Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52377
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorฉัตรวรรณ์ ลัญฉวรรธนะกรen_US
dc.contributor.authorธนัชชา เขียวหวานen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2017-03-03T03:06:36Z-
dc.date.available2017-03-03T03:06:36Z-
dc.date.issued2559en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52377-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เสริมสร้างสมรรถภาพการจัดการเรียนการสอนของครูภาษาไทยระดับชั้นประถมศึกษาตอนต้น 2) พัฒนาความสามารถทางการอ่านของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาตอนต้น และ 3) ศึกษาพฤติกรรมการเรียนของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาตอนต้น โรงเรียนวัดทางหลวง (เทพราษฎร์รังสรรค์) จากการดำเนินการตามกระบวนการพัฒนาบทเรียนร่วมกันของครู ตามขั้นตอน คือ 1) การกำหนดเป้าหมายการพัฒนาบทเรียนร่วมกัน 2) การวางแผนบทเรียน 3) การนำแผนการสอนไปใช้ 4) การสังเกตการสอนในชั้นเรียน 5) การสืบสอบผลการปฏิบัติงาน 6) การปรับปรุงแก้ไขบทเรียน และ 7) การแลกเปลี่ยนเรียนรู้ โดยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบปฏิบัติ (Practical Action Research) มีครูผู้ร่วมวิจัยซึ่งเป็นครูภาษาไทย ระดับประถมศึกษาตอนต้น จำนวน 3 คน และนักเรียนกลุ่มเป้าหมายจำนวน 40 คน เก็บข้อมูลจากการสังเกต สัมภาษณ์ และการทดสอบ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ครูมีการพัฒนาสมรรถภาพการจัดการเรียนการสอนตามกระบวนการพัฒนาบทเรียนร่วมกัน ในด้านความรู้ความเข้าใจในหลักสูตร และเนื้อหาสาระวิชา ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับวิธีการสอน ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการเรียนรู้ของผู้เรียน การใช้สื่อการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผลการเรียนรู้เพิ่มมากขึ้น 2. นักเรียนประถมศึกษาตอนต้นของโรงเรียนวัดทางหลวง (เทพราษฎร์รังสรรค์) มีความสามารถทางการอ่านสูงขึ้นหลังจากการดำเนินการตามกระบวนการพัฒนาบทเรียนร่วมกันของครู กล่าวคือ นักเรียนมีผลการทดสอบการอ่านจากแบบทดสอบของสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานหลังการดำเนินการตามกระบวนการพัฒนาบทเรียนร่วมกันของครูสูงกว่าก่อนการดำเนินการ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนมีพฤติกรรมในการเรียนดีขึ้น ทั้งการมีส่วนร่วมในการเรียน ความกระตือรือร้นในการเรียน และพฤติกรรมการตอบคำถาม รวมถึงมีต่อการอ่านภาษาไทยเพิ่มมากขึ้นen_US
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were 1) to enhance Thai language teachers’ instructional competencies, 2) to develop lower elementary school students’ reading abilities, and 3) to investigate the students’ learning behaviors of Watthangluang (Tepparatrangsan) school through lesson study. According to research conducted by following Lesson Study (LS) concept: 1) identifying a lesson study goal, 2) planning the lesson, 3) teaching plan, 4) observing the lesson in class, 5) debriefing 6) revising the lesson and 7) sharing results, the researcher utilized practical action research as the research method. Participants were three teachers teaching Thai subject and forty students at lower elementary school level. The data were collected from observation, interviewing, and reading test. The research findings were as follows: 1. Teachers developed their instructional competencies in designing their instructions appropriately, and having better understanding about curriculum requirements, content knowledge, teaching methods, students’ learning, instructional media implementing, and learning assessment. 2. After conducting the lesson study process, lower elementary school students of Watthangluang (Tepparatrangsan) school had the mean scores of reading abilities higher than earlier across all grade levels at the .05 level of significance. 3. Students showed good learning behaviors i.e. learning activity participation, enthusiasm for learning, answering the teacher’s questions and finally they had more positive attitude toward reading in Thai language.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.563-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)-
dc.subjectการอ่านขั้นประถมศึกษา-
dc.subjectThai language -- Study and teaching-
dc.subjectReading (Elementary)-
dc.titleการพัฒนาบทเรียนร่วมกันของครูเพื่อเสริมสร้างสมรรถภาพการจัดการเรียนการสอนภาษาไทยและความสามารถทางการอ่านของนักเรียนประถมศึกษาตอนต้นของโรงเรียนวัดทางหลวง (เทพราษฎร์รังสรรค์)en_US
dc.title.alternativeLESSON STUDY TO ENHANCE THAI TEACHERS' INSTRUCTIONAL COMPETENCIES AND LOWER ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' READING ABILITIES OF WATTHANGLUANG (TEPPARATRANGSAN) SCHOOLen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineประถมศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorChattrawan.L@chula.ac.th,chattrawan.l@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2016.563-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5783832527.pdf5.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.