Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28892
Title: การศึกษาเทคนิคในการสอนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดอุดรธานี
Other Titles: A study of techniques used in teaching communicative english by teacheres in schools under the jurisdiction of the office of Udon Thant provincial primary education
Authors: อัมพร ศรีบุญเรือง
Advisors: พิตรวัลย์ โกวิทวที
Other author: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย, บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเทคนิคในการสอนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของครูในโรงเรียนสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดอุดรธานี ผลการวิจัยพบว่า 1.ครูร้อยละ 100 มีการศึกษาเทคนิคการสอนทักษะต่าง ๆ จากคู่มือครู นอกจากนั้นครูศึกษาจากหนังสือการสอนภาษาอังกฤษฉบับภาษาไทย คิดเป็นร้อยละ 26.55 และศึกษาจากตำราภาษาอังกฤษ คิดเป็นร้อยละ 2.21 เท่านั้น ด้านสื่อการสอน พบว่า ครูส่วนมากมีบัตรคำ บัตรภาพ แถบประโยค เครื่องบันทึกเสียง คิดเป็นร้อยละ 93.36, 82.74, 56.19 ตามลำดับ อย่างไรก็ตามสื่อนั้นก็ยังไม่เพียงพอกับความต้องการ 2.โดยเฉลี่ยแล้ว ครูใช้เทคนิคต่าง ๆ ในการสอนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารด้านการฟังและพูด การอ่านและเขียน อยู่ในระดับน้อย 3.ผลจากการศึกษาสถานภาพของครูร้อยละ 9.29 เรียนวิชาภาษาอังกฤษเป็นวิชาเอกหรือวิชาโท และครูร้อยละ 51.77 ไม่เคยเข้ารับการอบรมเกี่ยวกับให้หลักสูตรและวิธีสอนภาษาอังกฤษพุทธศักราช 2521 จากการศึกษาทั้งหมดพบว่า การสอนของครูภาษาอังกฤษนั้นยังขาดเทคนิคการสอนภาษาอังกฤษอย่างมาก เช่น การฝึกทักษะทางภาษาโดยใช้กิจกรรมเสริมการฟัง พูด อ่าน และ เขียน ซึ่งกิจกรรมเสริมเหล่านี้จะช่วยส่งผลสัมฤทธิ์ของนักเรียนในการเรียนภาษาอังกฤษของนักเรียน
Other Abstract: The purpose of this research was to study the techniques used in teaching communicative English by teachers in schools under the Jurisdiction of the Office of Undon Thani provincial Primary Education. The findings of this research were as follows: 1.The 100 percent of the teachers studied the teacher’s hand book about instructional techniques. Besides this 26.55 percent of the teachers also studied the English instructional textbooks which were in Thai language. And 2.21 percent of the teachers used English instructional textbooks which were in English language. Concerning the instructional media used in teaching Communicative English, most of the teachers reported that they used word cards, pictures, cards, sentence cards and tape recorders. There four kinds of media were used by 93.16 percent, 82.74 percent, 56.19 percent and 45.13 percent of the teachers respectively. However they were not adequately available to serve the teacher’s needs. 2. By average, the teachers used the techniques in teaching communicative English shills-listening speaking, reading and writing at the low level. 3. According to the teacher’s status, the 9.27 percent of the teachers were majoring or minoring in English. And 51.77 percent of the teachers did not take part in inservice training about English instructional B.E. 2521 Besides it was found that the teachers lacked of using entra activities in teaching listening, speaking, reading and writing skills which would enrich the English achievement of the students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28892
ISBN: 9745791776
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amporn_sr_front.pdf6.03 MBAdobe PDFView/Open
Amporn_sr_ch1.pdf6.52 MBAdobe PDFView/Open
Amporn_sr_ch2.pdf25.98 MBAdobe PDFView/Open
Amporn_sr_ch3.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open
Amporn_sr_ch4.pdf8.87 MBAdobe PDFView/Open
Amporn_sr_ch5.pdf5.71 MBAdobe PDFView/Open
Amporn_sr_back.pdf15.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.