Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62665
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธวัช อนุกูล-
dc.contributor.advisorสุภาภรณ์ พลนิกร-
dc.contributor.authorวินิจฉัย รังสิธนานนท์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2019-08-13T06:35:31Z-
dc.date.available2019-08-13T06:35:31Z-
dc.date.issued2527-
dc.identifier.isbn9745635774-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62665-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527-
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงนโยบาย โครงสร้าง วิธีการ และปัญหาที่เกิดขึ้นในการบริหารงานบุคคลของการท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย ซึ่งเป็นหน่วยงานประเภทรัฐวิสาหกิจ โดยการรวบรวมข้อมูลจากหนังสือ วารสาร เอกสารต่างๆ ได้แก่ กฎ ระเบียบ ข้อบังคับ ประกาศ หนังสือเวียน และคำสั่งต่างๆของการท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย และของหน่วยราชการที่เกี่ยวข้อง นอกจากนี้ยังได้ทำการสัมภาษณ์ผู้บริหารที่รับผิดชอบงานบริหารบุคคลโดยตรง และใช้แบบสอบถามความคิดเห็นของพนักงาน โดยสุ่มตัวอย่างมาจากพนักงานระดับบริหาร จำนวน 41 คน และพนักงานระดับปฏิบัติการ 231 คน ผลจากการศึกษาสรุปได้ดังนี้ ในด้านการสรรหาและคัดเลือกพนักงาน พนักงานส่วนมากเข้าปฏิบัติงานโดยได้รับการโอนตามพระราชบัญญัติการท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย พ.ศ. 2522 ส่วนการสรรหาพนักงานเพิ่มเติมนั้นมีจำนวนเพียงเล็กน้อย และใช้การสรรหาโดยการประกาศรับสมัครในแหล่งข่าวต่างๆ แต่ผู้ที่ได้รับการคัดเลือกส่วนมากได้ทราบข่าวการรับสมัครจากเพื่อนหรือญาติ สำหรับการคัดเลือกใช้วิธีการทดสอบโดยการสอบข้อเขียน การทดสอบความชำนาญและการสอบสัมภาษณ์ โดยพนักงานระดับบริหารส่วนมากได้รับการคัดเลือกโดยการสอบสัมภาษณ์ และพนักงานระดับปฏิบัติการส่วนมากได้รับการทดสอบทั้งสามวิธี ในด้านการบรรจุแต่งตั้งพนักงานส่วนมากเห็นว่าได้ทำงานในตำแหน่งหน้าที่ที่ตรงกับความรู้ความสามารถ การฝึกอบรมและพัฒนาพนักงาน การท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย ได้ให้การพัฒนาโดยการปฐมนิเทศ การฝึกอบรม การดูงาน การประชุมและสัมมนา ทั้งในประเทศและต่างประเทศ ซึ่งพนักงานส่วนใหญ่ได้รับการพัฒนา แต่ยังไม่สามารถนำความรู้ที่ได้รับจากการฝึกอบรมและพัฒนามาใช้ประโยชน์ในการปฏิบัติงานมากเท่าที่ควร ส่วนในด้านการประเมินผลและการติดตามผลหลังจากที่พนักงานได้รับการฝึกอบรมและพัฒนานั้น จัดทำเป็นบางครั้งคราวและไม่ทั่วถึงทุกหลักสูตรที่จัด การจูงใจและธำรงรักษา ในด้านการบริหารเงินเดือนและค่าจ้างนั้น การท่าอากาศยานแห่งประเทศไทยได้ใช้บัญชีอัตราเงินเดือนค่าจ้างของพนักงานรัฐวิสาหกิจที่กำหนดโดยกระทรวงการคลัง และพนักงานจำนวนมากกว่าร้อยละ 75 มีความพอใจเงินเดือนที่ได้รับ ซึ่งส่วนมากมีความเห็นว่าเงินเดือนที่ได้รับเพียงพอแก่การดำรงชีพ มีความเหมาะสมกับความรู้ความสามารถและปริมาณงานที่ต้องรับผิดชอบ ส่วนหลักเกณฑ์ที่ใช้ในการพิจารณาความดีความชอบพนักงานส่วนมากเห็นว่ามีความเหมาะสม ในด้านสวัสดิการพนักงานร้อยละ60 มีความพอใจในสวัสดิการที่ได้รับ ซึ่งส่วนมากเห็นว่าสวัสดิการที่จัดให้ยังไม่ทัดเทียมกับรัฐวิสาหกิจอื่นๆ และสวัสดิการที่ได้รับช่วยให้การครองชีพของตนดีขึ้นบ้างเล็กน้อยเท่านั้น นอกจากนั้น ยังต้องการให้ปรับปรุงและเพิ่มเติมสวัสดิการที่เป็นตัวเงินมากที่สุด ในด้านระเบียบวินัย พนักงานส่วนมากมีความรู้ความเข้าใจพอสมควร และเห็นว่าระเบียบวินัยและการรักษาวินัยในหน่วยงานของตนมีความเหมาะสม ส่วนการร้องทุกข์นั้น การท่าอากาศยานยังไม่มีระเบียบว่าด้วยการร้องทุกข์ของพนักงาน และพนักงานที่ร้องทุกข์ส่วนมากมีสาเหตุจากไม่ได้รับความเป็นธรรมจากผู้บังคับบัญชา และพบปัญหาในด้านสภาพการปฏิบัติงาน สำหรับการโยกย้ายหน้าที่มีพนักงานจำนวนเล็กน้อยที่ได้รับการย้ายหน้าที่ และมีความเห็นว่าปริมาณงานมากขึ้นกว่าเดิม ข้อเสนอแนะ การท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย ควรปรับปรุงวิธีการสรรหาและหลักเกณฑ์ในการคัดเลือกพนักงานให้เหมาะสมยิ่งขึ้น จัดให้มีการประเมินผลการปฏิบัติงานอย่างถูกต้อง เพื่อพิจารณาความดีความชอบอย่างยุติธรรม ให้การพัฒนาพนักงานอย่างทั่วถึง ปรับปรุงสวัสดิการให้เหมาะสม ทบทวนความรู้ความเข้าใจระเบียบวินัยแก่พนักงานให้ดี รวมทั้งจัดให้มีระเบียบการร้องทุกข์ของพนักงาน-
dc.description.abstractalternativeThe objective of this thesis is to study the policy, the structure, the procedure and the problems of the Personnel Administration of Airports Authority of Thailand, a public enterprise. The Study is based on the data from textbooks, journals, and documents such as regulation, announcement, circular letters and issues of Airports Authority of Thailand including the related public sections. In addition, it is also based on interviewing the personnel administration executives and the questionaires in random sampling of 41 administrators and 231 operation staffs. The study can be summed up as follows. Concerning the recruitment and the selection of the employees, most of the employees have been transferred from the Air Force Department and the Civil Aviation Department according to the Act of Airports Authority of Thailand 1979. The placement of the additional employees has been very nominal and conducted through the advertisement in several media. However, most of the selected candidates learned of the placement from friends or relatives. The Airports Authority of Thailand utilizes several means of selection i.e, written tests, skill tests and interviews. Most administrative staffs have been selected through interviews but most of the general staff have been selected through all of the three above instruments. In relation to the placement, most of the staffs accept that they have been assigned to the positions suit able for their knowledge and skill. The Airports Authority of Thailand has set up training and development programs for the staff including orientation, training sessions, seminars, conferences and official tours in the country as well as abroad. However, most of the staff who have attended the programs cannot apply the acquired knowledge to their work up to the fullest extent as anticipated. Unfortunately, it has been found that the evaluation and the follow-up of the programs were conducted occasionally and did not cover every aspect of the programs. Concerning the motivation and the maintenance, specifically those relating to the wage and salary administration, the Airports Authority of Thailand has been using the scale of monthly salary for public enterprises workers established by the Ministry of Finance. From the study of this thesis, it has shown that more that 75 per cent of the employees have been satisfied with the salary received. They think that it is sufficient to maintain the living condition, and that it is proportionate to the knowledge, skill and responsibilities assigned. In relation to the criteria used in the administration of the annual promotion, most of the employees think that they are fairly suitable. In addition, concerning the fringe benefit program, 60 per cent are satisfied. However, there are many employees who think that the program is still not comparable with that of other public enterprises, and that it helps maintain their living condition only a little better. Besides, they think that the fringe benefit program ought to be improved especially in the form of financial aids. Most of the staff have fairly acquired the organization’s disciplines and felt that maintenance of the disciplines in the office has been carried out appropriately. As far as the grievance is concerned, the Airports Authority of Thailand has not yet established the definite channel of the airing the grievance. However, most of the staff grievances resulted from the unfair treatment from the superior and also stemmed from the working conditions. Regarding the transfer, only a small number of the staff has been transferred and most of them feel that after being transferred they have been assigned greater amount of work. Recommendations – The Airports Authority of Thailand – should improve the methods of recruitment and the criteria used in the selection of the staff – should establish the job-evaluation properly eventually resulting the fair reward relating to the annual promotion – should set up the development program of every member of the staff – Should improve its structure on the fringe benefit program – should constantly encourage the better understanding of the staff concerning all the regulations established – should establish the definite steps of the grievance procedures.-
dc.language.isoth-
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.subjectการท่าอากาศยานแห่งประเทศไทย -- การบริหาร-
dc.subjectการบริหารงานบุคคล-
dc.titleการศึกษาการบริหารงานบุคคลของการท่าอากาศยาน แห่งประเทศไทย-
dc.title.alternativeStudy on pesonnel administration of airports authority of Thailand-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต-
dc.degree.levelปริญญาโท-
dc.degree.disciplineบริหารธุรกิจ-
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vinitchai Ru_front.pdf5.46 MBAdobe PDFView/Open
Vinitchai Ru_ch1.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open
Vinitchai Ru_ch2.pdf7.12 MBAdobe PDFView/Open
Vinitchai Ru_ch3.pdf44.76 MBAdobe PDFView/Open
Vinitchai Ru_ch4.pdf17.53 MBAdobe PDFView/Open
Vinitchai Ru_ch5.pdf5.04 MBAdobe PDFView/Open
Vinitchai Ru_back.pdf3.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.