Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67402
Title: ผลกระทบของตัวแปรการทำงานของเครื่องยนต์ต่อลักษณะการเผาไหม้ ของเครื่องยนต์ SI
Other Titles: Effects of SI engine's operating parameters on combustion characteristics
Authors: ธนกร สุไวศยวรรณ
Advisors: คณิต วัฒนวิเชียร
Advisor's Email: fmekwt@eng.chula.ac.th, Kanit.W@Chula.ac.th
Subjects: การเผาไหม้
เครื่องยนต์สันดาปภายใน
Combustion
Internal combustion engines
Issue Date: 2543
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ทำการศึกษาผลกระทบของตัวแปรการทำงานของเครื่องยนต์ อันได้แก่ ความเร็วรอบเครื่องยนต์, equivalence ratio และองศาการจุดระเบิดล่วงหน้า ต่อลักษณะการเผาไหม้ของเครื่องยนต์ SI การทดสอบกระทำบนเครื่องยนต์ 4 จังหวะ สูบเดียว ยี่ห้อ Ricardo รุ่น E6 บนไดนาโมมิเตอร์แบบ swinging field โดยทดสอบที่ความเร็วรอบคงที่ 1500, 1800 และ 2100 rev./min. ที่อัตราการไหลอากาศ 100%, 75% และ 50% ของอัตราไหลที่ WOT ที่แต่ละความเร็วรอบ โดยมีการปรับ equivalence ratio ระหว่าง 0.8 ถึง 1.1 และองศาการจุดระเบิดล่วงหน้าในช่วงระหว่าง 20-60 องศาก่อนศูนย์ตายบน แล้วทำการวัดค่าทางสมรรถนะ และวัดค่าความดันในกระบอกสูบที่แต่ละองศาเพลาข้อเหวี่ยง ข้อมูลความดันในกระบอกสูบที่ได้จะนำไปวิเคราะห์หา MFB curve (mass fraction burned) ด้วยวิธิของ Rassweiler and Withrow เพื่อวิเคราะห์ถึงผลของตัวแปรการทำงานต่อ Flame development angle (∆θd) และ Rapid burned angle (∆θb) จากผลการทดสอบตังกล่าวพบว่า การเพิ่มองศาจุดระเบิดล่วงหน้า มีผลให้ ∆θd เพิ่มขึ้น ขณะที่ ∆θb มีแนวโน้มที่ลดลง ส่วนผลของ equivalence ratio จะพบว่า เมื่อเพิ่ม equivalence ratio ให้หนาขึ้น จะทำ ให้ ∆θd และ ∆θb มีแนวโน้มสั้นลง กว่าที่ส่วนผสมบาง สำหรับการวิเคราะห์ผลของความเร็วรอบเครื่องยนต์นั้น จะพบว่าความเร็วรอบเครื่องยนต์ที่เพิ่มขึ้นมีผลให้ ∆td และ ∆tb น้อยลง
Other Abstract: This research studied the effects of engine's operating parameters; ie. engine speed, equivalence ratio, spark advance; on combustion characteristic of SI engine. In this study, single cylinder, 4-stroke, SI engine Ricardo E6 coupled with swinging field dynamometer was used. The experiments were conducted at constant engine speed of 1500, 1800, 2100 rev./min.; each at air flow rate 100%, 75% and 50% of the WOT. Equivalence ratio and spark timing were varied between 0.8 to 1.1 and 20 to 60 ℃A btdc, respectively. At each testing point, the engine performance parameters and incylinder pressure data were recorded. In order to investigate the effects of engine operating parameters on flame development angle (∆θd) and rapid burned angle (∆θd), Rassweiler and Withrow's method was employed to obtain MFB curve from the obtained in-cylinder pressure. The results were found that the more the spark advance the longer the ∆θd but the shorter the ∆θb. The richer the mixture the shorter the ∆θd as well as the shorter the ∆θb. The higher the engine speed the shorter the ∆td as well as the shorter the ∆tb.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมเครื่องกล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67402
ISSN: 9741304714
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thanakorn_su_front_p.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ845.97 kBAdobe PDFView/Open
Thanakorn_su_ch1_p.pdfบทที่ 1619.48 kBAdobe PDFView/Open
Thanakorn_su_ch2_p.pdfบทที่ 21.23 MBAdobe PDFView/Open
Thanakorn_su_ch3_p.pdfบทที่ 3980.14 kBAdobe PDFView/Open
Thanakorn_su_ch4_p.pdfบทที่ 44.47 MBAdobe PDFView/Open
Thanakorn_su_ch5_p.pdfบทที่ 5642.2 kBAdobe PDFView/Open
Thanakorn_su_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก961.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.