Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34984
Title: ผลกระทบต่อสภาพเศรษฐกิจและสังคมเนื่องจากถนนชนบท
Other Titles: Socio-economic factors effected by rural feeder roads
Authors: อดุลย์ เชาว์วาทิน
Advisors: ครรชิต ผิวนวล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ถนน -- แง่เศรษฐกิจ
ทางหลวง -- แง่เศรษฐกิจ
ขอนแก่น -- ภาวะเศรษฐกิจ
มหาสารคาม -- ภาวะเศรษฐกิจ
ขอนแก่น -- ภาวะสังคม
มหาสารคาม -- ภาวะสังคม
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาและวิเคราะห์หาองค์ประกอบที่เป็นผลกระทบเนื่องจากการก่อสร้างถนนชนบทโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อใช้เป็นแนวทางในการจัดทำแผน และปรับปรุงวิธีการศึกษาโครงการการจัดทำถนนชนบท การศึกษาเลือกทางหลวงจังหวัดหมายเลข 2300 (เป็นทางหลวงในโครงการทางหลวงเพื่อการเกษตร) ซึ่งเป็นถนนเชื่อมระหว่างทางหลวงแผ่นดินหมายเลข 23 กับทางหลวงจังหวัดหมายเลข 208 มีระยะทาง 29.561 กม. ข้อมูลที่ใช้วิเคราะห์นำมาจากภาคสนาม และจากข้อมูลทุติยภูมิที่หน่วยราชการหลายแห่งได้เก็บรวบรวมไว้ ในขั้นตอนต่างๆ ของการวิเคราะห์ข้อมูลจะใช้วิธีการทางสถิติ และเครื่องคอมพิวเตอร์ช่วยในการวิเคราะห์ผล จากการวิเคราะห์ผลกระทบต่อตัวแปรก่อนและหลังการปรับปรุงถนน ปรากฏว่าจำนวนครัวเรือน และเวลาในการเดินทาง มีการเปลี่ยนแปลง ส่วนรายได้ของครอบครัวจากผลของการสัมภาษณ์มีการเปลี่ยนแปลงบ้าง ซึ่งจากการวิเคราะห์ดังกล่าวพอจะอนุโลมสรุปได้ว่า ตัวแปรที่มีความสำคัญและควรใช้เป็นหลักในการศึกษาความเหมาะสม ได้แก่ จำนวนครัวเรือน (ซึ่งมีผลสะท้อนโดยตรงต่อจำนวนประชากร และอาจใช้แทนกันได้), เวลาในการเดินทาง (ซึ่งมีผลสะท้อนโดยตรงเกี่ยวกับตัวแปรของมูลค่าการขนส่ง และอาจใช้แทนกันได้) และรายได้ของประชากร ผลการสร้างแบบตำลองการเดินทางในกรณีที่คิดแต่ละหมู่บ้านเป็นโซน การเดินทางมีความสัมพันธ์กับระยะเวลาในการเดินทาง, รายได้ และราคาค่าโดยสาร ส่วนในกรณีทั้งพื้นที่ปรากฏว่าการเดินทางมีความสัมพันธ์กับรายได้, ระยะเวลาการเดินทาง, จำนวนประชากรที่เป็นผู้ใหญ่ และการเป็นเจ้าของยานพาหนะ ส่วนตัวแปรที่เหมาะสมในการกำหนดขอบเขตพื้นที่อิทธิพลคือ ระยะเวลาการเดินทาง และคุณลักษณะในการเดินทางเกี่ยวข้องกับจุดต้นทาง และจุดปลายทาง เป็นสำคัญ
Other Abstract: This research is a study and analysis of factors which were effected by the construction of rural feeder road Programe. The purpose is to use as methodology in the improvement of the guide line for plan development and for study of rural feeder road Programes. The study selected Provincial road number 2300 (This road is included in the Productivity Road Program) which connect secondary road number 28 and Provincial road number 208. The distance of the road is 29.561 Kilometer. The data used in the analysis obtained from the interview and secondary source data provided by the government agencies. Analysis tasks involved statistical analysis the use of with the aid of Computer. The results of before and after study concerning factors effected are the total number of household and Travel Time. These Two variables are significantly changed. From the results of the interview, income was also factors effected both before and after the road construction. The conclusion which can be drawn are the factors effected and should be used in the feasibity study are the number of household (which also directly related to number of population and can be used interchangeable), Travel Time (which also directly related to Transportation costs which are be used interchangeable) and income of the Population. The results from Trip generation Model for the case of using the village as a Zone, Showed that Trips were related to Travel Time, income and Travel costs. For the case of total area, the results showed that the Trips were related to income, Travel Time, number of adult and carowership. The factors recommended to be used to set up influencial area is Travel Time and Trip characteristics which related to origin and destination.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34984
ISBN: 9745631469
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Adul_ch_front.pdf5.53 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_ch1.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_ch2.pdf4.94 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_ch3.pdf8.43 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_ch4.pdf14.9 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_ch5.pdf16.15 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_ch6.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open
Adul_ch_back.pdf54.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.