Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47824
Title: | กระบวนการสร้างภาพพจน์โดยผ่านสื่อมวลชนของรถยนต์ บี เอ็มดับบลิว ซีรีส์ 5 ใหม่ |
Other Titles: | The process of the image-making of new BMW 5 series through mass media |
Authors: | ศิริกุล ลิ่มลัญจกร |
Advisors: | พนา ทองมีอาคม |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Pana.T@chula.ac.th |
Subjects: | ภาพพจน์ สื่อมวลชน การตลาด |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อให้เข้าใจกระบวนการสร้างภาพพจน์ของรถยนต์บีเอ็มดับบลิว ซีรีส์ 5 ใหม่ในประเทศไทยว่าเป็นอย่างไรสื่อมวลชนในฐานะช่องทางสื่อสารการตลาดได้ถูกนำมาใช้อย่างไรในการสร้างภาพพจน์ของรถยนต์ในกรณีศึกษาให้ได้รับการยอมรับจากสื่อมวลชนสาธารณะชนและกลุ่มเป้าหมายทางการตลาด ผลการวิจัยพบว่าสื่อมวลชนมีบทบาทสำคัญต่อการสร้างภาพพจน์ของรถยนต์ในกรณีศึกษาโดยเฉพาะภาพพจน์ที่สาธารณะชนยอมรับ นอกจากนี้ยังพบว่าการดำเนินวิธีการทางการตลาดเพื่อสร้างภาพพจน์ของรถยนต์รุ่นนี้ทำให้ภาพพจน์ที่เกิดขึ้นกับผู้รับสารทั้ง 3 กลุ่มของยนตรกิจซึ่งได้แก่สื่อมวลชน สาธารณชนและกลุ่มเป้าหมายทางการตลาดมีความชัดเจนแน่นอนไม่เท่ากันขึ้นอยู่กับปริมาณของข้อมูลและกลยุทธ์ทางการตลาดที่ยนตรกิจนำมาใช้กับผู้รับสารในแต่ละกลุ่มแต่ภาพพจน์ของรถยนต์ที่เกิดขึ้นกับผู้รับสารทั้ง 3 กลุ่มทีลักษณะเป็นแรงเสริมซึ่งกันและกันและมีทิศทางเดียวกันจนปรากฏเป็นภาพของรถยนต์ที่หรูหรา คุณภาพดี และมีราคาแพงซึ่งได้รับการยอมรับจากสาธารณะชนและกลุ่มเป้าหมายทางการตลาดของยนตรกิจดังเช่นในปัจจุบันนี้ |
Other Abstract: | This study examines the image-making process of the new BMW 5 series in Thailand, looking specifically at how mass media were used as marketing channels to build an image that would be widely recognized by the public and the target market. Results of this case study indicate that mass media played a major role in building the image of the automobile, especially the common image help by the public. Results also show that the automobile images as perceived by three groups of Yontrakit’s audiences: the mass media, the public and the target customers, are not equally vivid, because of the different marketing strategies and the amount of information Yontrakit provided for three groups. Nevertheless, they were along the same line and complemented one another in projecting the BMW 5 series as a deluxe, expensive, quality automobile, an image widely recognized today by Yontrakit’s target customers. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสื่อสารมวลชน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47824 |
ISBN: | 9745816698 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sirikul_li_front.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch1.pdf | 697.82 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch2.pdf | 775.8 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch3.pdf | 632.95 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch4.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch5.pdf | 805.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch6.pdf | 783.28 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_ch7.pdf | 697.79 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirikul_li_back.pdf | 1.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.