Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28235
Title: การศึกษาการใช้ทักษะกระบวนการในการสอนพระพุทธศาสนา ของครูชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ในโรงเรียนร่วมพัฒนาการใช้หลักสูตร สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 6
Other Titles: A study of the use of process skills in teaching Buddhism of prathom suksa three teachers in the curriculum try-out project schools under the jurisdiction of the Office of the National Primary Educaation Commission, Educational Region six
Authors: เยาวภา พิทักษ์กิจวัฒนา
Advisors: แรมสมร อยู่สถาพร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: พุทธศาสนา -- การศึกษาและการสอน
การศึกษาขั้นประถม -- หลักสูตร
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ในการวิจัยคือ เพื่อศึกษาวิธีการใช้ทักษะกระบวนการ และปัญหาการใช้ทักษะ กระบวนการในการสอนพระพุทธศาสนาของครูชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ในโรงเรียนร่วมพัฒนาการใช้หลักสูตร สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 6 ที่ผ่านการอบรมแนวการใช้ หลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2533) ตัวอย่างประชากรประกอบด้วยครูผู้สอนพระพุทธศาสนาชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 31 คน และนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 31ห้องเรียน เครื่องมือที่ใช้มี 3 ฉบับคือ 1) แบบสังเกตการสอน 2) แบบสอบถามสำหรับครู และ 3) แบบสอบถามสำหรับนักเรียน ผลการวิจัยพบว่า 1) ด้านการใช้ทักษะกระบวนการในการสอนครูส่วนมากใช้วิธีสอนแบบบรรยาย การใช้คำถาม และกระบวนการกลุ่ม ทักษะกระบวนการชั้นที่ครูใช้มากที่สุด คือ ประการที่ 1 ตระหนักในปัญหาและความจำเป็น ที่ใช้น้อยที่สุดคือ ประการที่ 4 ประเมินและเลือกทางเลือก ในด้านพฤติกรรมการใช้ทักษะกระบวนการในการสอนครูส่วนมากใช้ให้ครบทั้ง 9 ประการเมื่อจบการสอน 1 เรื่อง 2) ด้านปัญหาในการใช้ทักษะกระบวนการในการสอน พบว่า ครูส่วนใหญ่มีปัญหาเกี่ยวกับการ ได้รับหนังสือ และเอกสารไม่เพียงพอ ได้รับโอกาสในการเข้ารับการอบรมสัมมนาน้อยเกินไป และมีปัญหาเกี่ยวกับการเลือกใช้วิธีสอนให้เหมาะสมกับการใช้ทักษะกระบวนการ
Other Abstract: The purpose of this research was to study the use of process skills and problems in using process skills in teaching Buddhism of Prathom Suksa three teachers in the Curriculum Try-Out Project schools under the jurisdiction of the National Primary Education Commission, Educational Region six. The research population consists of thirty-one teachers who took of the use of the improved curriculum and thirty-one classes of Prathom Suksa three students. The research itself has been carried out through 1) an observation form 2) questionnaires for teachers and 3) questionnaires for students. The findings were as follows: 1) In term of the use of process skills in teaching, most of the Prathom Suksa three teachers used the lecture method, asking questions and group process techniques. Most of the teachers used the first stage of process skills realizing the problems and their importance of studying. The fourth state...evaluation and decision making was rarely used. Most of the teachers were unable to apply all the nine stages in one teaching period but they can do after finishing teaching one topic. 2) As for problems arising from the use of process skills in teaching faced by Prathom Suksa three teachers, it was found that most of them were inadequate supplies of books was documents, inadequate of an opportunity to take part in seminar or workshops in teaching as well as problems in choosing teaching techniques.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28235
ISBN: 9745838225
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yawapa_pi_front.pdf4.63 MBAdobe PDFView/Open
Yawapa_pi_ch1.pdf5.28 MBAdobe PDFView/Open
Yawapa_pi_ch2.pdf23.08 MBAdobe PDFView/Open
Yawapa_pi_ch3.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open
Yawapa_pi_ch4.pdf23.42 MBAdobe PDFView/Open
Yawapa_pi_ch5.pdf16.02 MBAdobe PDFView/Open
Yawapa_pi_back.pdf18.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.