Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31504
Title: ปฏิสัมพันธ์ระหว่างความเหมือนจริงของพื้นหลังภาพกับความถนัดทางภาษา ที่มีต่อการระลึกคำศัพท์ภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Other Titles: An interaction of levels of reality of visual backgrounds and language aptitude upon recall of english vocabularies of students in mathayom suksa one
Authors: อรุณ พรหมจรรย์
Advisors: สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อศึกษาปฏิสัมพันธ์ระหว่างความเหมือนจริงของพื้นหลังภาพกับความถนัดทางภาษา ที่มีต่อการระลึกคำศัพท์ภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนวิมุตยารามพิทยากร ประจำภาคปลาย ปีการศึกษา 2530 จำนวน 120 คน ความถนัดทางภาษาที่นำมาใช้ในการศึกษาคือ ความถนัดทางภาษาสูง และ ความถนัดทางภาษาต่ำ ส่วนภาพที่นำมาศึกษาประกอบด้วยภาพที่มีพื้นหลังแตกต่างกัน 3 แบบคือ ภาพที่มีพื้นหลังลายเส้นอย่างง่าย ภาพที่มีพื้นหลังลายเส้นแสดงรายละเอียด และภาพที่มีพื้นหลังวาดเหมือนจริง ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่มีความถนัดทางภาษาต่างกันระลึกคำศัพท์ภาษาอังกฤษได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ภาพที่มีความเหมือนจริงของพื้นหลังภาพต่างกัน ให้ผลการระลึกคำศัพท์ภาษาอังกฤษได้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ความเหมือนจริงของพื้นหลังภาพกับความถนัดทางภาษาให้ผลการระลึกคำศัพท์ภาษาอังกฤษได้ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
Other Abstract: The purpose of the research was to examine the interaction of levels of reality of visual backgrounds and language aptitude upon recall of English vocabularies of students in Mathayom Suksa One. The subjects were one hundred and twenty students of Wimuttayaram School which studied in the second semester of the academic year of 1978. Three types of pictures which used in this research were the pictures with simple line drawing backgrounds, detailed line drawing backgrounds and realistic drawing backgrounds, but the figures which showed the vocabularies meaning were realistic drawing. The language aptitude of this study was high and low language aptitude. The finding of the research can be concluded that the high language aptitude subjects showed significantly higher English vocabularies recall than the low language aptitude subjects at the .01 level of confidence. Considering the levels of reality of visual backgrounds, the English vocabularies of recall of the subjects learning by pictures with different levels of reality of visual backgrounds was significant difference at the .01 level of confidence. There was no significant difference in the English vocabularies recall of the subjects between the levels of reality of visual backgrounds and the language aptitude.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31504
ISBN: 9745696544
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arun_br_front.pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open
Arun_br_ch1.pdf3.36 MBAdobe PDFView/Open
Arun_br_ch2.pdf16.21 MBAdobe PDFView/Open
Arun_br_ch3.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open
Arun_br_ch4.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open
Arun_br_ch5.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open
Arun_br_back.pdf7.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.