Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72030
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สนานจิตร สุคนธทรัพย์ | - |
dc.contributor.author | สุทธิลักษณ์ มณีศรี | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-28T07:27:16Z | - |
dc.date.available | 2021-01-28T07:27:16Z | - |
dc.date.issued | 2538 | - |
dc.identifier.isbn | 9746320149 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72030 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการบริหารงานโรงเรียนประถมศึกษาที่เปิดสอนระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 4 ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบปอบถามส่วนใหญ่ระบุว่า สภาพการบริหารงานด้านการจัดโครงสร้าง องค์การ จัดเป็นชั้นอนุบาล มีครูทำหน้าที่หัวหน้างานรับผิดชอบ ด้านหลักสูตรและการสอนใช้แนวการจัดประสบการณ์ของสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ (สปช.) ด้านการเงิน มีการวางแผนการใช้เงิน ด้านบริการสนับสนุนด้านธุรการ มีครูเป็นผู้รับผิดชอบงานโดยตรง ด้านการบริหารงานบุคคล จัดให้ครูสอนชั้นเดียวทุกกิจกรรม ด้านการบริหารกิจการนักเรียน มีการจัดกิจกรรมครบตามที่ สปช. กำหนดด้านอาคารส์ถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวกมีการวางแผนระยะยาวและจัดทาแผนการใช้ ด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน มีการจัดทำแผนประชาสัมพันธ์ ด้านความรับผิดชอบต่อสังคม มีการให้ชุมชนร่วม กำหนดวัตถุประสงค์ของการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาฃองโรงเรียน ปัญหาที่มีผู้ระบุสูงสุดในแต่ละด้านได้แก่ ขาดครูสาขาอนุบาลศึกษาหรือปาขาปฐมวัย ขาดเอกสารประกอบหลักสูตรเพื่อการค้นคว้า งบประมาณที่ได้รับจัดสรรไม่เพียงพอ ขาดวัสดุในการผลิตสื่อ ขาดอุปกรณ์ การออกกาลังกายำหรับนักเรียน ขาดสถานที่เล่นของเด็ก ห้องน้ำห้องส้วมไม่เป็นสัดส่วนสำหรับเด็กระดับก่อนประถมศึกษา ชุมชนไม่มีความรู้ความสามารถเพียงพอที่จะร่วมกำหนดวัตถุประสงค์ของการจัดการศึกษา ระดับก่อนประถมศึกษา ครูขาดความรู้เกี่ยวกับการวิจัยในห้องเรียน | - |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to study the state and problems of the administration of elementary schools with pre-primary education program under the jurisdiction of the Office of the National Primary, Education Commission, Educational Region Four. Findings from the questionnaire were as follows : Most repondents stated, that the pre-primary education program was organized in the form of kindergarten classes under the supervision of Head of Pre-primary Education Program. Quidelines for organizing the program were provided by the Office of the National Primary Education Commission [ONPEC]. PIanning on the expenditure was conducted. Teachers were assigned to be responsible for business management support service. In term of teaching assignment, each teacher was assigned to a class to teach all activities. Regarding student personnel administration, all the activities specified by ONPEC were carried out. Long-range plan and plans for utilizing buildings and facilities were developed. Accountability of the public was initiated through community participation in formulating school objectives fop pre-primary education. Problems with highest frequencies were lack of teachers with pre-primary education qualification, lack of curriculum materials, inadequate budget, materials for producing instructional media, exercise equipment, playground and toilets for pre-primary school children. Incompetence to participate was found among community members while lack of knowledge in classroom research was singled out as teachers' problem. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | โรงเรียนประถมศึกษา -- การบริหาร | en_US |
dc.subject | การศึกษาขั้นก่อนประถม -- ไทย | en_US |
dc.title | สภาพและปัญหาการบริหารงานโรงเรียนประถมศึกษา ที่เปิดสอนระดับก่อนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 4 | en_US |
dc.title.alternative | State and problems of the administration of elementary schools with pre-primary education program under the jurisdiction of the office of the National Primary Education Commission, Educational Region Four | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | บริหารการศึกษา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Snanchit.S@Chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suttiluxana_ma_front_p.pdf | 964.3 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suttiluxana_ma_ch1_p.pdf | 894.56 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suttiluxana_ma_ch2_p.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suttiluxana_ma_ch3_p.pdf | 783.67 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suttiluxana_ma_ch4_p.pdf | 2.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suttiluxana_ma_ch5_p.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suttiluxana_ma_back_p.pdf | 1.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.