Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26985
Title: ระบบการขับเคลื่อนมอเตอร์กระแสตรงที่ใช้วงจรคุมค่า แบบปรับตัวเอง
Other Titles: A.D.C. motor drive system using adaptive regulator
Authors: ศุภโชค ศิวะเกื้อ
Advisors: สัณห์ ศิวารัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้กล่าวถึงการออกแบบ สร้างและทดสอบ ระบบการขับเคลื่อนมอเตอร์กระแสตรงที่ใช้วงจรคุมค่าแบบปรับตัวเอง เพื่อลดผลกระทบจากกรณีที่กระแสอาร์เมเจอร์ไหลไม่ต่อเนื่อง ระบบนี้ใช้สำหรับควบคุมมอเตอร์กระแสตรงชนิดกระตุ้นแยก โดยใช้วงจรเรียงกระแสสามเฟสแบบบริดจ์ควบคุมเต็มที่ ทำหน้าที่จ่ายกำลังให้มอเตอร์ ระบบคุมค่าที่ใช้เป็นการต่อวงจรคุมค่าแบบทอดเนื่อง (Cascade) โดยมีวงจรคุมค่ากระแสอาร์เมเจอร์เป็นวงปิดภายในและมีวงจรคุมค่าความเร็วเป็นวงปิดภายนอกอีกชั้นหนึ่ง ขณะที่กระแสอาร์เมเจอร์ไหลอย่างต่อเนื่องวงจรคุมค่าทั้งสองจะแสดงคุณสมบัติแบบ PI แต่ถ้ากระแสอาร์เมเจอร์ไหลอย่างไม่ต่อเนื่อง วงจรคุมค่าของกระแส จะเป็นวงจรคุมค่าแบบปรับตัวเองให้เป็นแบบ PI และ I ได้ตามความเหมาะสม จากผลการทดลองระบบที่สร้างขึ้นนี้สามารถเริ่มเดินมอเตอร์ได้อย่างนุ่มนวลสามารถจำกัดกระแสอาร์เมเจอร์ไม่เกินค่าพิกัด มีเวลาตอบสนองต่อภาระทางกลดีกว่า 2 วินาที่ สามารถคุมค่าความเร็วรอบ 10-100% ของค่าพิกัดได้ และการคุมค่าความเร็วดีกว่า 1% ตามความต้องการได้
Other Abstract: This thesis presents the design, construction and testing of a D.C. motor drive system using adaptive regulator which reduces the effect of discontinuous armature current on the drive performance. This system is used for speed control of a separately excited D.C. motor, using a three-phase fully-controlled bridge circuit which controls the power of the motor. The control system is a cascade control one having the armature circuit with direct current as the internal control loop and speed control as the external control loop. In the continuous current region, both regulator circuits use PI control. But in the discontinuous current region, the current regulation used adaptive current control between PI and I. The results of test on the built system show that it can provide motor soft start and armature current limit. The settling time to load disturbance is better than 2 seconds, speed can be varied from 10% to 100% of rated speed, and speed regulation is better than 1% of rated speed.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26985
ISBN: 9745781517
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supachok_si_front.pdf7.04 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch1.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch2.pdf6.43 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch3.pdf4.35 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch4.pdf5.59 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch5.pdf8.23 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch6.pdf13.52 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch7.pdf19.95 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch8.pdf7.94 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_ch9.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open
Supachok_si_back.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.