Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33175
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJutarat Vibulphol-
dc.contributor.authorHathairat Jongsermtrakoon-
dc.contributor.otherChulalongkorn University, Faculty of Education-
dc.date.accessioned2013-07-17T07:38:44Z-
dc.date.available2013-07-17T07:38:44Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33175-
dc.descriptionThesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2009en_US
dc.description.abstractThe present study aimed to investigate the levels of affective variables (international posture, English learning motivation, and confidence in English communication), WTC in English, and English communication behaviors of Thai secondary school students, the relationships between five constructs and the model of English communication in Thai contexts. The participants were 438 eleventh grade students in 11 public schools under Bangkok Educational Service Areas 1-3 in the academic year 2009. The research instruments were questionnaire, classroom observation scheme, and interview questions. The findings revealed that Thai secondary school students reported having English learning motivation at the high level and other four constructs at the moderate level. About the relationships between five constructs, WTC in English was found to have the relationship with English communication behaviors at the moderate level, and affective variables were found to have the relationships with WTC in English and English communication behaviors at the low level at the significant level of .05. The observation data showed that the students with higher WTC communicated more frequently than the ones with lower WTC. The interview data showed that students with high and low WTC had similar levels of affective variables. For the model of English communication in Thai contexts, the findings exhibited the different model from the theoretical model. The new model fitted in with the empirical data. The validation indicated the goodness of fit test: chi-square = 18.51, p = .95, df = 30, GFI = .99, AGFI = .97 and RMR = .033.en_US
dc.description.abstractalternativeการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับตัวแปรด้านจิตพิสัย (ทัศนคติต่อเรื่องนานาชาติ แรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษและความมั่นใจในการสื่อสารด้วยภาษาอังกฤษ) ความเต็มใจที่จะสื่อสารในภาษาอังกฤษ และพฤติกรรมการสื่อสารด้วยภาษาอังกฤษ) ความเต็มใจที่จะสื่อสารในภาษาอังกฤษ และพฤติกรรมการสื่อสารภาษาอังกฤษของนักเรียนมัธยมศึกษาไทย ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรทั้งห้า และโมเดลของการสื่อสารภาษาอังกฤษในบริบทไทย โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 438 คน ที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนรัฐบาล 11 โรง ในเขตพื้นที่การศึกษากรุงเทพมหานครเขต 1-3 ในปีการศึกษา 2552 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลคือ แบบสอบถาม แบบสังเกตพฤติกรรมในชั้นเรียนและแบบสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนไทยระดับมัธยมศึกษามีแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษในระดับสูง และตัวแปรอื่นอีกสี่ตัวแปรในระดับปานกลาง สำหรับความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรทั้งห้า ความเต็มใจที่จะสื่อสารในภาษาอังกฤษมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการสื่อสารภาษาอังกฤษในระดับปานกลาง และตัวแปรด้านจิตพิสัยมีความสัมพันธ์กับความเต็มใจที่จะสื่อสารในภาษาอังกฤษและพฤติกรรมการสื่อสารภาษาอังกฤษในระดับต่ำอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ข้อมูลจากการสังเกตพบว่า นักเรียนที่มีความเต็มใจที่จะสื่อสารสูงกว่า สื่อสารด้วยภาษาอังกฤษในชั้นเรียนบ่อยกว่านักเรียนที่มีความเต็มใจที่จะสื่อสารต่ำกว่า ข้อมูลจากการสัมภาษณ์พบว่านักเรียนที่มีความเต็มใจที่จะสื่อสารสูงและต่ำ มีระดับตัวแปรด้านจิตพิสัยคล้ายคลึงกัน สำหรับโมเดลการสื่อสารภาษาอังกฤษในบริบทไทย ผลการวิจัยแสดงโมเดลที่แตกต่างจากโมเดลเชิงทฤษฎี โมเดลใหม่สอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ความตรงแสดงว่าสถิติวัดระดับความกลมกลืน ดังนี้ ค่าไค-สแควร์ = 18.51, p = .95, ที่ค่าองศาอิสระ = 30, ค่า GFI = .99, ค่า AGFI = .97 และค่า RMR = .033.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2009.1557-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectEnglish language -- Communicationen_US
dc.subjectInterpersonal communicationen_US
dc.subjectCommunicative competenceen_US
dc.subjectHigh school studentsen_US
dc.subjectภาษาอังกฤษ -- การสื่อสารen_US
dc.subjectการสื่อสารระหว่างบุคคลen_US
dc.subjectความสามารถในการสื่อสารen_US
dc.subjectนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายen_US
dc.titleThe relationships between affective variables, willingness to communicate in English, and English communication behaviors of Thai secondary school studentsen_US
dc.title.alternativeความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรด้านจิตพิสัย ความเต็มใจที่จะสื่อสารในภาษาอังกฤษและพฤติกรรมการสื่อสารภาษาอังกฤษของนักเรียนมัธยมศึกษาไทยen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Educationen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineTeaching English as a Foreign Languageen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorJutarat.V@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2009.1557-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hathairat_jo.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.