes of the 1985 academic year. Multi-stage sampling was employed in school of different sizes – large, medium and small schools. A total of 390 copies of questionnaire were sent out and 390 copies, or 100% of the questionnaire were returned. The data were analyzed by percentage, arithmetic mean standard deviation, and one – way analysis of variance. Findings were illustrated in tables, accompanied by explanations. Findings: 1. Most of the students were of the opinion that good citizens must possess a sense of responsibility for duties in the capacity of citizens. The next largest number of students were of the view that good citizens should be responsible members in politic and in the democratic form of government, abide by values and religious teachings, and economically efficient and capable to living with others in a community. 2. The students with certain family backgrounds, parental role in their education and efficiency in their learning with were different. There were provided various views in regard to good citizens at the significantly different level of 0.05. But students with different certain family backgrounds in the matter of the number of family members, parental role in their education and lodgings offered indifferent views at the significant level of 0.05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ศิลปศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26716
ISBN: 9745671533
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Singkhorn_Kl_front.pdf450.91 kBAdobe PDFView/Open
Singkhorn_Kl_ch1.pdf484.11 kBAdobe PDFView/Open
Singkhorn_Kl_ch2.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Singkhorn_Kl_ch3.pdf320 kBAdobe PDFView/Open
Singkhorn_Kl_ch4.pdf842.04 kBAdobe PDFView/Open
Singkhorn_Kl_ch5.pdf605.61 kBAdobe PDFView/Open
Singkhorn_Kl_back.pdf708.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.