Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34675
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วิภา อุตมฉันท์ | |
dc.contributor.author | อังคณา วิชาดากุล | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | |
dc.date.accessioned | 2013-08-12T03:00:14Z | |
dc.date.available | 2013-08-12T03:00:14Z | |
dc.date.issued | 2538 | |
dc.identifier.isbn | 9746315366 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34675 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้ เป็นการศึกษาถึงบทบาทของสำนักข่าวจิจิ เพรส ที่มีต่อชุมชนคนญี่ปุ่นในประเทศไทย โดยมีวัตถุประสงค์ในการวิจัยอยู่ 3 ประการ เพื่อวิเคราะห์ถึงโครงสร้างองค์กรการทำงานของจิจิ เพรส ในประเทศไทย รวมทั้งกระบวนการผลิตข่าว เพื่อให้เข้าใจถึงบทบาทหน้าที่ในฐานะผู้กรองข่าวสารสำนักข่าวดังกล่าว และเพื่อให้ทราบถึงความพอใจ และการใช้ประโยชน์ข่าวจิจิ เพรสของสมาชิก ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้คือ โครงสร้างองค์กรการทำงานของจิจิ เพรสในประเทศไทยมี 2 ลักษณะ ในส่วนของสาขากรุงเทพจะเป็นสาขา (บูโร) สำหรับบริษัท จิจิ เพรส (ประเทศไทย) จำกัด เป็นการบริหารงานในรูปบริษัทเอกชนเป็นนิติบุคคลไทย โดยทั้งสองส่วนนี้ จะทำหน้าที่ผลิตข่าวแยกออกจากกัน คือ สาขา กรุงเทพ รับผิดชอบข่าวในแถบอินโดจีน และขึ้นตรงกับสำนักงานใหญ่ที่โตเกียว ส่วนบริษัทจิจิ เพรส (ประเทศไทย) จำกัด รับผิดชอบข่าวในประเทศ โดยการผลิตข่าวขึ้นอยู่กับการตัดสินใจของผู้บริหารบริษัทส่วนกระบวนการผลิตข่าวนั้นสามารถแบ่งออกเป็น 6 ขั้นตอนคือ 1. ขั้นตอนการรวบรวมข่าว 2. คัดเลือกข่าว 3. แปลข่าว 4. แก้ไขข่าว 5. พิมพ์และโรเนียว 6. จัดส่ง ในกระบวนการคัดเลือกข่าวของจิจิ เพรส มีความแตกต่างไปตามประเภทข่าว ทั้งนี้ขึ้นอยู่กับปัจจัยต่างๆคือ นโยบายขององค์กร หลักเกณฑ์พื้นฐานที่ว่าด้วยคุณค่าข่าว ทัศนคติของกองบรรณาธิการ เวลาปิดข่าว และเหตุผลทางการตลาด ด้านการใช้ประโยชน์ และความพึงพอใจของสมาชิกที่มีต่อข่าวจิจิ เพรส พบว่า สมาชิกรับข่าวจิจิ เพรสมีความพอใจค่อนข้างสูงคือ ร้อยละ 70 และ 90 และความสนใจข่าวของลูกค้าจำแนกตามประเภทธุรกิจนั้น พบว่า แม้ว่าธุรกิจของลูกค้าจะต่างกัน แต่ความสนใจข่าวในประเทศของจิจิ เพรส มีความใกล้เคียงกัน คือ สนใจข่าวลงทุนอุตสาหกรรม ข่าวการเงิน และข่าวการเมืองมาที่สุด | |
dc.description.abstractalternative | The main purposes of this research were to study JIJI PRESS news agency and its role to the Japanese community in Thailand. The study has 3 main objectives. First, to analize the organization and structure of JIJI PRESS news agency in Thailand, including the process of news production. Second, to understand the role "gatekeeper" of JIJI PRESS. Finally, to know the uses and gratifications of the JIJI PRESS's subscribers towards the JIJI news. Findings show in the following: the organization and structure of JIJI PRESS in Thailand. There are 2 main parts, Bangkok bureau and private company. Their news productions are seperated. Bangkok bureau is responsible in Indochina news and their news must be dependent on the head office in Tokyo. JIJI PRESS (Thailand) co.,ltd. will produce the local news and its news production depends on the editor in Thailand. The news process has 6 steps, they are 1.news collections 2.news selection 3.translating 4.editind 5.distribution. In the process of news selection, JIJI PRESS uses various factors, they are 1.the policy of the organization 2.news values 3.the attitude of editor 4.news - close time 5.marketing result. On the other hand, the subscribers‘s uses and gratifications survey results showed the fact that after receiving JIJI news, the subscribers satisfied JIJI news in level 70% and 90%. And although the subscribers are in different business categories, they are interested in the same kinds of news; investments and industry, finance and politic news. | |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.title | สำนักข่าวจิจิ เพรส และบทบาทที่มีต่อชุมชนคนญี่ปุ่นในประเทศไทย | en_US |
dc.title.alternative | Jiji Press News Agency and its role to the Japanese community in Thailand | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การสื่อสารมวลชน | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Angkana_wi_front.pdf | 2.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_ch1.pdf | 6.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_ch2.pdf | 3.84 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_ch3.pdf | 2.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_ch4.pdf | 16.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_ch5.pdf | 7.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_ch6.pdf | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Angkana_wi_back.pdf | 2.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.