Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68194
Title: | ผลกระทบจากการปรับปรุงถนนวัชรพลและถนนสายไหม ต่อการพัฒนาทางกายภาพในพื้นที่ชานเมืองกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Impacts of Watcharaphol and Saimai Roads improvement on physical development of the suburb of Bangkok metropolis |
Authors: | นิภาภรณ์ ภูจำนงค์ |
Advisors: | ศักดิชัย คิรินทร์ภาณุ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | เมือง -- การเจริญเติบโต คมนาคม ถนน ชานเมือง -- ไทย -- กรุงเทพฯ การใช้ที่ดิน บางเขน (กรุงเทพฯ) ถนนวัชรพล ถนนสายไหม |
Issue Date: | 2542 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงผลกระทบต่อการพัฒนาทางกายภาพที่เกิดขึ้นจากการปรับปรุงถนน วัชรพลและถนนสายไหม ซึ่งเป็นถนนสายสำคัญที่ตั้งอยู่ในพื้นที่ชานเมืองของเขตบางเขนและเขตสายไหม มหานคร กรุงเทพ- โดยที่ในการศึกษาครั้งนี้ จะศึกษาจากวิวัฒนาการและสภาพการเปลี่ยนแปลงการใช้ประโยชน์ที่ดินในพื้นที่ ศึกษา ในช่วงเวลาก่อนและหลังการปรับปรุงถนนวัชรพลและถนนสายไหม แต่ทั้งนี้ก็ได้พิจารณาปัจจัยด้านอื่น ๆ ที่มีผล ต่อการเปลี่ยนแปลงของพื้นที่ด้วยเช่น กัน ในการศึกษาได้นำเอาข้อมูลจากการสำรวจภาคสนาม ได้แก่ ข้อมูลแบบสอบ ถามและการสำรวจลักษณะทางกายภาพของพื้นที่ศึกษามาร่วมในการพิจารณา เพื่อนำไปสู่การวิเคราะห์สภาพปัญหาและ ผลกระทบที่เกิดขึ้นต่อพื้นที่ ตลอดจน การเสนอแนวทางในการพัฒนาในอนาคต จากการศึกษา พบว่า ภายหลังจากการปรับปรุงถนนวัชรพลและถนนสายไหม จากการเป็นถนนในระดับท้อง ถิ่นที่ใช้สัญจรภายในชุมชนให้มีศักยภาพสูงขึ้นในการเป็นถนนในระดับสายรองนั้น ก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงทางด้านกาย ภาพ ต่อพื้นที่ 2 ประการสำคัญ กล่าวคือ ประการแรกในด้านการใช้ประโยชน์ที่ดิน พบว่า การปรับปรุงถนนส่งผลให้พื้นที่ มีการเข้าถึงสูงขึ้น ทำให้เกิดการขยายตัวของชุมชนพักอาศัยเพิ่มสูงขึ้นตามอีกทั้งพื้นที่เกษตรกรรมก็ลดลงอย่าง รวดเร็ว ประการที่สองในด้านปริมาณการจราจร พบว่าภายหลังการปรับปรุงถนน โดยการขยายถนนและการปรับปรุงโครงสร้างถนน อีกทั้งการปรับปรุงให้โครงข่ายถนนภายในพื้นที่ศึกษาสามารถเชื่อมต่อกับถนนสายหลักโดยรอบพื้นที่ศึกษาถึง 3 สาย ได้แก่ ถนนพหลโยธิน ถนนรามอินทรา และถนนลำลูกกา ก่อให้เกิดความสะดวกรวดเร็วในการสัญจร ส่งผลให้มีปริมาณจราจรเข้า มาใช้เส้นทางในพื้นที่ศึกษาจำนวนมากในแง่ของการเป็นเส้นทางลัด ด้วยสภาพการเปลี่ยนแปลงดังกล่าว จึงนำไปสู่การเกิดผลกระทบและสภาพปัญหาในด้านต่าง ๆ อันได้แก่ 1) ปัญหาการใช้ประโยชน์ที่ดินไร้ระเบียบ โดยมีการ ตั้งถิ่นฐานของชุมชนกระจัดกระจายอยู่ทั่วทั้งพื้นที่ 2) ปัญหาการเติบโตของชุมชนเกาะตัวหนาแน่นในบริเวณสองฝั่งถนน วัชรพลและถนนรัตนโกสินทร์สมโภช และบริเวณจุดเชื่อมต่อระหว่างถนนสายหลักกับถนนสายรอง 3) ปัญหาพื้นที่ว่างไม่มีการทำประโยชน์และปล่อยร้างเป็นจำนวนมาก 4) ปัญหาการจราจรติดขัด ซึ่งเกิดจากการที่มีปริมาณจราจรจำนวนมาก ในช่วงเวลาเร่งด่วน ทั้งจากผู้สัญจรภายในและภายนอกพื้นที่ศึกษาที่ใช้เส้นทางในพื้นที่เดินทางลัดผ่านไปยังถนนสายหลัก นอกจากนี้ภาครัฐได้มีการเสนอโครงการเชื่อมถนนพหลโยธิน-รัตนโกสินทร์สมโภช นิมิตรใหม่ ซึ่งจะส่งผล กระทบต่อพื้นที่ศึกษาในด้านปริมาณการจราจรและการขยายตัวของชุมชนเพิ่มสูงขึ้นอีก ทั้งนี้การวิจัยได้เสนอแนวทางใน การป้องกันและแก้ไข ปัญหาไว้หลายประการ อันได้แก่ 1) การเสนอให้มีข้อกำหนดควบคุมการขยายตัวชุมชน 2) การกำหนดประเภทกิจกรรม 3) การจัดระเบียบการจราจร 4) การพัฒนาระบบโครงสร้างพื้นฐาน 5) การพัฒนาและใช้ประโยชน์จากพื้นที่ว่างเปล่า และ 6) การกำหนดแนวทางอนุรักษ์พื้นที่เกษตรกรรมชานเมือง |
Other Abstract: | The objective of this research is to study the impact on physical development resulting from road improvement. Watcharapol 'Pon and the streets!' Which is an important road pattern in the suburbs of Bang Khen and Sai! Bangkok -Metropolis by this study Will study the evolution and changes of land use in the areaStudy before and after the renovation of Watcharapol Road and New Road. However, under consideration of other factors that affectTo change of space too, like the bottom In the study! Brought the data from the South Field Survey to the test data Questioning and surveying the physical characteristics of the study area together to consider To lead the analysis of problems and The impact on the area as well as suggesting future development guidelines From the study, it is found that after the renovation of Watcharapol Road and Sai! From being a road at the stomach level Residents that use traffic within the community will have a higher quality. As a secondary road Causing physical changes The picture shows two important areas: firstly, in land use, it is found that the improvement of the road results in the area Have a higher reach Resulting in the expansion of the residential community to increase along with the agricultural area also decreased rapidly Second, in terms of traffic volume Found that after road improvements By road expansion and structural improvements Roads, as well as improvements to the road network within the study area to connect with the main roads around the study area to 3 designs Any Phahonyothin Road, Ram Inthra Road and Lam Luk Ka Road Causing convenience and speed in traveling, resulting inThe amount of traffic coming to use the route in many study areas in terms of being a shortcut path. With the said change Therefore lead to the impact and problems in various areas as follows: 1) Land use problems, with Settlement of the community is scattered throughout the area. 2) The problem of the growth of the island is dense in the area buried in two roads. Watcharapol and Rattanakosin Road 'Sompot And the connection point between the main road and the secondary road. 3) Space problem. There are many benefits and abandoned. 4) Traffic congestion Which is caused by the large amount of traffic During the rush hour from both inside and outside the study area that travels in the area In addition, the government sector has proposed a project to connect Phahonyothin Road - Rattanakosin Sompoch - Nimit Mai. Which will result in Affecting the study area in terms of traffic volume and community growth even more Phunee research! Many problems and problems are addressed to 1) the proposal to control the expansion of the community 2) the Set activity type 3) Traffic organization 4) Infrastructure development 5) Development and use Benefits from empty land and 6) establishing conservation guidelines for San Mueang agricultural areas |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ผ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542 |
Degree Name: | การวางแผนภาคและเมืองมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การวางผังเมือง |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68194 |
ISBN: | 9743330569 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nipaporn_po_front_p.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_ch1_p.pdf | 894.97 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_ch2_p.pdf | 985.49 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_ch3_p.pdf | 2.94 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_ch4_p.pdf | 3.78 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_ch5_p.pdf | 4.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_ch6_p.pdf | 905.41 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nipaporn_po_back_p.pdf | 1.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.