Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41892
Title: การวิเคราะห์สาเหตุการบกพร่องของสายไฟฟ้าหุ้มฉนวนขึงในอากาศในระบบจำหน่ายกรณีศึกษาผลกระทบทางกลและความร้อน
Other Titles: Analysis of space aerial cable failure causes in distribution system case study in mechanical and thermal effects
Authors: พรชัย ทีอุปมา
Advisors: วีระพันธ์ รังสีวิจิตรประภา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Subjects: สายไฟฟ้า
ฉนวนไฟฟ้า
Issue Date: 2550
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้นำเสนอการวิเคราะห์และการประเมินสาเหตุการบกพร่องของสายไฟฟ้าหุ้มฉนวนขึงในอากาศ เนื่องจากผลกระทบทางกลที่เกิดจากแรงลมที่ปะทะสายร่วมกับน้ำหนักของสายไฟฟ้าหุ้มฉนวนขึงในอากาศ เนื่องจากสายหุ้มฉนวนจะมีพื้นที่ในการรับแรงลมรวมทั้งน้ำหนักสายมากกว่าสายไฟฟ้าไม่หุ้มฉนวน ซึ่งทำให้มีความเครียดสูง เมื่อมีความร้อนในสายไฟฟ้าจากการจ่ายโหลด ผลกระทบร่วมระหว่างแรงทางกลและความร้อนที่มีต่อการยืดตัวของสายที่แตกต่างกันระหว่างอลูมิเนียมและฉนวนครอสลิงค์โพลีเอทธีลีนรวมทั้งเปลือกนอก เนื่องจากคุณสมบัติการขยายตัวและค่าโมดูลัสยืดหยุ่น โดยแรงดึงในสายไฟฟ้าหุ้มฉนวนคำนวณจากน้ำหนักสาย ระยะช่วงห่างระหว่างเสา ระยะหย่อน และแรงลมที่ปะทะกับสาย และนำไปใช้เป็นค่าในการตรวจสอบโดยทำชิ้นตัวอย่างของฉนวนเป็นรูปดัมเบลล์ตามมาตรฐาน ICEA S – 66 – 524 เพื่อทำการตรวจสอบและวิเคราะห์ในห้องปฏิบัติการ
Other Abstract: This thesis presents a method of a failure assessment and analysis on Space Aerial Cable(SAC) due to mechanical effects, combining of wind collide to pole and weight of Space Aerial Cable. Since SAC have surface area and weight more than non-insulation wire, the cable have more mechanical stress while supplying to load. The combined thermal and mechanical effect to wire elongation differs between aluminium and XLPE main insulation including screen due to expansion coefficient and young’s modulus.Tension of SAC can be calculated from span, sag, weight of conductor and wind collide to wire. Made dumbells from insulation according to ICEA S – 66 – 524 use to analysis and inspect tension of wire in laboratory.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41892
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1318
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.1318
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pornchai_te_front.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_ch1.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_ch2.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_ch3.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_ch4.pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_ch5.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_ch6.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Pornchai_te_back.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.