Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34721
Title: | การวิเคราะห์ทางโครงสร้าของบันไดยื่นอิสระแบบแผ่นพื้นตัน ซึ่งมีพื้นบันไดตั้งฉากกันและมีชานพักอยู่ตรงกลาง |
Other Titles: | A structural analysis of slab-tape free standing staircases having perpendicular straight flights with intermediate landing |
Authors: | หาญ เฉกไพชยนต์ |
Advisors: | การุญ จันทรางศุ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | บันได -- การก่อสร้าง การออกแบบโครงสร้าง |
Issue Date: | 2528 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาความเป็นไปได้และประยุกต์วิธีออกแบบโดยประมาณที่ใช้กับบันไดยื่นอิสระแบบแผ่นพื้นตันที่ภาพฉายบนระนาบราบของพื้นบันไดบนและพื้นบันไดล่างขนานกันมาใช้กับบันไดยื่นอิสระแบบแผ่นพื้นตันซึ่งมีพื้นบันไดตั้งฉากกันและมีชานพักอยู่ตรงกลาง การวิเคราะห์โดยประมาณที่ศึกษามีสองวิธี คือ การจำลองพื้นบันไดและชานพักเป็นชันส่วนมิติเดียวซึ่งประกอบกันเป็นโครงข้อแข็งในสามมิติ และวิธีซึ่งอาศัยการพิจารณาพฤติกรรมการเคลื่อนที่ร่วมกันของพื้นบันไดและชานพัก นอกจากนี้งานวิจัยได้ทดลองแบบจำลองย่อส่วนทำจากแผ่นเหล็กให้รับน้ำหนักบรรทุกกระจายสม่ำเสมอ ผลการทดลองแสดงให้เห็นว่า มีความเป็นไปได้ในการใช้วิธีวิเคราะห์ทั้งสองวิธี และควรคำนึงถึงการเคลื่อนที่ทั้งในแนวดิ่งและแนวราบของชานพักในการออกแบบหน้าตัด |
Other Abstract: | This research is a study for the possibility of extension of the approximate analyses employed in the design of slab-type free standing staircases, having parallel upper and lower flights, to the slab-type free standing staircases having perpendicular flights, Two approximate methods of analysis have been studied. In the first method, the flights and landing have been idealized to be one-dimensional elements forming up a three-dimensional equivalent space frame. In the second method, the force interactions of flights and landing was used as a basis for the analysis. A stair model made from mild steel plates has been tested under the uniformly distributed loading. Test results showed that it would be possible to use both methods in the design, however, excessive displacements of the landing should be considered in cross-section proportioning. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโยธา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34721 |
ISBN: | 9745647322 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Haan_ch_front.pdf | 9.24 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch1.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch2.pdf | 2.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch3.pdf | 10.62 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch4.pdf | 12.26 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch5.pdf | 2.13 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch6.pdf | 1.81 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_ch7.pdf | 762.99 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Haan_ch_back.pdf | 33.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.