Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59926
Title: | ความเป็นเลิศทางคุณธรรมและความเป็นเลิศทางปัญญาในจริยศาสตร์นิโคมาเคียน |
Other Titles: | Moral and Intellectual Virtues in Nicomachean Ethics |
Authors: | เหมือนมาด มุกข์ประดิษฐ์ |
Advisors: | เกษม เพ็ญภินันท์ สุภัควดี อมาตยกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์ |
Advisor's Email: | Kasem.P@Chula.ac.th,monsieurkasem@yahoo.com,monsieurkasem@yahoo.com Supakwadee.A@Chula.ac.th,s.amatayakul@gmail.com |
Subjects: | อริสโตเติล ปรัชญาสมัยโบราณ จริยศาสตร์ ปริญญาดุษฎีบัณฑิต Aristotle Ethics Philosophy, Ancient |
Issue Date: | 2560 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | บทคัดย่อ จริยศาสตร์ของอริสโตเติลถามคำถามว่าชีวิตที่ดีคืออะไร หรือคุณค่าในชีวิตของมนุษย์คืออะไร อริสโตเติลตอบว่าชีวิตที่ดีต้องมีความเป็นเลิศสองประการคือความเป็นเลิศทางปัญญาและความเป็นเลิศทางคุณธรรม ผู้ศึกษาจริยศาสตร์ของอริสโตเติลส่วนใหญ่ตีความความเป็นเลิศทางปัญญาและความเป็นเลิศทางคุณธรรมไปคนละทาง และแต่ละทางมีหลักฐานสนับสนุนในตัวบทจริยศาสตร์นิโคมาเคียน วิทยานิพนธ์นี้ทำความเข้าใจการตีความอริสโตเติลสองสายที่ไม่ลงรอยกัน คือฝ่ายอลาสแดร์ แมคอินไทร์ ซึ่งมีความคิดแบบปัญญานิยม และฝ่ายมาร์ธา นุสบัม ซึ่งวิจารณ์ฝ่ายปัญญานิยม ข้าพเจ้าเสนอว่าความคิดทั้งสองแบบมีที่มาจากตัวบทจริยศาสตร์นิโคมาเคียนเอง และข้าพเจ้าเสนอทางออกที่จะทำให้อริสโตเติลสอดคล้องในตัวเอง ด้วยการตีความปัญญาทางจริยธรรมเป็นสองแบบ ดังมี ทอมัส อไควนัส ซึ่งเป็นนักคิดสายอริสโตเติลในยุคกลาง เป็นตัวอย่าง ข้าพเจ้าเสนอว่าการตีความปัญญาทางจริยธรรมเป็นสองแบบเท่านั้นจึงทำให้เราสามารถเข้าใจความเป็นเลิศทางปัญญาและความเป็นเลิศทางคุณธรรม และความสัมพันธ์ระหว่างความเป็นเลิศทั้งสอง อย่างที่อริสโตเติลอธิบายไว้ได้ |
Other Abstract: | Aristotle's ethics revolves around the questions about good life, or human good. Aristotle claims that major part of a good life consists of two excellences or virtues; intellectual excellence and moral excellence. Those who read Aristotle interpret the nature of these excellences in different ways, the Nicomachean ethics seems to support different interpretations. This thesis seeks to understand the difference, and the parts of text these different interpretations depend on. I study Alasdair MacIntyre's intellectualist interpretation of Aristotle, and Martha Nussbaum's non-intellectualist interpretation. I then attempt to resolve the conflicts between these views by revisiting the texts, and with example of Thomas Aquinas, seeking to understand Aristotle as faithfully as possible. I follow Aquinas in interpreting practical wisdom as a skill that works in two ways. I assert that practical wisdom is the key to understand moral and intellectual excellences, and without correct understanding of practical wisdom, we cannot grasp the true meaning of both excellences. This thesis shows that, with correct understanding of practical wisdom, we can finally resolve the conflict between intellectualist interpretation and non-intellectualist interpretation of intellectual and moral excellences. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (อ.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560 |
Degree Name: | อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | ปรัชญา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59926 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.1036 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2017.1036 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5580518822.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.