Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29057
Title: | ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับข่าวสารกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่ม ของผู้มีหน้าที่เสียภาษีมูลค่าเพิ่มในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | The correlation between media exposure and knowledge about value-added tax of value-added tax payer in Bangkok metropolis |
Authors: | สุภิดา ฉัตราภิรักษ์ |
Advisors: | ปรมะ สตะเวทิน |
Other author: | จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2536 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. การเปิดรับสื่อมวลชนและสื่อบุคคล 2. ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อมวลชน, สื่อบุคคลกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่ม 3. เปรียบเทียบความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อมวลชนและสื่อบุคคลกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่ม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามีจำนวนทั้งสิ้น 322 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการใช้สถิติค่าที (t-test) ซึ่งประมวลผลโดยคอมพิวเตอร์โปรแกรมสำเร็จรูป SPSSˣ ผลการวิจัยมีดังต่อไปนี้ 1. การเปิดรับสื่อมวลชนเฉพาะที่เป็นหนังสือพิมพ์รายวัน หนังสือพิมพ์เศรษฐกิจที่ไม่ใช่รายวัน วิทยุกระจายเสียงและวิทยุโทรทัศน์ มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่ม 2. การเปิดรับสื่อบุคคลเฉพาะที่เป็นบุคคลในครอบครัว ญาติพี่น้องนอกครอบครัว เพื่อนร่วมกลุ่มอาชีพ และเจ้าหน้าที่สรรพากร มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่ม 3. ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อมวลชนกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่มมีค่าสูงกว่าค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อบุคคลกับความรู้เรื่องภาษีมูลค่าเพิ่ม |
Other Abstract: | The purposes of this research were as follows: 1. To study the exposure of value-added tax payer to mass media and personal media. 2. To study the relationships between the exposure to mass media and personal media and the knowledge about value-added tax. 3. To compare the difference of relationships between mass media and personal media and the knowledge about value-added tax. Questionnaires were used to collect the data from a total of 322 samples. Frequency, percentage, mean, Pearson’s product moment correlation coefficient and t-test were employed for the analysis of data. SPSSˣ program was used for data processing. The results of the study were as follows: 1. Mass media exposure, especially, dailies, economic newspapers, radios and televisions positively correlated with the knowledge about value-added tax. 2. Personal media exposure, especially, members of the family, relatives, colleagues and tax officers positively correlated with the knowledge about value-added tax. 3. The correlation between the exposure to mass media and the knowledge about value-added tax was higher than the correlation between the exposure to personal media and the knowledge about value-added tax. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การประชาสัมพันธ์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29057 |
ISBN: | 9745824801 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supida_ch_front.pdf | 5.9 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supida_ch_ch1.pdf | 5.35 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supida_ch_ch2.pdf | 13.61 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supida_ch_ch3.pdf | 3.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supida_ch_ch4.pdf | 6.41 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supida_ch_ch5.pdf | 8.98 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supida_ch_back.pdf | 22.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.