Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26995
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคงอยู่ ของการเรียนรู้โน้ตสากลเบื้องต้นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยเพลงพื้นบ้านอีสานใต้กับเพลงไทยสมัยนิยม
Other Titles: A comparison of learning achievement and learning retention on fundamental music notation of prathom suksa five students learning through Issan-Tai songs and Thai popular songs
Authors: ศุภกร มรกต
Advisors: ประคอง สุทธสาร
ณรุทธ์ สุทธจิตต์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคงอยู่ของการเรียนรู้โน้ตสากลเบื้องต้น ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยเพลงพื้นบ้านอีสานใต้กับเพลงไทยสมัยนิยม ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนในภาคเรียนที่ 2 โรงเรียนบ้านหลักเขต อำเภอเมือง จังหวัดบุรีรัมย์ จำนวน 66 คน แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม โดยจับคู่คะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มสร้างเสริมลักษณะนิสัย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 3 ปีการศึกษา 2533 เลือกห้องเรียนโดยวิธีสุ่มตัวอย่าง เพื่อทดลองสอนโน้ตสากลเบื้องต้นด้วยเพลงพื้นบ้านอีสานใต้กับเพลงไทยสมัยนิยมตามแผนการสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคงอยู่ของการเรียนรู้โน้ตสากลเบื้องต้นโดยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคงอยู่ของการเรียนรู้โน้ตสากลเบื้องต้น ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยเพลงพื้นบ้านอีสานใต้กับเพลงสมัยนิยมไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purpose of this study was to make the comparisons of Learning Achievement and Learning Retention on Fundamental Music Notation of Prathom Suksa Five Students learning through Issan-Tai Songs and Thai Popular Songs. The Samples of 66 Prathom Suksa Five Students in Lakket School, Maung District, Buriram Province were divided into two groups and matched in pair according to the final examination scores in the area of Character Development. Both Groups were taught by the lesson plans constructed by the researcher. One group used Issan-Tai Song and the other used Thai Popular Songs. Results of Learning Fundamental Music Notation of both groups were compared by using the Achievement Test and the Learning Retention Test. The data were analyzed by the t-test. The result of the study indicates that : there is no significant difference at the .05 level in Learning Achievement and Learning Retention on Fundamental Music Notation using Issan-Tai Songs and Thai Popular Songs.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26995
ISBN: 9745797936
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suppakorn_mo_front.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open
Suppakorn_mo_ch1.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open
Suppakorn_mo_ch2.pdf12.22 MBAdobe PDFView/Open
Suppakorn_mo_ch3.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open
Suppakorn_mo_ch4.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Suppakorn_mo_ch5.pdf4.51 MBAdobe PDFView/Open
Suppakorn_mo_back.pdf36.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.