Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65810
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุกัญญา สุจฉายา | - |
dc.contributor.author | กิจจา รัตนการุณย์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-16T18:15:27Z | - |
dc.date.available | 2020-05-16T18:15:27Z | - |
dc.date.issued | 2547 | - |
dc.identifier.issn | 9741766017 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65810 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547 | en_US |
dc.description.abstract | วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะเด่นของเกมนิทานสวมบทบาท (RPG) ซึ่งเป็นเกมคอมพิวเตอร์ประเภทหนึ่ง เพื่อวิเคราะห์การสืบสานและการสร้างสรรค์อนุภาคและสัญลักษณ์ที่สำคัญ ผลการวิจัยพบว่า เกมนิทานสวมบทบาท (RPG) เป็นคติชนรูปแบบใหม่ที่รวมนิทานและการเล่นเข้าด้วยกัน ผู้เล่นสวมบทบาทเป็นตัวละครเอกของเรื่อง เข้าร่วมดำเนินเรื่องโดยอยู่ในกรอบและกฎของการเล่นเกม เนื้อเรื่องของเกมนิทานสวมบทบาท (RPG) มีลักษณะเด่น มีความคล้ายคลึงกับนิทานพื้นบ้านประเภทนิทานมหัศจรรย์ นิทานวีรบุรุษ นิทานประจำถิ่นและตำนานปรัมปรา ทั้งยังมีการสืบสานและยังมีการสร้างสรรค์ในด้านรูปแบบการนำเสนอ รูปแบบการเล่นและเนื้อเรื่องในเกม จากโครงเรื่องทั้ง 6 แบบในเกมนิทานสวมบทบาท (RPG) ได้แก่ โครงเรื่องแบบดอกฟ้ากับหมาวัด โครงเรื่องแบบมังกรหยก โครงเรื่องแบบแฟนฉัน โครงเรื่องแบบอัศวินผู้พิทักษ์โครงเรื่องแบบจอมยุทธ์ผู้กล้าและโครงเรื่องแบบจอมยุทธ์เดียวดาย พบว่าอนุภาคตัวเอกแบบวีรบุรุษเป็นอนุภาคเด่น มีการสืบสานด้านวิถีชีวิตและพันธกิจ มีการสร้างสรรค์ด้านชาติกำเนิด ลักษณะนิสัยและพฤติกรรม และพลังอำนาจวิเศษ ในด้านสัญลักษณ์ ตัวเอกแบบวีรบุรุษในเกมนิทานสวมบทบาท (RPG) เป็นสัญลักษณ์ที่มีการสืบสานและการสร้างสรรค์ วงจรวิถีชีวิตของวีรบุรุษเป็นสัญลักษณ์ที่แสดงออกถึงภาวะการเจริญเติบโตและ เปลี่ยนแปลงของตัววีรบุรุษ นอกจากนี้สัญลักษณ์สำคัญที่เกี่ยวข้องกับวีรบุรุษยังได้รวมไปถึงพลังอำนาจวิเศษที่ส่งเสริมให้ตัวเอกเป็นวีรบุรุษอย่างแท้จริง โดยที่พลังอำนาจวิเศษจะประกอบไปด้วย พลังจากอาวุธ วิเศษ พลังจากเวทมนตร์คาถาและพลังจากของวิเศษ | - |
dc.description.abstractalternative | This thesis aims at studying the outstanding characteristic of 10 role playing gam es from video gam e console in order to analyze the transmission and creativity of some important motifs and symbols. The result shows that role playing gam e is modern folklore that com bines gam e and tale. A player takes the role of the protagonist within the tale frame-work and the rules of the game. Tales in role playing gam e have the characteristic of various genres of folktale including, fairy tale, hero tale, legend and myth. The transmission and the creativity of tales in role playing gam e can be seen through the form of presentation, pattern of play and story in game. Tales in role playing gam e can be classified by their important motif into 6 main plots: “lowly hero marries princess”, “The legend of condor hero", “My sweetheart”, “The brave knight”, “The Chinese chivalrous” and “The lonely hero”. The result of study finds that tales เท computer game contain important motifs, especially heroes motif, and that the heroes motif from role playing gam e has transmitted concerning the journey and mission, the hero's birth, habitual characteristics, and the possession of magic power. The important symbols in role playing gam e are the protagonists, The aspects that are transmitted and created are: the hero’s journey cycle which signifies the process of growing up and the change in his life. The important symbols relating to the hero also include the magic power which promotes the main character to be the real hero provided that the magic power consists of the power derived from magic weapon, magic spell and magic items. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2004.878 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | นิทาน | en_US |
dc.subject | เกมคอมพิวเตอร์ | en_US |
dc.subject | วีรบุรุษ | en_US |
dc.subject | Tales | en_US |
dc.subject | Computer games | en_US |
dc.subject | Heroes | en_US |
dc.title | นิทานในเกมคอมพิวเตอร์ : การสืบสานและสร้างสรรค์ | en_US |
dc.title.alternative | Tales in computer games : transmission and creativity | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | อักษรศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | ภาษาไทย | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Sukanya.Suj@Chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2004.878 | - |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kitcha_ra_front_p.pdf | หน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 881.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 3.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 1.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 3.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 2.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_ch6_p.pdf | บทที่ 6 | 928.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kitcha_ra_back_p.pdf | รายการอ้างอิง และภาคผนวก | 4.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.