Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29450
Title: การปฏิบัติงานบริการชุมชนของอาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษาภาคตะวันออก
Other Titles: Community service performance of instructors of higher education institutions in Eastern Region
Authors: พูลสุข มาลาทอง
Advisors: จุมพล พูลภัทรชีวิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการปฏิบัติงานบริการชุมชน เหตุผล และปัญหาในการปฏิบัติงานบริการชุมชนของอาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษาภาคตะวันออก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ อาจารย์วิทยาลัยครูฉะเชิงเทรา อาจารย์วิทยาลัยรำไพพรรณี จันทบุรี อาจารย์วิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษา บางพระ ชลบุรี อาจารย์มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ บางแสน ชลบุรี จำนวน 247 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง ประกอบด้วย คำถามเกี่ยวกับงานบริการชุมชน จำนวน 6 ตอน การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้วิธีหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยง เบนมาตรฐานและการวิเคราะห์ความแปรปรวน (One-way Analysis of Variance) ผลการวิจัยพบว่า 1. จากการศึกษารูปแบบการปฏิบัติงานบริการชุมชน 11 แบบ พบว่า อาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษาภาคตะวันออกจัดแสดงนิทรรศการทางวิชาการเป็นอันดับแรก อันดับที่สอง สอนและอบรมทางวิชาการแก่ข้าราชการและประชาชนทั่วไป อันดับสามช่วยเหลืองานของสมาคมต่าง ๆ 2. เหตุผลในการปฏิบัติงานบริการชุมชน พบว่า อาจารย์ปฏิบัติงานบริการชุมชนเพื่อสร้างความ เข้าใจอันดีระหว่างสถาบันกับประชาชนเป็นอันดับแรก อันดับที่สองสำนึกว่าเป็นหน้าที่ที่จะต้องปฏิบัติหรือรับผิดชอบ อันดับที่สาม เพื่อเพิ่มพูนความรู้และประสบการณ์ให้แก่ตนเอง 3. เนื้อหาความรู้ในงานบริการชุมชน พบว่า อาจารย์ให้ความรู้ด้านการศึกษาและวัฒนธรรมเป็นอันดับแรก อันดับที่สอง ด้านการเมือง อันดับที่สาม ด้านอนามัยและสิ่งแวดล้อม 4. ความคิดเห็นด้านงานบริการชุมชน พบว่า อาจารย์มีความเห็นว่าควรให้นิสิตมีส่วนร่วมในงานบริการชุมชนอย่างถูกต้องเหมาะสมเป็นอันดับแรก อันดับที่สอง สถาบันอุดมศึกษาในภาคตะวันออกควรให้บริการความรู้แก่ประชาชนในบริเวณใกล้เคียง อันดับที่สาม ควรเชิญประชาชนที่มีความรู้ความสามารถด้านใดด้านหนึ่งบรรยายให้อาจารย์หรือนิสิตฟัง 5. ปัญหาในการปฏิบัติงานบริการชุมชนพบว่า อาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษา ภาคตะวันออกประสบปัญหาด้านการบริหาร ด้านบุคลากร ด้านงบประมาณ และปัญหาทั่วไปไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 6. ความคิดเห็นด้านงานบริการชุมชน พบว่า อาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษา ภาคตะวันออกมีความคิดเห็นด้านงานบริการชุมชนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
Other Abstract: Purpose of the study The purpose of this research was to study the performance, reason and problems of instructors in Eastern region higher education institutions on community services. Procedures The subjects were 247 instructors randomly selected from Eastern higher education institutions: Chachoengsao Teachers’ College; Rumpaipuni Teachers’ College, Chantaburi; Technology and Vocational Education, Bangphra, Chonburi and . Srinakharinwirot University, Bangsaen, Chonburi. The instrument used in this study was a questionnaire which consisted of 6 parts. The data were analyzed by means of percentage arithmetic mean, standard deviation and one-way Analysis of Variance. Findings 1. Patterns of Community Service Performance, It was reported that instructors in the Eastern Region Higher Education Institutions organized an academic exhibition as their first priority, educational teaching and training to officials and people in general was their second priority, and assisting activities at various associations was their third priority. 2. Reasons for performing community service. It was reported that instructors performing activities in the community service aimed at creating better understanding between the institution and the public as their first priority, and the second priority was their sense of duty or responsibility and the third priority was to gain experiences for themselves. 3. Substance of knowledge given in community service. It was reported that instructors offered knowledge of education and culture the most politics was the second, and public health and environment as their third priority. 4. Ideas as to the community service. Students should be given the right opportunity to participate was reported as instructors' first priority, the second priority was that Eastern Region Higher Educations Institutions should educate people in the neibouring areas, and the third priority was to invite educated and capable people specializing in a particular filed to give lectures to the instructors and the students. 5. The problems of the services encountered by the instructors were these concerning administration, personal and budget. However, there were no statistical significant differences between the problems. 6. There were no statistical significant differences concerning the services perceived by the instructors.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: สารัตถศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29450
ISBN: 9745671754
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poonsuk_ma_front.pdf4.96 MBAdobe PDFView/Open
Poonsuk_ma_ch1.pdf5.02 MBAdobe PDFView/Open
Poonsuk_ma_ch2.pdf17.58 MBAdobe PDFView/Open
Poonsuk_ma_ch3.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Poonsuk_ma_ch4.pdf18.5 MBAdobe PDFView/Open
Poonsuk_ma_ch5.pdf12.86 MBAdobe PDFView/Open
Poonsuk_ma_back.pdf9.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.