Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35220
Title: ความต้องการทางด้านการนิเทศการศึกษาของผู้บริหารและครูโรงเรียน ที่เปิดสอนหลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 เขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Educational supervision needs of administrators and teachers in schools offering functional continuing education level 3-4, Bangkok Metropolis
Authors: เพียงใจ ศุขโรจน์
Advisors: สงัด อุทรานันท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาความต้องการทางการนิเทศการศึกษาของผู้บริหารและครูในโรงเรียนที่เปิดสอนหลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 เขตกรุงเทพมหานคร ในด้านการดำเนินงานทั่วไป และด้านวิชาการที่เกี่ยวกับหลักสูตร เนื้อหาวิชา วิธีสอน กิจกรรม การเรียนการสอน อุปกรณ์การเรียนการสอน และการวัดและการประเมินผล วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยสร้างแบบสอบถามโดยการศึกษาจากเอกสารงานวิจัยที่เกี่ยวข้องและเอกสารที่เกี่ยวข้องกับหลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 หลังจากที่ได้รับคำแนะนำ ตรวจและแก้ไขจากอาจารย์ที่ปรึกษาและผู้เชี่ยวชาญอีก 8 ท่าน แล้วนำแบบสอบถามไปใช้กับผู้บริหาร ผู้ดำเนินงานและครูผู้สอนโดยการสุ่มแบบง่ายจำนวน 470 คน ได้รับแบบสอบถามใช้ได้สมบูรณ์คืนมา 399 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 84.89 แบบสอบถามประกอบด้วยแบบสำรวจรายการ แบบมาตราส่วนประเมินค่า และแบบสอบถามแบบปลายเปิด แล้วิเคราะห์โดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าความถี่ สรุปผลการวิจัย 1. ความต้องการทางการนิเทศการดำเนินงานทั่วไป โดยส่วนรวมทั้งผู้บริหารและผู้ดำเนินงานมีความต้องการให้นิเทศในระดับปานกลาง แต่มีบางข้อที่ทั้งผู้บริหารและผู้ดำเนินงานต้องการให้มีการนิเทศระดับมากคือ เรื่อง การทำบัญชีการเงิน ระเบียบการจัดซื้อพัสดุครุภัณฑ์ และการจัดอบรมครูประจำการ 2. ความต้องการทางการนิเทศด้านวิชาการ โดยส่วนรวมทั้งผู้บริหารและครูผู้สอนไม่ว่าจะสอนระดับใด เคยผ่านการอบรมและยังไม่เคยผ่านการอบรมต่างก็มีความต้องการให้นิเทศในระดับมากทุกๆ ด้าน คือ ด้านหลักสูตร เนื้อหาวิชา วิธีสอน กิจกรรมการเรียนการสอน อุปกรณ์การเรียนการสอน และการวัดและการประเมินผล
Other Abstract: Objectives of the study: The purpose of the research is to study the educational supervision needs of administrators and teachers in schools offering functional continuing education (Level 3-4), Bangkok Metropolis, regarding general operations and academic dimensions relative to curriculum, subject matter, teaching methods, instructional activities, instructional materials and measurement and evaluation. Procedures: The researcher constructed the questionnaires by studying related documents and research findings relative to functional continuing education, level 3-4. Upon recommendations, perusal and corrections from the advisor and 8 experts, the questionnaires were administered to administrators, staff and teachers. Simple random sampling technique was used to select 470 subjects. Three-hundred-and-ninety-nine valid questionnaires or 84.89% were returned. The questionnaire contained survey items, rating scales and open-ended questions. The data were analyzed by using percentage, means, standard deviations and frequencies. Conclusions: 1. Needs regarding general operations of supervision. The overall needs of administrators and staff were at the middle level except for some items where the needs were high, financial accounting, purchasing regulations and in-service teacher’s training. 2. Needs regarding academic supervision. The results from the data analysis indicated that in general the administrators and teachers, notwithstanding teaching levels, past experiences in training or not, all possessed high needs for supervision in all aspects, namely, curriculum, subject matter, teaching methods, instructional activities, instructional materials and measurement and evaluation.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35220
ISBN: 9745663492
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piengjai_su_front.pdf11.26 MBAdobe PDFView/Open
Piengjai_su_ch1.pdf8.95 MBAdobe PDFView/Open
Piengjai_su_ch2.pdf31.42 MBAdobe PDFView/Open
Piengjai_su_ch3.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open
Piengjai_su_ch4.pdf51.2 MBAdobe PDFView/Open
Piengjai_su_ch5.pdf11.29 MBAdobe PDFView/Open
Piengjai_su_back.pdf14.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.