Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47896
Title: สถานภาพและแนวโน้มการประชาสัมพันธ์ของกองทัพเรือ
Other Titles: Public relations mission of the royal Thai Navy : present status and future trends
Authors: สมชาย แก้ววิบูลย์พันธุ์
Advisors: ธนวดี บุญลือ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Tanawadee.B@chula.ac.th
Subjects: การประชาสัมพันธ์
Issue Date: 2536
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสถานภาพและแนวโน้มการประชาสัมพันธ์ของกองทัพเรือในทศวรรษหน้า (พ.ศ. 2536-2545) ทำการศึกษาโดยใช้เทคนิคการวิจัยแบบ EDFR (Ethnographic Delphi future research) โดยได้ทำการสัมภาษณ์และการใช้แบบสอบถามกับกลุ่มผู้เชี่ยวชาญจำนวน 32 คน ผลการวิจัยพบว่า 1. แนวโน้มของบทบาทและสภาพงานประชาสัมพันธ์ของกองทัพเรือ จะเน้นบทบาทด้านความมั่นคง การพัฒนาประเทศและบทบาทเพื่อสังคมและประชาชน บทบาทงานประชาสัมพันธ์จะเป็นงานประชาสัมพันธ์ในเชิงรุกและมีความคิดสร้างสรรค์ 2. แนวโน้มการกำหนดนโยบายและแนวทางการดำเนินงานประชาสัมพันธ์ จะมีการกำหนดนโยบายและแนวทางให้สอดคล้องกับการเปลี่ยนแปลงทางสังคม เศรษฐกิจ การเมือง เทคโนโลยีและสัมพันธ์กับหน่วยเหนือ 3. ข้อเสนอแนะทั่วไปเกี่ยวกับงานประชาสัมพันธ์ของกองทัพเรือ หน่วยงานประชาสัมพันธ์ควรขึ้นตรงต่อผู้บริหารโดยมีคณะกรรมการที่ปรึกษาจากนักวิชาการ ผู้เชี่ยวชาญด้านการประชาสัมพันธ์และข้าราชการกองทัพเรือ ควรมีการจัดตั้งหน่วยงานประชาสัมพันธ์ในทุกพื้นที่พร้อมกับมีการให้ข้าราชการกองทัพเรือเป็นสื่อในการประชาสัมพันธ์ 4. ภาพลักษณ์ของกองทัพเรือในปัจจุบัน เป็นกองทัพที่มีความเป็นทหารอาชีพ และมีความเป็นกลางทางการเมือง 5. ข้อเสนอแนะในการสร้างภาพลักษณ์ที่ดี การปฏิบัติงานเพื่อความมั่นคง การพัฒนาประเทศและเพื่อสังคมและประชาชน การสนับสนุนและส่งเสริมการปกครองระบอบประชาธิปไตย
Other Abstract: The objective of this research is to study the present status and future trends of public relations mission of the Royal Thai Navy during 1993-2002. By using EDFR (Ethnographic Delphi future research) 32 public relations experts were interviewed and filled in the self administered questionnaire. It is found that : 1. The public relations role in the future tends to emphasize security, country development and public service. 2. The public relations policy will be determined by the social, economic, political situation and changes as well as technology. 3. Most of those interviewed suggested that public relations division should directly report to Commander in Chief. Advisory board composed of academicians, public relations experts from outside and naval officers should be organized. Public relations branches should be established in every naval base. Naval officers could be media men in public relations activities. 4. The present public image of the Royal Thai Navy is being professional navy and not taking side in politics. 5. Recommendation for image building involves the promotion of democracy, ensures national security and promotes national and social development.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47896
ISBN: 9745825379
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_ka_front.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ka_ch1.pdf751.71 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_ka_ch2.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ka_ch3.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ka_ch4.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ka_ch5.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_ka_back.pdf3.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.