Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48053
Title: ผลการใช้กิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิค เพื่อส่งเสริมความเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: Effects of using Ambai-technique's meditation activities in pronoting liberality of prathom suksa two students
Authors: สุภาพร ตันนาภัย
Advisors: อำไพ สุจริตกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการใช้กิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิค เพื่อส่งเสริมความเอื้อเฟื้pอเผื่อแผ่ และศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิคของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้แผนการจัดกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิคที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น จำนวน 25 แผน ทดลองกับนักเรียน 28 คน ในระยะเวลา 5 สัปดาห์ ผลการวิจัย 1. จากผลการประเมินพฤติกรรมตนเองของนักเรียน หลังจากทดลองใช้แผนการจัดกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิค นักเรียนมีพฤติกรรมเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ในด้านการแบ่งปัน การช่วยเหลือ การเกื้อกูล และการจุนเจือสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. จากผลการประเมินพฤติกรรมนักเรียนโดยครูประจำชั้น หลังจากทดลองใช้แผนการจัดกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิค ครูมีความเห็นว่านักเรียนมีพฤติกรรมเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ด้านการแบ่งปัน การช่วยเหลือ การเกื้อกูล และการจุนเจือสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. จากการตอบแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนต่อกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิค พบว่านักเรียนมีความพึงพอใจในกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิคทุกกิจกรรมอยู่ในระดับมาก 4. จากแบบวัดความรู้สึกของนักเรียนหลังจากได้รับการฝึกด้วยกิจกรรมตามแบบฝึกสติภาวนาอำไพ-เทคนิค พบว่าเมื่อฝึกแล้วนักเรียนรู้สึกอยากแบ่งปันบุญกุศลแก่ผู้อื่นเป็นอันดับ 1 รู้สึกอยากให้ผู้อื่นฝึกสติภาวนาด้วยเป็นอันดับ 2
Other Abstract: The purposes of this research were to study the effects of using "Ambai-Technique's meditation activites in promoting liberality and the satisfaction of prathom suksa two students by using twenty-five Ambai-Technique's meditation activity lesson plans. They were constructed and had been used for five weeks practicing with one group of twenty-eight students. The findings of the research were as the following: 1. After practicing "Ambai-technique's meditation activity lesson plans, the students evaluated themselves and found that their liberality behavior in helping, sharing, generousing, and donating was significant at the .05 level. 2. The classroom teacher found that students's liberality behavior in helping, sharing, generousing, and donating was significant at the .05 level. 3. After the evaluating "Ambai-technique's meditation activity lesson plans through the students's perception, it was found that students would like to share their merit to the others at the first level and wanted the other people to join in meditating at the second level. 4. After asking the students about the satisfaction of practicing by Ambai-technique's meditation activity lesson plans through their perceptions, it was found that they mostly preferred and very satisfied in every activity.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48053
ISBN: 9745815225
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supaporn_ta_front.pdf682.58 kBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ta_ch1.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ta_ch2.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ta_ch3.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ta_ch4.pdf753.52 kBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ta_ch5.pdf587.73 kBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ta_back.pdf6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.