Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27741
Title: ผลของการแนะแนวอาชีพแบบกลุ่มย่อยต่อวุฒิภาวะทางอาชีพ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สาม
Other Titles: The effect of small-group career guidance on career maturity of matayom suksa three students
Authors: อรุณี ชาญด้วยกิจ
Advisors: จีน แบรี่
วัชรี ทรัพย์มี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการแนะแนวอาชีพแบบกลุ่มย่อยต่อวุฒิภาวะทางอาชีพของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยมีสมมติฐานว่านักเรียนที่ได้รับการแนะแนวอาชีพ ด้วยกระบวนการแนะแนวอาชีพแบบกลุ่มย่อยจะมีคะแนนวุฒิภาวะทางอาชีพสูงกว่านักเรียนที่ได้รับการแนะแนวอาชีพในชั้นเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสตรีวัดอัปสรสวรรค์ โดยการสุ่มตัวอย่างแบบสองชั้น 2 ห้องเรียน ห้องเรียนละ 12 คน รวม 24 คน แล้วสุ่มตัวอย่างง่ายขากนักเรียน 2 ห้องเรียน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุมกลุ่มละ 12 คน กลุ่มทดลองได้เข้าร่วมกระบวนการแนะแนวอาชีพแบบกลุ่มย่อยทุกสัปดาห์ๆละ 50 นาที รวม 15 สัปดาห์ โดยมีผู้วิจัยเป็นผู้นำกลุ่ม ส่วนกลุ่มควบคุมเรียนกิจกรรมแนะแนวอาชีพในชั้นเรียนตามปกติ สัปดาห์ละ 50 นาที รวม 15 สัปดาห์เช่นเดียวกัน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบวัดวุฒิภาวะทางอาชีพ มาตรวัดทัศนคติของ จอห์น โอ ไครส์ท ซึ่งแปลและเรียบเรียงโดย ดร.พรรณราย ทรัพยะประภา การวิจัยนี้ใช้รูปแบบการทดลองสองกลุ่ม ทดสอบก่อนการทดลองและทดสอบหลังการทดลอง โดยการวิเคราะห์ข้อมูลผู้วิจัยทดสอบความแตกต่างของคะแนนรวมในครั้งทดสอบก่อนการทดลอง (Pretest) และคะแนนรวมในครั้งทดสอบหลังการทดลอง (Posttest) ของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมโดยใช้ค่าที (t-test) ผลการวิจัยปรากฏว่า การเข้าร่วมกระบวนการแนะแนวอาชีพแบบกลุ่มย่อยมีผลต่อการเพิ่มวุฒิภาวะทางอาชีพของนักเรียนมากกว่าการแนะแนวอาชีพในชั้นเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: The purpose of this research was to study the effects of small group career guidance on career maturity of Matayom Suksa 3 students. The hypothesis tested was that participants in small group career guidance would obtain higher scores on career maturity than participants in a guidance class. The sample included students who studied in Matayom Suksa 3 at Satri Wat Absorn Sawan School. The subjects were assigned to two groups, each group comprising 12 students for a total of 24 students. The subjects were randomly divided into an experimental group and a control group. The experimental group participated in small group career guidance sessions, 50 minutes per week for a period of 15 weeks. The group leader was the researcher. The control group attended guidance classes of 50 minutes per week for a total of 15 weeks. The instrument used for this research was "The Career Maturity Inventory", constructed by John O‘ Crites and translated by Dr. Panarai Supyeprapar. The randomized pretest- posttest design was used. The data were analysed using the t-test. Results indicated that there was a statistically significant difference at the .01 level between the experimental group and the control group. Small group career guidance participation was effective in increasing career maturity.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27741
ISBN: 9745662682
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arunee_Ch_front.pdf405.84 kBAdobe PDFView/Open
Arunee_Ch_ch1.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_Ch_ch2.pdf535.43 kBAdobe PDFView/Open
Arunee_Ch_ch3.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_Ch_ch4.pdf627.03 kBAdobe PDFView/Open
Arunee_Ch_ch5.pdf280.46 kBAdobe PDFView/Open
Arunee_Ch_back..pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.