Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51259
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รุ่งระวี สมะวรรธนะ | en_US |
dc.contributor.advisor | สมบูรณ์ อินทร์ถมยา | en_US |
dc.contributor.author | ไอยย์ศรัย พีรภาพรกุล | en_US |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-12-02T06:03:24Z | - |
dc.date.available | 2016-12-02T06:03:24Z | - |
dc.date.issued | 2558 | en_US |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51259 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อพัฒนาเครื่องมือวัดการรับรู้ภาวะการเคลื่อนไหวของร่างกายเพื่อบ่งชี้ความเป็นเลิศทางด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียนกีฬาชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 และเพื่อสร้างเกณฑ์ปกติและเกณฑ์มาตรฐานของเครื่องมือวัดการรับรู้ภาวะการเคลื่อนไหวของร่างกายเพื่อบ่งชี้ความเป็นเลิศทางด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียนกีฬาระดับมัธยมศึกษาชั้นปีที่ 1 ซึ่งขั้นตอนการวิจัยประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ (1) การศึกษาเอกสารงานวิจัยเพื่อกําหนดตัวบงชี้การรับรู้ภาวะการเคลื่อนไหวของร่างกายเพื่อบ่งชี้ความเป็นเลิศทางด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียนกีฬาชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 (2) การสร้างเครื่องมือวิจัย (3) ศึกษาคุณภาพเครื่องมือวิจัย (4) การสรางเกณฑปกติคะแนนทีและเกณฑ์มาตรฐาน โดยกลุมตัวอยางเป็นนักเรียนโรงเรียนกีฬาระดับมัธยมศึกษาชั้นปีที่ 1 จำนวน 335 คน ผลการวิจัยพบว่า เครื่องมือวัดการรับรู้ภาวะการเคลื่อนไหวของร่างกายเพื่อบ่งชี้ความเป็นเลิศทางด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียนกีฬาชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ประกอบด้วย 5 รายการทดสอบ ได้แก่ (1) การขว้างรับสลับเตะ (2) การเรียงบล็อกภายในเวลาที่กำหนด (3) การวิ่งแตะตามคำสั่ง (4) การปิดตาเคลื่อนที่ตามทิศทางที่กำหนด และ(5) การจำแนกน้ำหนักของวัตถุ โดยเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมีคุณภาพสูงทั้งในด้านความตรงตามเนื้อหา (IOC=0.93) มีความตรงตามโครงสร้างอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ทุกรายการทดสอบ มีความเที่ยงอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ทุกรายการทดสอบ และได้เกณฑ์ปกติคะแนนทีนำมาสร้างเป็นเกณฑ์มาตรฐาน มีการแบ่งระดับความสามารถออกเป็น 5 ระดับคือ ดีมาก ดี ปานกลาง ต่ำ และต่ำมาก | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this study were to develop a measurement instrument on the bodily-kinesthetic perception to indicate sports talent of the seventh grade students in sports schools and to construct the criteria of the norms of the T-score. The research procedures were composed four stages; (1) Conducting a content analysis and interviews for the purpose of evaluating attributes and indicators of sport talent among the seventh grade students in sports schools; (2) Constructing the research instruments; (3) Studying an efficacy of research instruments; (4) Constructing the norms of the test. The sample population consisted of 335 seventh grade students in sports schools. The research result showed that the measurement instrument on the bodily-kinesthetic perception to indicate sports talent of the seventh grade students in sports schools consisted of five test; (1) Throw-Hold and Kick-Hold the Ball test; (2) Block Sorting Test; (3) Run and Touch test; (4) Directionality Test and (5) Weight Discrimination Test. High quality of the research instruments were satisfied as the content validity (IOC= 0.93) and construct validity and reliability of the all test items (statistically significant at the level of 0.05). The standard criteria of the T-score has been constructed using five levels: very good, good, fair, low and very low. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.title | การพัฒนาเครื่องมือวัดการรับรู้ภาวะการเคลื่อนไหวของร่างกายเพื่อบ่งชี้ความเป็นเลิศทางด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียนกีฬาชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 | en_US |
dc.title.alternative | DEVELOPMENT OF A MEASUREMENT INSTRUMENT ON THE BODILY-KINESTHETIC PERCEPTION TO INDICATE SPORTS TALENT OF THE SEVENTH GRADE STUDENTS IN SPORTS SCHOOLS | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาเอก | en_US |
dc.degree.discipline | สุขศึกษาและพลศึกษา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Rungrawee.Sa@chula.ac.th,rungrawee.sa@chula.ac.th | en_US |
dc.email.advisor | inthomya.s@gmail.com | en_US |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5584231327.pdf | 6.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.