Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/3757
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วิภา อุตมฉันท์ | - |
dc.contributor.author | จุฑาภา ยศสุนทรากุล, 2512- | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.coverage.spatial | ไทย | - |
dc.date.accessioned | 2007-07-23T09:53:28Z | - |
dc.date.available | 2007-07-23T09:53:28Z | - |
dc.date.issued | 2543 | - |
dc.identifier.isbn | 9743463224 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/3757 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543 | en |
dc.description.abstract | วิทยานิพนธ์เรื่องนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาถึงกระบวนการ ขั้นตอนในการวางแผนการสื่อสารการตลาดภาพยนตร์อเมริกันของบริษัทผู้จัดจำหน่ายภาพยนตร์ต่างประเทศ ตลอดจนความสัมพันธ์ที่มีกับตัวสื่อที่ใช้ในการเผยแพร่ รวมถึงลักษณะรูปแบบและวิธีการของตัวสื่อที่เผยแพร่ภาพยนตร์อเมริกัน ในการศึกษาครั้งนี้ผู้วิจัยได้จำกัดขอบเขตในการศึกษาโดยเลือกภาพยนตร์อเมริกันคือ ภาพยนตร์การ์ตูนเรื่องทาร์ซานเพียงเรื่องเดียวเท่านั้นมาทำการศึกษาเป็นกรณีตัวอย่าง ผลจากการศึกษาวิเคราะห์พบว่า การวางแผนการสื่อสารการตลาดภาพยนตร์การ์ตูนเรื่องทาร์ซาน เริ่มต้นตั้งแต่การกำหนดโปรแกรมการฉายในช่วงเวลาที่เหมาะสม การค้นหาจุดขายภาพยนตร์ การเตรียมการในการสื่อสารการตลาด การคัดเลือกสื่อ และวิธีการในการเผยแพร่ การกำหนดงบประมาณที่เหมาะสม และการสื่อสารตลาดต้องเป็นไปตามระยะเวลาของตัวภาพยนตร์ การสื่อสารการตลาดให้ประสบความสำเร็จนั้น จะต้องมีการสร้างความสัมพันธ์อันดีกับสื่อ ซึ่งบริษัท บัวนาวิสต้า อินเตอร์เนชั่นแนล จำกัด มีความสัมพันธ์กับสื่อแบบเป็นทางการและไม่เป็นทางการในการเป็นผู้ให้ข้อมูล ของรางวัลแก่สื่อ และควบคุมทิศทางในการเผยแพร่ของสื่อให้เป็นไปในทิศทางเดียวกัน ส่วนการศึกษารูปแบบ วิธีการ เนื้อหาของตัวสื่อพบว่า การสื่อสารการตลาดภาพยนตร์การ์ตูนเรื่องทาร์ซานมีการใช้สื่อในการเผยแพร่ 2 ประเภท คือ หนึ่ง การใช้สื่อมวลชน ได้แก่ นิตยสาร โทรทัศน์ วิทยุ และสอง การไม่ใช้สื่อมวลชน ได้แก่ การใช้ผลิตภัณฑ์เป็นสื่อ การจัดกิจกรรมส่งเสริมการขายบริเวณโรงภาพยนตร์ การให้สัมปทาน ฯลฯ สรุปผลจากการวิจัยในครั้งนี้พบว่า ความสำเร็จทางด้านรายได้ของภาพยนตร์การ์ตูนเรื่องทาร์ซานมาจากการวางแผนการสื่อสารการตลาดที่ดี และได้รับการเผยแพร่ผ่านสื่ออย่างกว้างขวาง รวมถึงตัวภาพยนตร์ และความมีชื่อเสียงของดิสนีย์ด้วย | en |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this thesis was to study marketing communication strategies to popularize American film planned by the importing company in Thailand, the relationship between the foreign film distributor and media. Including the uses of media in advertising the American film. The study was scoped in analysis only one American film Tarzan. The results of the study showed that the animation film Tarzan's marketing communication had been planned by setting the program in the appropriate time, finding its selling points, preparation for its marketing communication, selection of media and media's uses fixing appropriate budget and marketing communication in the according to its product life cycle. To be successful in marketing communication, the American film distributor must create the good relationship with media. The study showed that relationship between the American film distributor and media are both formal and informal in providing the film's information and reward for media. It included to the control ofthe direction of media's broadcasting. The study of style and method of media in broadcasting showed that the animation film Tarzan had been broadcasted by 1) mass media such as movie magazines, television programs and radio programs 2) non-media such as sales promotion in the space of the theater building, merchandising, licensing etc. It conclude that the animation film Tarzan has been successful because the effective marketing communication planning, expansive broadcasting in all types of media and the popularity of Disney animation film | en |
dc.format.extent | 3511927 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | en |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2000.291 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | การสื่อสารทางการตลาด | en |
dc.subject | ภาพยนตร์อเมริกัน -- ไทย | en |
dc.title | กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดภาพยนตร์อเมริกันของ บริษัทผู้จัดจำหน่ายภาพยนตร์ต่างประเทศในประเทศไทย | en |
dc.title.alternative | The american film's marketing communication strategies of the foreign film distributors in Thailand | en |
dc.type | Thesis | en |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en |
dc.degree.discipline | การสื่อสารมวลชน | en |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Vipha.U@chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2000.291 | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jutapa.pdf | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.