Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73869
Title: | การศึกษาความสามารถทางภาษาคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 1 |
Other Titles: | Study of the ability in mathematics language of mathayom suksa three students, educational region one |
Authors: | สมบูรณ์ หมุนแก้ว |
Advisors: | สุวัฒนา อุทัยรัตน์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Suwattana.U@chula.ac.th |
Subjects: | ความสามารถทางคณิตศาสตร์ Mathematical ability |
Issue Date: | 2534 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการวิเคราะห์ภาษาคณิตศาสตร์ และความ สามารถในการเชื่อมโยงความสัมพันธ์ของข้อมูลของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ตัวอย่างประชากรเป็น นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษาเขตการศึกษา 1 ในปีการศึกษา 2533 จำนวน 621 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบทดสอบวัดความสามารถทางภาษาคณิตศาสตร์ที่ผู้วิจัย สร้างขึ้น ซึ่งมีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.89 ค่าความยากตั้งแต่ 0.21 – 0.80 และค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.21-0.84 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และร้อยละของค่าเฉลี่ย ผลการวิจัยพบว่า 1.นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 1 มีความสามารถในการวิเคราะห์ภาษาคณิตศาสตร์ คิดเป็นร้อยละของค่าเฉลี่ยเท่ากับ 61.10 ซึ่งอยู่ในระดับ ปานกลาง 2.นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เขตการศึกษา 1 มีความสามารถในการเชื่อมโยงความสัมพันธ์ของ ข้อมูล คิดเป็นร้อยละของค่าเฉลี่ย เท่ากับ 48.80 ซึ่งอยู่ในระดับต่ำกว่าเกณฑ์ที่กำหนด |
Other Abstract: | The purposes of this research were to study the ability in analysis mathematics language and in integrating the related data of Mathayom Suksa three students. The subjects of this research were 621 Mathayom Suksa three students in schools under the jurisdiction of the Department of General Education in the educational region one of the 1990 academic year. The mathematics language test was constructed by the researcher which had reliability of 0.89, the level of difficulty from 0.21 - 0.80 and the power of discrimination from 0.21 - 0.84. The data were analyzed by means of arithmetic mean, standard deviation, and the percentage of arithmetic mean. The results of the research were as follows : 1.The ability in mathematics language analysis of Mathayom Suksa three students in the educational region one was at the percentage of arithmetic mean of 61.10 % which was the moderate level. 2.The ability in integrating the related data of Mathayom Suksa three students in the educational region one was at the percentage of arithmetic mean of 48.80 % which was lower than the criterion. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73869 |
ISBN: | 9745790443 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Somboon_mu_front_p.pdf | 972.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somboon_mu_ch1_p.pdf | 839.58 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somboon_mu_ch2_p.pdf | 1.79 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somboon_mu_ch3_p.pdf | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somboon_mu_ch4_p.pdf | 718.49 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somboon_mu_ch5_p.pdf | 890.65 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somboon_mu_back_p.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.