Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42535
Title: | Analysis of distortion-induced fatigue crack at the web gap of i-beam in steel bridges |
Other Titles: | การวิเคราะห์ร้อยร้าวบริเวณช่องว่างของแผ่นเอวของคานสะพานเหล็กรูปตัวไอ |
Authors: | Hung The Dinh |
Advisors: | Teerapong Senjuntichai Akhrawat Lenwari Toshiro Hayashikawa |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Advisor's Email: | Teerapong.S@Chula.ac.th No information provided No information provided |
Subjects: | Steel I-beams Steel, Structural Bridges คานเหล็กรูปตัวไอ โครงสร้างเหล็กกล้า สะพาน |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | Distortion-induced fatigue cracking has occurred in many types of steel bridge structures, especially the welded structures where high local stresses exist. However, out-of-plane distortion-induced stresses have not been fully considered in the AASHTO design specifications. This research studies the behavior around web-gap of I-beam in steel bridges under cyclic loading and applies the linear elastic fracture mechanics concepts for prediction of fatigue cracking behavior. Besides, effects of various parameters on the distortion-induced fatigue cracking behavior are considered experimentally and numerically. The results show that finite element modeling with SED criterion is applicable for the crack path prediction. In addition, mode I and mode III affected the fatigue crack direction and fatigue crack growth rate. |
Other Abstract: | รอยร้าวล้าเนื่องจากการบิดเกิดขึ้นกับโครงสร้างสะพานเหล็กหลายประเภทโดยเฉพาะโครงสร้างที่มีการเชื่อมเนื่องจากหน่วยแรงเฉพาะที่ที่สูงบริเวณรอยเชื่อม อย่างไรก็ตามข้อกำหนดการออกแบบของ AASHTO ยังไม่ได้มีรายละเอียดในการพิจารณาหน่วยแรงภายใต้การบิดนอกระนาบ งานวิจัยนี้ศึกษาพฤติกรรมรอยร้าวบริเวณช่องว่างของแผ่นเอวของคานเหล็กรูปตัวไอภายใต้แรงกระทำเป็นรอบและประยุกต์ใช้แนวคิดกลศาสตร์การแตกร้าวยืดหยุ่นเชิงเส้นในการทำนายพฤติกรรม และศึกษาผลกระทบของตัวแปรต่าง ๆ จากการทดสอบและวิเคราะห์ โดยจากผลการศึกษาพบว่า แบบจำลองไฟไนต์เอลิเมนต์ที่ใช้เกณฑ์ SED สามารถนำมาประยุกต์ใช้ทำนายการเติบโตของรอยร้าวได้ นอกจากนั้นโหมด 1 และ 3 มีผลต่อทิศทางและอัตราการเติบโตของรอยร้าว |
Description: | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2012 |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Civil Engineering |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42535 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.548 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2012.548 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
hung_th.pdf | 10.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.